Rally Sørland har alltid vært noe spesielt for Anders Grøndal. Dette til tross for at dette er det løpet hvor han har hatt mest uflaks i av alle NM runder og et av de få han ikke har vunnet totalt. Hele tre Rally Sørland har endt med brutt løp og to løp hvor han har kommet til mål med store problemer underveis. Allikevel er dette favoritt løpet.
Det spesielle er at Anders sin farfar Nils Fredrik Grøndal totalvant Rally Sørland hele 3 år på rad. I 1956, 1957 og 1958 sammen med kartleser Knut Solberg i sin Volvo PV. Anders rally debuterte på grus Rally Sørland i 2003 og det endte med seier i gr.N. En seier han fikk litt på sølvfat da de raskeste den gang brøt med avkjøringer og problemer. Det startet altså med flaks. Så kom er par greie løp med 2.plass i grN to år på rad og 3. og.4 totalt, men så kom en del år med avkjøringer og punkteringer som ødela. Så det har blitt noen 3.plasser totalt. Tilbake til 2012 ble det en grei 2.plass i gr N og 3.totalt. I fjor burde det blitt seier, men først var det uhell med en bergnabb alt på ss 2 før den fatale rullingen på publikumsprøven hvor det lå snø/slush på asfalten. Det endte i rulling. Serviceteamet gjorde en fantastisk jobb slik at det ble en 4.plass i gr N. Nettopp disse poengene sørger for NM gullet i 2013!
Men en annen grunn til at Anders liker løpet er nettopp de krevende veiene, utfordringene, at det er et langt to dagers løp og ikke minst stemningen på «De glade Sørland».
Anders og kartleser Roger Eilertsen er superklare i temaets gr. N Subaru Impreza STi gr. N bil. Det er grusdebut I Norge for Anders og Roger og de gleder seg til dette løpet. Første NM runde Rally Sigdal gjorde at de tapte viktige NM poeng og selv med seier både i Mountain Rally og Rally Finnskog er de bare nr 2 i NM bak rutinerte Trond Sveinsvoll også han i Subaru Impreza Sti gr.N bil.
Dette gjør at Anders og Roger kun vil ha fokus på egen klasse gr N og Sveinsvoll spesielt da de må slå han for å overta NM ledelsen. Gutta har derfor streng ordre om dette og ikke kjøre mot de raskere R5 bilene i dette løpet. Så totalseier får de slåss om en annen gang. Årsaken er også at all historikk viser at det er stor bruttprosent og alltid mye som skjer i dette løpet.
Rally Sørland starter fredag kl 19.00 fra Kristiansand Torv før det går ut på 3 kveldsetapper. Så er det ny start lørdag morgen fra Parko parkeringshus kl 9.15. Det er et grusløp selv om det er litt asfalt. Asfalt utgjør kun 3%. Totalt er løpet hele 415 km og det er 140 km fordelt på 11 fartsetapper. Det er 3 servicer i løpet. Base for løpet er Hotel Caledonien og KAK er arrangør. Siden 2003 er Mandal vært start og mål by, men nå er alt flyttet til Kristiansand. Det er også en egen publikumsetappe på Odderøya.