Årets første brutte løp for Christian Krognes (21) fra Hamar ble et faktum, da det tredje løpet i det tyske langdistansemesterskapet ble kjørt på Nürburgring Nordschleife i helgen.
Som vanlig stilte Krognes til start med LMS Engineerings VW Scirocco GT24 i klassen for to liters turbomotorer.
Forventningene til helgen var skyhøye etter at elektronikkproblemene som teamet hadde ved de to første løpene nå var borte. Krognes startet også helgen sterkt ved å ta pole position i kvalifiseringen med sin bil, blant de 22 bilene som stilte til start i klassen.
-Kvalifiseringen var vanskelig, da banen på visse partier var dekket av både olje og vann. Dette gjorde at jeg rett og slett ikke kunne pushe som normalt, men heldigvis snek vi oss så vidt inn på første startspor foran et satellitt-team fra Opel, sier Krognes.
Planen var å kjøre kjøre så trygt som mulig, med god rytme og fart i selve løpet. Ved løpsstart klokken tolv på lørdag startet i midlertidig problemene.
-Like før jeg skulle ut av pit og ut på startplaten, viste det seg at drikkesystemet vi har i bilen hadde fått en skade på et adapter. Dette førte til at jeg måtte kjøre uten vann den første timen, noe som viste seg å bli vanvittig hardt på en så varm dag som dette til slutt ble.
Sciroccoen som teamet bruker er nemlig ribbet for kjølesystemer, og kupeen blir utrolig varm når stolen står på sitt sterkeste. Siden teamet heller ikke hadde forventet denne varmen så tidlig på året, var det heller ikke installert noen luke for frisk luft i vinduene for å optimalisere aerodynamikken.
-Derfor gikk temperaturen raskt over 60 grader der inne, og jeg ble fortalt senere at jeg var kraftig dehydrert allerede da jeg kom inn til vårt første pit-stop etter 7 runder. Da ble i midlertidig drikkesystemet ordnet, men jeg hadde lite igjen å gi på de neste 6 rundene. Jeg gikk nærmest sagt på autopilot hele stintet, og svimte nesten av da jeg pitet på nytt i ledelse etter 13 kjørte runder, sier Christian.
Teamkompisene Dominik Brinkmann og Ullrich Andree som tok over etter dette beholdt ledelsen midlertidig, mens Krognes måtte en tur på sykehuset for å kontrolleres etter kraftig hjertebank. Der ble situasjonen raskt roet ned, og Krognes var tilbake i god form i team-området etter kort tid. Èn time før slutt sa dessverre motoren takk for seg, og teamet måtte bryte løpet fra ledelse.
-Etter alt som skjedde føler jeg jo at vi fikk lite lønn igjen for strevet, med det positive var i midlertidig at tidene i løpet var bra til tross for de vanskelige forholdene. Jeg er glad jeg har trent mye både fysisk og mentalt denne vinteren, for ellers ville det blitt vanskelig for meg å fullføre i dag. Med dette resultatet mistet vi ledelsen i totalsammendraget, men av de 10 løpene som skal kjøres kan de to dårligste resultatene strykes. Derfor har vi fortsatt gode sjanser til å være med å kjempe om seieren dersom vi fullfører resten av løpene.
Neste løp i VLN mesterskapet går i slutten av juni, men før det står det årlige 24-timersløpet som går den 17-20. mai for tur. Her stiller LMS Engineering med en Scirocco GT24, hvor Krognes besitter en av de fire førerplassene på teamet.