Brynildsen finpusset detaljene

e_brynildsen_bil_2010_500.jpgEyvind Brynildsen har gått i seg selv og tatt selvkritikk. Han har ikke vært godt nok forberedt og har heller ikke hatt sterkt nok fokus på oppgaven som rallyfører tidligere i år.

Når Eyvind Brynildsen (22) og kartleser Cato Menkerud fra KNA Varna stiller til start i Rally Frankrike til helgen er Brynildsen bedre forberedt enn noen gang. På mandag hadde han med seg asfalteksperten Nicholas Bernardi fra Frankrike i sin Skoda Fabia S2000 for å gjøre de siste forberedelser foran kommende helgs VM-runde.

-Jeg har innsett at det er en del små detaljer vi ikke er bra nok på. Jeg tror ikke jeg blir en bedre sjåfør av å kjøre test etter test uten å ha en som kan rettlede meg. Luke vekk feil jeg gjør og komme med innspill til endringer. Jeg må si det var en utrolig opplevelse å ha med Bernardi i bilen. Vi kjørte annenhver gang og han var jo raskere enn meg, men jeg ble også raskere og raskere etter hvert som jeg tok til meg lærdom, sier Eyvind Brynildsen.

Nicholas Bernardi er ingen hvem som helst på asfalterte rallyveier. I 2004 tok han VM-sølv for junior bak svenske Per-Gunnar Andersson. Han har også kjørt enkelte VM-runder for Peugeots fabrikksteam i en Peugeot 307 WRC.

-Det blir et tøft løp her i Frankrike. Alle de beste jeg kjemper mot i VM er på plass, og i tillegg er det mange gode førere i klassen som ikke er med i VM-serien. Målet er å avansere i VM-sammendraget, og da må vi være helt i toppen, sier Brynildsen, som ligger på en 5. plass foran kommende helgs løp.

Mens han selv har finpusset kjøringen, har kartleser Cato Menkerud ladet opp med Berlin Maraton. Han løp inn på 4 timer og 42 minutter i løpet som talte hele 40 000 deltagere i helgen.

Rally Frankrike, som er et rent asfaltløp, blir årets sjette VM-runde for Brynildsen og Menkerud. Løpet teller med i verdensmesterskapet for S2000-biler (SWRC), og blir dermed svært viktig for den norske Skoda-duoen om de skal holde seg inne i tetkampen.
Eyvind Brynildsen og Cato Menkerud kjører i klassen for Super 2000-biler. Dette er en voksende klasse for firehjulsdrevne rallybiler med toliters motorer uten turbo. Klassen har VM-status for første gang i år, under betegnelsen S-WRC. Eyvind Brynildsen ligger på en 5. plass i dette mesterskapet etter å ha kjørt VM-løpene i Sverige, Mexico, Jordan, Portugal og Tyskland så langt. Så langt er andreplass i Jordan sesongens beste resultat for Brynildsen og Menkerud.

Bilen Brynildsen og Menkerud kjører er en Skoda Fabia S2000. Den har en firesylindret, 16-ventilert motor som yter 270 HK og har et dreimoment på 245 Nm. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse fra anerkjente X-track i bilen.

Det er 16 førere med S2000-biler i Rally Frankrike og av disse er det ni som kjører om VM-poeng. Brynildsen får blant annet konkurranse fra Henning Solberg, Mads Østberg og Andreas Mikkelsen i S2000-klassen.

-Det er jo ganske utrolig at vi blir fire nordmenn i klassen, og vi befester vel posisjonen som en av verdens ledende rallynasjoner. Alle fire stiller også med nær sagt likt utgangspunkt når det gjelder biler, så det er helt klart det blir mye prestisje i denne norske kampen. Selv om jeg selvfølgelig bør tenke litt taktisk med hensyn til VM, så er det ikke til å komme bort fra at kampen mot de andre norske blir viktig, sier Brynildsen.
Rally Frankrike innledes med startseremoni i Strasbourg torsdag kveld. På fredag starter man kjøringen på fartsetappene. Løpet er ikke ulikt Rally Tyskland, og rent geografisk er det heller ikke stor avstand mellom de to asfaltløpene. Også i Frankrike skal man kjøre mellom vinranker på smale veier med mange hårnålsvinger.
Totalt skal det kjøres 20 fartsetapper på til sammen 352,88 km.

Det er spanske Xevi Pons som leder VM for S2000-biler. På andreplass følger Martin Prokop fra Tsjekkia bbe har 96 poeng. Brynildsen har 54, men med tanke på at en seier gir 25 poeng så er det ikke langt opp. Prokop kjører for øvrig sin siste VM-runde for året i Frankrike, mens Brynildsen fortsatt har Rally Storbritannia igjen blant sine sju løp som skal telle i VM.
Poengstilling S-WRC
1. Xevi Pons, Spania, 96
2. Martin Prokop, Tsjekkia, 96
3. Jari Ketomaa, Finland, 83
4. Patrik Sandell, Sverige, 74
5. Eyvind Brynildsen, Norge, 54
6. Michal Kosciuszko, Polen, 48
7. Nasser Al-Attiyah, Qatar, 34
8. Bernardo Sousa, Portugal, 26