Børseth åpnet med seier

k_o_borseth_por_10.jpgKnut Ove Børseth åpnet årets EM-sesong med seier i divisjon 2 i Portugal. OIle Kristian Nøttveit sørget for dobbelt norsk i denne klassen, mens Sverre Isachsen tok andreplass i divisjon 1 og Andreas Bakkerud endte på samme plass i divisjon 1A.

Med andre ord var det fire nordmenn på seierspallen i helgens EM-åpning i Portugal, og dermed fortsetter den flotte norske innsatsen fra i fjor.

Knut Ove Børseth var den eneste av de norske som kunne klatre helt til topps med sin nye Ford Fiesta i divisjon 2. Han fikk følge av Ole Kristian Nøttveit i Citröën som inntok seierspallens nest øverste trinn i denne klassen.

Den regjerende Europamesteren i divisjon 1, Sverre Isachsen, startet årets sesong på en ypperlig måte ved å ta andreplass bak svenske Michael Jernberg.

-Denne andreplassen føles som en seier, og jeg er utrolig fornøyd. Jeg hadde nesten ikke testet før sesongen, og fikk mine første runder på tørt underlag lørdag, og da er det utrolig tilfredsstillende å se at alt fungerer så bra, sier Sverre Isachsen.

Helgen startet imidlertid ikke så bra for 39-åringen fra Hokksund. Fredag kveld oppdaget teamet en sprekk i motorblokka, men mekanikerne jobbet til langt på natt med å skifte motor, og alt fungerte bra lørdag morgen.

s_isachsen_por_10.jpg

-Jeg har utrolig flinke mekanikere så de har også mye av æren for dagens andreplass. Kjøringen har gått veldig bra i helgen, men i andre omgang ble jeg påkjørt av Ludvig Hunsbedt. Jeg er ikke særlig fornøyd med den kjøringen, men heldigvis hadde jeg gode tider både i første og tredje omgang.

Det gjorde at Ford-føreren startet A-finalen fra tredje startposisjon, men Sverre gikk rett forbi Kenneth Hansen og opp på andreplass. Den plasseringen holdt han helt til mål.

-Banen her i Portugal er veldig støvete så det var nesten umulig å komme forbi. Hadde det ikke vært så mye støv skulle jeg ha prøvd å komme meg opp på første, men i dag fokuserte jeg kun på å beholde andreplassen. Jeg startet også fjorårssesongen med en andreplass og da ble jeg Europamester, så dette tyder godt!

Ett hundredel fra A-finale
Mats Lysen (18) var kun ett hundredels sekund fra å kvalifisere seg til A-finalen da han gjorde en meget sterk debut i»keiserklassen» i rallycross-EM, divisjon 1 i Portugal. Med sin Ford Fiesta viste Lysen sine langt mer rutinerte konkurrenter at de må regne med hard kamp fra unggutten i tiden som kommer, og han ble ikke skremt av konkurransen.

lysen_por_01_470.jpg

-Jeg er veldig godt fornøyd. Det er klart det hadde vært et ekstra pluss å kvalifisere seg til A-finalen, men jeg har god tid. Det kommer flere muligheter. Det viktigste for meg denne helgen var at jeg selv merket at jeg hadde progresjon hele tiden. Det er fortsatt mye å lære, sier Lysen som har gått fra en tohjulsdreven Renault Clio til en kraftpakke av en firehjulsdreven Ford Fiesta med rundt 550 HK under panseret.

I fjor kom Mats Lysen som en frisk vind inn i rallycross-EM. Som 17-åring ble han tidenes yngste europamester da han vant klassen divisjon 1A. I år har han tatt steget opp i den ypperste eliten i rallycross, men han viste ingen respekt for sine mer meritterte og langt eldre konkurrenter under helgens EM-åpning på Montalegre-banen i Portugal. Lysen kvalifiserte seg til beste startspor i B-finalen, endte på en 9. plass totalt og ble nest beste nordmann etter regjerende europamester Sverre Isachsen. Rutinerte Ludvig Hunsbedt endte på plassen bak Lysen.

Under tidskvalifiseringen på lørdag kjørte Mats Lysen inn til 8. beste tid. Dermed hadde unggutten fra Brandval ved Kongsvinger allerede satt seg i respekt. Men bedre skulle det bli. Da første innledende omgang ble kjørt lørdag ettermiddag smalt Mats Lysen til med 5. beste tid. Foran ham var kun de fire tidligere europamesterne i divisjon 1, Micahel Jernberg, Kenneth Hansen, Sverre Isachsen og Ludvig Hunsbedt.

Da andre omgang ble kjørt i dag fulgte Lysen opp med en ny 5. plass, og dermed var han inne på en plass A-finalen. I tredje innledende omgang kom imidlertid en aldri så liten nedtur. Mats endte på 10. plass, og dermed glapp plassen i A-finalen, med kun ett fattig hundredels sekund.
-Jeg vet ikke helt hva som skjedde i tredje omgang. Jeg synes selv det gikk bra, men klokka viste noe annet. Nå var det utrolig jevnt, så noen direkte dårlig tid hadde jeg ikke, men dessverre glapp A-finalen med minst mulige margin, sier KNA Solør Motorsport-føreren.

Med seier i B-finalen ville Lysen likevel være sikret siste plass i A-finalen. Han hadde et godt utgangspunkt med beste startspor, men i første sving fikk han erfare at det er tøff kjøring i divisjon 1.

-Jeg fikk meg en trykk bakfra og snurret. Det var ikke noen stor smell, men slikt som skjer. Det er helt klart at det er både tøffere og ikke minst tettere kjøring i divisjon 1 enn hva jeg er vant med fra før, sier Lysen. Han endte til slutt 4. plass i B-finalen, og det ga 9. plass totalt i EM-runden.
Mats Lysen, som er med på elitenivå i Bilsportforbundets talentutviklingsprosjekt, skal kjøre hele EM-serien med sin Ford Fiesta i år. Allerede neste helg er det nye muligheter i Frankrike.

-Det er veldig mange gode franske førere som kommer til start der, så det kan bli sesongens hardeste løp. Jeg vil være fornøyd med en ny plass i B-finalen, men håper at avstaden til aller beste vil bli ytterligere redusert, sier Mats Lysen.
Bakkerud på pallen
Andreas Bakkerud (18) viste ingen respekt for sine konkurrenter og kjørte inn til en meget sterk 2. plass i klassen Div 1A under EM-åpningen.
– Andreplass i årets første EM runde er langt over hva vi forventet, forteller en jublende Andreas.

– Jeg var veldig godt fornøyd med å gå rett i en A-finale. Jeg kjører mot profesjonelle russere som har mange millioner i budsjett, i tilegg til ett team med profesjonelle motorsport-mekanikere.

a_bakkerud_por_10.jpg 
Når vi da klarer og gå nesten helt til topp er det utrolig bra! – Vi er en god gjeng fra Bergen på 7 stk som er her for og ha det moro, og da er bra og komme rett i en A-finale.

Ut fra starten i finalen gjorde Bakkerud en god taktisk vurdering, og kom veldig godt ut på den første runden. – Timur Timerzyanov tok starten og jeg klarte og henge meg inn bak han. Han holdt utrolig høy fart, så jeg gav alt for å henge på! Dermed fikk de to ett godt forprang på resten.
– Da vi tok alternativet var avstanden så stor at det holdt helt inn. Det ble en kanonhelg for oss dette.

Årets første EM runde startet ikke bare enkelt for Bakkerud.
– Jeg måtte jobbe hardt for og finne rytmen på en vanskelig og krevende bane.
– Det var nok litt overtenning, så jeg gjorde ett par unødvendig feil. Med to femte tider, og en åttende tid holdt det akkurat til en A-finale plass.
– Det er første gang jeg er direkte kvalifisert til en A-finale, tidligere har jeg måttet ta den tunge veien via B-finalen, forteller unggutten.

– Vi har som målsetning i år og kjøre jevnt i A-finaler. Det viste vi at vi klarte allerede på første forsøk, og jeg føler jo at jeg har mye og gå på enda! Spesielt bilen orker ikke så mye her. Vi er på 1400 m.o.h. og med den tynne lufta så mister vi ganske mange hestekrefter i motoren, sier Andreas.

Resultater, 1. EM-runde, Portugal

Divisjon 1
1. Michael Jernberg, SWE, Skoda Fabia
2. Sverre Isachsen, NOR, Ford Focus
3. Kenneth Hansen, SWE, Citroën C4
4. Liam Doran, GB, Citroën C4
5. Stig-Olov Walfridsson, SWE, Renault Clio
6. Andreas Eriksson, SWE, Ford Fiesta
9. Mats Lysen, NOR, Ford Fiesta
10. Ludvig Hunsbedt, NOR, Ford Focus
13. Morten Bermingrud, NOR, Citroën C4
Divisjon 1A:
1. Timur Timerzyanov, RUS
2. Andreas Bakkerud NOR
3. Ildar Rakhmatullin RUS

Divisjon 2:
1. Knut Ove Børseth, NOR
2. Ole Kristian Nøttveit, NOR
3. Derek Tohill, IRL