Med ny, oppgradert bil gleder Andreas Mikkelsen seg til å forsvare fjorårets bronseplass, og klar for å ta enda ett skritt nærmere målet om å bli verdens yngste verdensmester i rally.
Rally VM 2015 er straks i gang, med Rally Monte-Carlo som første løp. Rally Monte Carlo kjøres i fjellområdene mellom Gap og Monaco, og er av mange klassifisert som sesongens vanskeligste og kanskje mest ubarmhjertige løp. Underlaget er asfalt, men vinter og raskt skiftende værforhold gjør at det fort kan være både snø, is, regn og tørr asfalt på en og samme prøve.
Andreas Mikkelsen, som også i år har med seg kartleser Ola Fløene, er akkurat ferdig med test før løpet, og gleder seg til å komme i gang; – Rallye Monte Carlo er en skikkelig utfordring og en tøff start på sesongen! Det er så utrolig viktig å ta de riktige dekkvalgene, og den som tar de beste valgene er nok den som klatrer høyest på resultatlista. Men det er ikke lett! Ikke bare kan du få skiftende forhold på en prøve, men valget skal også være riktig for prøver som kjøres flere timer fram i tid.
Andreas Mikkelsen skal for tredje år på rad kjøre en Volkswagen Polo R WRC for Volkswagen Motorsport i rally VM. I fjor kjørte han inn til en tredjeplass sammenlagt, og tidligere denne uken viste han fram den nye utgaven av bilen: – Volkswagen har vunnet VM to år på rad, og med en stor oppgradering av bilen, så er de nå klare for å forsvare tittelen. Og hvem vet, kanskje blir jeg tidenes yngste verdensmester med denne bilen, avslutter Andreas med et smil.
Shakedown kjøres onsdag i Gap, torsdag flytter alle seg ned til Monaco for offisiell start og på vei tilbake til Gap skal det kjøres to prøver. Fredag er det klart for prøver rundt Gap, lørdag starter prøvene i Gap, men i løpet av dagen forflytter alle seg ned til Monaco. Søndag morgen er det service på havna i Monte-Carlo, og Rally Monte-Carlo avsluttes med premieseremoni foran fyrstepalasset søndag ettermiddag. VM-reglene er noe endret i forhold til i fjor, blant annet er det den som leder VM som starter først de to første dagene. Dag 3 snus resultatlista og de beste starter sist. I tillegg er det i år heller ikke tillatt å sende split-tider eller annen informasjon om konkurrenter inn til bilen under en prøve.
Tidsplan
Torsdag 22 januar
20:21 SS1 Entrevaux – Rouaine (21,31km)
21:29 SS2 Norante – Digne-Les-Bains (19,68km)
00:14 Flexi Service Gap
Fredag 23 januar
09:56 SS3 La Salle En Beaumont – Corps 1 (15,84km)
10:29 SS4 Aspres Les Corps – Chauffayer 1 (25,81km)
11:07 SS5 Les Costes – St Julien En Champsaur 1 (25,40km)
12:37 Service Gap
14:38 SS6 La Salle En Beaumont – Corps 2 (15,84km)
15:11 SS7 Aspres Les Corsps – Chauffayer 2 (25,81km)
15:49 SS8 Les Costes – St Julien En Champsaur 2 (25,40km)
17:14 Flexi Service Gap
Lørdag 24 januar
09:16 SS9 Prunieres – Embrun 1 (19,93km)
10:49 SS10 Lardier Et Valencia – Faye (51,70km)
12:34 Service Gap
13:55 SS11 Prunieres – Embrun 2 (19,93km)
15:43 SS12 Sisteron – Thoard (36,85km)
18:58 Parc Ferme Monaco
Søndag 25 januar
07:34 Service Monaco
09:30 SS13 Col St Jean – St Laurent 1 (10,16km)
10:45 SS14 La Bollene Vesubie – Sospel (31,66km)
12:08 SS15 Col St Jean – St Laurent 2 (PowerStage) (10,16km)
13:26 Service Monaco
13:49 Podium Place de Palais
VM-kalenderen 2015
22 – 25 januar Rally Monte-Carlo (asfalt/is)
12 – 15 februar Rally Sweden
5 – 8 mars Rally Mexico
23 – 26 april Rally Argentina
21 – 24 mai Rally Portugal
11 – 14 juni Rally Italia – Sardinia
2 – 5 juli Rally Polen
30 juli – 2 august Rally Finland
20 – 23 august Rally Tyskland (asfalt)
10 – 13 september Rally Australia
1 – 4 oktober Rally Frankrike (asfalt)
22 – 25 oktober Rally Spania (grus/asfalt)
12 – 15 november Wales Rally GB