Andreas Mikkelsen trives med store utfordringer, og er kjent for å kjøre fort på ukjente veier. Nå ser Skoda UK Motorsport-stjernen frem til Prime Yalta Rally (2.-4. juni), som tar IRC-sirkuset til ukjent terreng i det sørlige Ukraina.
Nordmannen har en egen evne til å prestere meget bra når han stifter bekjentskap med nye rallyveier. Dette er noe som har fulgt Andreas Mikkelsen gjennom de seks årene han har hatt Ola Fløene i kartleserstolen. Duoen har utviklet et eget notesystem, og sammen med gode gjennomkjøringer og nitidige forberedelser, har det bidratt til at 21-åringen har lært seg til å et høyt tempo allerede fra første meter. I tillegg er hans Skoda Fabia S2000 kjent for å være like god på grus som på asfalt. Med begrenset testkjøring under lignende forhold som venter til helgen, vil ingeniørkunsten til teamet bli satt på prøve. De må forsøke å finne de rette innstillingene på bilen, men med langt mindre testing enn normalt.
Selv om Prime Yalta Rally er et nytt løp for hele teamet, har Andreas og Skoda UK Motorsport funnet ut at fartsetappene byr på svært raske, svingete og humpete veier, og at underlaget til tider kan bli utfordrende og ha dårlig grep.
Teamet vil følge den samme vellykkede strategien som de hadde på Korsika, hvor Andreas kjempet om en pallplass uten å ta unødvendig stor risiko.
– Prime Yalta Rally er et nytt løp i IRC, og ingen av mine argeste konkurrenter har deltatt i løpet før. Det føler jeg at er en stor fordel for oss. Vi har utviklet et bra notesystem og jeg lærer meg nye fartsetapper fort. Vi er nesten alltid komfortable med kjøringen allerede ved første gjennomkjøring. En problemfri og rask start vil være viktig fordi vi kjører gjennom de samme veiene mange ganger, og sjåførene vil rakst bli kjent med etappene og vet hvor de kan hente tideler, sier Andreas.
Selv om det er ventet at det vil bli et veldig tøft løp, skremmer ikke det Skoda-føreren. Tvert i mot.
– Det eneste vi har hørt om løpet, er at veiene er veldig utfordrende og vi kan vente oss dårlig grep. Mange av mine konkurrenter i IRC er asfalteksperter, så jo mindre kjent de er med et rally, og jo vanskeligere forholdene er, jo bedre er det for oss. Jeg kan ikke si annet enn at jeg virkelig ser frem til å besøke Ukraina for første gang, og håper inderlig at løpet er like vanskelig som alle spår at det vil bli, sier han offensivt, og understreker at han mener det.
Det er ventet at den fjerde runden av årets IRC vil bli kjørt under varme og solrike forhold. Regionen hvor løpet finner sted, ligger på samme lengdegrad som Sør-Frankrike. Gjennomsnittelig temperatur på dagtid i juni ligger på behagelige 20 varmegrader. Byen Yalta, som er basen for løpet, består blant annet av en gammel havne- og fiskebosetting helt tilbake til det 12. århundre. Området er skjermet fra den kalde nordavinden fra Krim-fjellene, og har en kjølende sjøbris fra Svartehavet. Byen sammenlignes ofte med sin franske vennskapsby Nice.
Prime Yalta Rally starter fra byen Waterfront klokken 13.01 torsdag 2. juni. To korte etapper følger, og etter bare 7,47 kilometer med fart, avsluttes første dag klokken 14.56. Dag to (fredag 3. juni) ruller i gang klokken 08.01 og består av tre etapper på morgenen – to i Ai-Petri-fjellene og en annen med fantastisk utsikt over Svartehavet. Sistnevnte etappe er på 29,09 kilometer, og er løpets lengste. Etter en service midt på dagen, gjenstår det tre etapper på ettermiddagen. Lørdag må førerne gni søvnen ut av øynene før de gir seg i kast med den avsluttende dagen allerede klokken 07.01. Da følger tre etapper som kjøres både på formiddagen og ettermiddagen, men i motsatt retning. Etter totalt 262,07 kilometer med fart, rundes det hele av klokken 15.14 lokal tid.