Mikkelsen åpnet best i Subaru Cup

andreas_mikkelsen_sigdal_460.jpgDet ble en knallåpning for Subaru Cup i lørdagens Sigdalsrally. Andreas Mikkelsen ble beste cup-fører, endte på en andreplass totalt i løpet, og vant også NM-klassen gruppe N.

Ikke mindre enn fire førere i Subaru Cup, der man kjemper om en premiepott på 900 000 kroner, kom inn blant de ti beste på totallisten i Sigdalsrally. Et rally som ble en utfordring med temperaturer ned mot 33 minusgrader på enkelte steder langs løypa.
Fjorårets vinner av Subaru Cup, Andreas Mikkelsen fra NAF Motorsport Asker & Bærum, kjørte like overbevisende i årets sesongåpning som i fjor. Også da var han beste cup-fører i Sigdalsrally, og han vant gruppe N. Men i år var han et hakk høyere på totallisten med sin andreplass.

Kun Anders Grøndal i en Subaru Impreza WRC var raskere enn Mikkelsen og hans kartleser Ola Fløene. Mikkelsen er også tittelforsvarer i NM for gruppe N, og med seier i Sigdalsrally la han et godt grunnlag også for årets sesong. På grunn av sin internasjonale satsing får han ikke kjørt mer enn tre av de seks NM-rundene i år.

Det var som nevnt en svært kald sesongåpning. Ved start fra Nerstad skole ved Prestfoss lørdag morgen var det 33 minusgrader. I noe høyere områder langs løypa var det høyere temperaturer, men kulda var en utfordring. Veiene derimot var perfekte for et skikkelig norsk vinterrally.

anders_kjaer_sigdal_460.jpg

Det var totalt åtte fartsetapper i løpet, og den som kom inn som nummer to av Subaru Cup-førerne var Anders Kjær fra NMK Larvik. Med Morten Erik Abrahamsen i kartleserstolen var han 1 minutt og 54 sekunder bak Andreas Mikkelsen. Tredjemann blant cup-førerne ble Jerker Axelsson fra SMK Trollhättan.

På en 4. plass fulgte Pontus Tidemand fra KNA Kongsvinger, mens Sivert S. Johansen fra NMK Tønsberg ble best av de nye cup-førerne med sin femteplass.

Samtlige deltagere i Subaru Cup stiller med helt like forutsetningene. Man kjører med en Subaru Impreza Sti 2,0 turbo og alle bilene er helt identiske. I utgangspunktet rigget i henhold til det internasjonale gruppe N-reglementet, men med restriksjoner som for eksempel standard gir og differensialer. Dette er gjort for å redusere kostnadene. Allikevel har bilene en effekt på drøye 280 HK.

Neste runde i Subaru Cup er Mountain Rally på Gol om to uker.