Anna debuterte internasjonalt!

Anna_Rathe_2
Etter en sesong med hard jobbing og gode resultater fikk Anna N Rathe sist helg drømmesjansen. Hun skulle få debutere i internasjonal racing, og attpåtil i GT3, den høyeste klassen for GT biler.

Anna kjører til vanlig en race rigget Nissan GT-R R35 som hennes Team AnnA har bygd og drifter i samarbeid med Narbo Bil Orkanger. Med denne bilen har hun de siste to årene deltatt i det norske GT mesterskapet, og hun ligger nå på en foreløpig tredjeplass sammenlagt for sesongen 2014. Gjennom sitt engasjement og sin entusiasme for Nissan, GT-R spesielt, og racing har hun fått oppmerksomhet internasjonalt.

I begynnelsen av august ble Anna kontaktet av Nova Race om et ledig sete i deres Nissan GT-R Nismo GT3 til den fjerde runden av det italienske GT mesterskapet. Da ble det rimelig god stemning i Team AnnA. «Jeg har nok gått med en liten drøm om å få en slik sjanse, men fra det til å faktisk få muligheten er det et hav av tilfeldigheter.» sier Anna. Når likevel alt klaffet denne gang ble det tur til Circuit Paul Ricard ved Marseille i Frankrike helgen 29.-31. august.

Italiensk GT har en imponerende startliste med superbiler og mange kjente navn blant førerne. Nivået er svært høyt, som i de andre store nasjonale GT mesterskapene. Det å gå fra sitt livs andre sesong i racing her hjemme til å debutere på dette nivået var et gigantisk steg for Anna. «Det er klart jeg var meget spent på hvordan det ville gå. Dette er profesjonell motorsport med helt andre standarder enn vi er vante til her hjemme. Men jeg er heldig og har folk med meg i Team AnnA både her hjemme og ute som er gode venner og viktige støttespillere. Vi slo hodene sammen og jobbet hardt for at debuten skulle bli positiv.» forteller Anna.

Fra den dagen det ble bestemt at Anna skulle få kjøre på Paul Ricard var det fullt fokus på oppgavene med både hjemmelekser, organisering av det praktiske og fysisk og mental trening. «Å være forberedt var alfa og omega denne helgen. Uten det forarbeidet som ble gjort ville jeg ikke hatt noe der nede å gjøre.»

Fredag var det tre heat med fritrening som Anna først brukte til å bli kjent med bilen og banen, for så å begynne å jobbe med kjøringen. «Jeg hadde mye å forberede gjennom dagen. Fra å aldri ha kjørt på banen før i en bil jeg i praksis har tatt i to ganger, til å skulle debutere i internasjonal GT3 racing, ligger det intenst mye jobbing.» forteller Anna. Teamet var godt forberedt og med Race Engineer Gustavo B Betelli fra JRM og profesjonell racing fører Jody Fannin i spissen brukte de hvert ledige minutt sammen foran dataen for å analysere kjøreteknikk og video. Alt ble gjennomgått i minste detalj. «Det var beinhard jobbing hele dagen, men det gav svært gode resultater!»

Magnoni-Rathe (Nova Race,Nissan GTR GT3 #35)

Lørdag var det klart for kvalifisering. Anna skulle i ilden først, og da tiden kom var hun klar til å gi alt. «Det var en fantastisk følelse å få kjøre ut i rekka med superbiler for faktisk å skulle kjøre kvalifisering til et internasjonalt GT3 løp! Uten det grundige forarbeidet vi hadde gjort hadde jeg nok fått litt panikk, men jeg var klar og hadde fullt fokus og gikk ut for å prestere!»

De første rundene av kvalifiseringen ble kjørt på gamle dekk, og det ble tidlig klart at Anna i løpet av natten hadde jobbet godt mentalt. Allerede fra første runde var hun på sitt raskeste fra dagen før. Så var det pit stop med bytte til nye slicks og ut igjen for å sette beste mulige rundetid. «Det skjer ett eller annet i kroppen når man finner den flyten som skal til for å prestere nesten over evne. Følelsen av å ha bilen i ryggmargen og bare kunne klemme til er helt enorm. Jeg viste da jeg kjørte ut fra pit for andre gang at det kom til å bli en bra tid.» forteller Anna entusiastisk.

På den andre runden med nye dekk ga Anna alt og hadde i løpet av banens to første sektorer kuttet sin tidligere bestetid med 3 sekunder. Det å ligge bare 2 sekunder etter ledende rundetid som amatør og debutant gjorde at teamet omtrent hoppet på stedet i pit. Gleden ble dessverre alt for kortvarig. «Jeg kom ut av en vanskelig høyre sving og var ivrig. Jeg gikk tidlig og hardt på gassen som jeg skulle men det var et øyeblikk for tidlig og vi fikk en snurring. Det hele var for så vidt udramatisk men bilen stanset ikke før den hadde truffet autovernet ved banen.» Bilen hadde fått en liten trøkk foran på venstre hjørne men var fullt kjørbar og Anna tok den tilbake til pit. «Det så ut som om det var en del karbon skader men jeg var overbevist om at dette kom til å la seg fikse til resten av helgens kjøring.» Det skulle dessverre vise seg at vinkelen bilen hadde truffet veggen i var maks uheldig og en liten skjevhet i chassisbeinet satte en stopper for mer kjøring.

«Jeg var totalt uforberedt på at helgen skulle ende sånn, og jeg var rimelig langt nede da den nyheten kom og jeg måtte se resten fra sidelinjen. Jeg var tross alt så utrolig nærme å få oppleve selve drømmen!»

Likevel, vel hjemme er det vanskelig å ikke glede seg over helgen. Annas prestasjon som med å komme fra amatør idrett her hjemme til å komme så nærme de profesjonelle førerne der nede er enorm. Jobben hun gjorde sammen med teamet ga tydelige resultater, og selv om det endte så alt for tidlig kan hun bare ta det med seg som en svært positiv og nyttig erfaring.

«Dette var fantastisk! Jeg har fått prøve meg i GT3, og jeg har fått bevist for meg selv at jeg har noe der å gjøre. Jeg taklet presset, gjorde jobben og det ga resultater. Jeg er veldig glad!» sier Anna og det er liten tvil om at dette ga kraftig mersmak.

Så hva nå? Tiden vil vise om det kommer flere sjanser. «Jeg vil mer!» sier Anna og legger til «Drømmen er å få satse en sesong internasjonalt. Men for å få det til trenger jeg en god porsjon flaks og noen som tror nok på meg til å gi meg sjansen. Jeg kan, og med de rette partnerne i ryggen kunne det blitt veldig, veldig moro!»