Begeistret av Norsk FunSport

Det var en lydhør forsamling av ledere fra de fleste av Europas bilsportforbund, der enkelte rett og slett lot seg begeistre, da de fikk en innføring i Norsk FunSport i forrige uke.

Det var i European Clubs Meeting under forrige ukes FIA-kongress og generalforsamling i Baku i Aserbajdsjan at NBFs generalsekretær Hallgeir Raknerud ga sine europeiske kollegaer en innføring i årets nyhet i Norsk Bilsport, FunSport

Tormod Dramstads konsept ble tatt godt i mot, og skapte begeistring i salen.

-Lavterskel- og lavkosttilbud og gjerne aktiviteter med gateregistrerte biler er en gjenganger i slike møter. Både vi og mange andre har tilbud som autoslalåm, regularity rally og biltrial, men det er så vidt meg bekjent ingen av de andre FIA-tilsluttede forbundene som har egen racingserie for gatebiler på et så lett tilgjengelig nivå, sier Hallgeir Raknerud.

Racingserien, der man deltar med biler som må være minimum 17 år gamle, veie maksimum 1.590 kg og ha maks 170 HK, er en nyhet av året. Det er en endurance-serie (langløp) der løpene er 500 eller 750 minutter lange og det har i år vært fire førere per bil. Fem løp ble kjørt i år, på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana og på Motorcenter Norway i Sokndal, med henholdsvis NMK Rana og KNA Sokndal Motorsport som arrangører.
Det er bilentusiasten og ildsjelen  Tormod Dramstad som har hatt ideen til Norsk FunSport og som er koordinator for serien.

-Det var svært respons på innlegget og en profil i Europeisk bilsport, Dosan Koblisek fra Slovakia, som er leder av FIAs Hillclimb Commision, var den mest entusiastiske da han sa at dette var første gangen på de årene han har vært med i sporten at han er blitt presentert for noe så nytenkende som dette. Ellers var det positive kommentarer også fra Wlodek Szaniawski fra Polen som leder FIAs Offroad Commission, Rado Raspet som er president i bilsportforbundet i Slovenia og dessuten medlem av FIAs World Motorsport Commission. En delegat fra det franske bilsportforbundet ba om å få tilsendt mer info.  Svenske Anna Nordkvist som er FIAs Vice President for sport i Europa og generalsekretær i det svenske bilsportforbundet, ledet møtet i Baku. Hun ga også uttrykk for å like det norske konseptet, sier Hallgeir Raknerud.

Kjøringen i FunSport foregår etter gentlemans-prinsippet og det tolereres ikke platekontrakt eller røff kjøring. Det er sjikaner på banen for å holde hastigheten nede. Røff kjøring eller Berøring av kjegler i sjikaner straffes. Man må da inn og stå i alt fra 10 til 30 minutter. Eller man kan donere 500 kroner til Barnekreftforeningen via VIPPS og dermed komme ut på banen igjen uten å sone straffen. Totalt har serien bidratt med 82.500 kroner til barnekreftforeningen i år.

-Det er et knakende godt konsept og det har i år vært over 230 førere som har deltatt i ett eller flere løp. Jeg hadde en god følelse foran presentasjonen og en mistanke om at det ville bli godt mottatt, men det overgikk mine forventninger. Så skal det også sies at det var et par kritiske røster i salen, og det gikk på sikkerhet. At det ikke er beskyttelsesbur i bilene var en av delegatene svært kritisk til.

Her finner du mer informasjon om FunSport:

Teknisk reglement Norsk FunSport klasse 4 – Bilsportboka

Norsk FunSport Endurance Racing 2023-2025 – Bilsportboka