Andreas Mikkelsen felt av løsgrus

a_mikkelsen_ungarn.jpgEtter å ha ledet Mecsek Rallye fra første meter, var Andreas Mikkelsen kun to fartsetapper fra å vinne sitt første IRC-løp. På den nest siste etappen ble han som første bil på veien møtt av et teppe med løsgrus. Hans Skoda Fabia S2000 mistet grepet og dro av veien og løpet var bokstavelig talt kjørt…
Med Ola Fløene i kartleserstolen hadde Andreas imponert stort gjennom hele løpet. Han vant tre av de fire første etappene, og tok umiddelbart ledelsen i sitt første rallyløp i Ungarn. Den 22 år gamle nordmannen ledet etter første dag med 8,7 sekunder, og økte ledelsen til 15,6 sekunder på søndagens åpningsetappe, etter å ha kjørt fra Jan Kopecký (ŠKODA Motorsport) på andreplass med 6,9 sekunder.

Da bare tre etapper gjensto, hadde avstanden økt til 18,8 sekunder, og Andreas skulle kontrollere inn til seier.
Fartsetappene ble kjørt to ganger, og ved andre gjennomgang føler førerne seg tryggere og mer kjente med etappene, og Andreas følte at han hadde så god kontroll at han ikke tok noen sjanser på den vanskeligste av de tre siste etappene. En ledelse på 10,4 sekunders margin før de to siste etappene skulle være tilstrekkelig til å hente hjem seieren.

Som leder av løpet var Andreas første bil på veien, og i en nærmest fullfartssving hadde det lagt seg løsgrus på asfalten. Da bilen mistet grepet på grusen, var Skoda-føreren sjanseløs. Han skled sidelengs inn i et tre. Han og Ola kom fra det uten skader, men bilen var så ramponert at løpet var over. De klarte riktignok å ta seg til nærmeste veikryss, hvor de parkerte bilen.

Selv om nedturen var gedigen for de norske guttene, var det fortsatt mye å glede seg over i Skoda-leiren. Jan Kopecký stakk av med seieren i Mecsek Rallye. Tsjekkeren vant med 0,8 sekunder foran Thierry Neuville, mens Freddy Loix sørget for at det ble to Skoda Fabia S2000 på pallen. Dermed økte også Skoda sitt forsprang i fabrikksmesterskapet.

– Vi hadde en perfekt helg fram til den 13. farstetappen. Vi tok ledelsen allerede fra start. Jeg kjørte smart, Ola gjorde en fantastisk jobb med notene og bilen fungerte perfekt. Rallyet endte dessverre i en rask høyresving hvor det var grus i veibanen. Det var en etappe vi hadde kjørt tidligere på dagen, og da var det ikke grus i veien. Selv om etappen ble kjørt for andre gang, var det ikke grus noen steder før vi kom til svingen hvor vi dro av. Vi mistet grepet helt og skled av veien i sjette gir og traff et tre, sier Andreas, som tross skuffelsen ønsker å takke hele teamet for innsatsen i helgen.
– De har gjort en utrolig god jobb og har forbedret en fra før fantastisk bil. Det var mitt første løp i Ungarn og jeg tar med meg det positive ved å lede store deler av asfltløpet, legger han til.
Neste IRC-runde er Sanremo Rally (23.-24. september).

Sluttstillingen i Mecsek Rally
1. Jan Kopecký / Petr Starý (Skoda Fabia S2000) … 2.00.06,7
2. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Peugeot 207 S2000) …. + 0,8
3. Freddy Loix / Frédéric Miclotte (Skoda Fabia S2000) …. + 1.00,0
4. Bryan Bouffiers / Xavier Panseri (Peugeot 207 S2000) …. 1.35,6
5. Hermann Gassner Jnr / Timo Gottschalk (Skoda Fabia S2000) …. 2.35,6
6. György Aschenbrenner / PiKo Zsuzsa (Ralliart Lancer Evo IX) …. 2.38,2