Det nærmer seg sesongstart for racing-NM

racing-nm-2011.jpgSesongstarten i Racing NM nærmer seg, og Racing NM AS satser på at suksessen fra 2010 fortsetter.

-2010 var i manges øyne det beste året i norsk asfaltracing noensinne med gode arrangement, store startfelt, heftige biler og gode sjåfører. Derfor satser vi på å videreføre fundamentet fra i fjor, men med en kvalitetsforbedring i alle ledd. Vi håper alt skal bli litt mer strøkent og strømlinjeformet, sier daglig leder i Racing NM AS, Ulf Johannessen.

NM-sesongen starter på Vålerbanen den 14. og 15. mai, og som i fjor er det fire stevner i Norge som blir hovedløpene for Racing NM. De norske løpene vil gå lørdag og søndag, slik at man ikke trenger å ta seg fri fra jobben på fredag. Noen klasser kjører også NM-løp i Sverige og Danmark. Det har også blitt gjort undersøkelser for å kjøre NM-runder på Arctic Circle Raceway utenfor Mo i Rana igjen, men det er fortsatt en del som må gjøres med infrastrukturen på annlegget før dette blir en realitet, så det skjer ikke i år.

-Det blir spesielt spennende med løpene på Rudskogen, ettersom banen er ny i år. Depotet vil nok ikke være helt ferdig enda, men det er uansett morsomt med en ny bane, selv om den offisielle åpningen av nye Rudskogen ikke er før i 2012.

Hovedfunksjonærene for løpsledelse, jury og teknisk vil være de samme gjennom hele sesongen, noe som gir rutine og ensartet praksis. Juryen blir utvidet og får større kapasitet, slik at enda større fokus kan settes på kjøredisiplin, med egne baneobservatører.

Nytt for i år er at Standard Production nå går inn i GT4, men det jobbes med å starte en ny rekrutteringsklasse med gamle cup-biler fra Corsa Cup, Neon Cup og 206 Cup.

-Dette vil bli en billig klasse, og vi håper på et prøveløp i løpet av sesongen.

Shortcar skal delta i alle NM-rundene, og ellers fortsetter klasser som Historisk, Formula Basic, Seven Racing og gjesteklassene Porsche Club Racing og Corsa Italiana. Men hovedklassen blir som tidligere GT Racing.

-Det skjer mye spennende i GT-garasjene. I GT1 kommer Pål Richard Eidsvoll med en ny Cup-Porsche, og Torbjørn Lunden Bjerke, som har vunnet Seven, kommer med en Lotus. Det kommer også nye førere med Dodge Viper og Chevrolet Corvette for GT2-klassen, forteller Roger Hermansen fra GT-klassen.

Det er gjort noen forandringer på regelverket, og enkelt forklart kan man si at GT1 er for rendyrkede racerbiler, som aldri har vært ment for gata. Dette vil si biler som Cup-Porscher, biler fra de amerikanske mesterskapene Grand Am og Trans Am, og biler som er bygget etter det internasjonale FIA GT3-reglementet (må ikke forveksles med den norske GT3-klassen).

-De raskeste bilene som tillates i den norske GT1-klassen er biler fra FIA GT1. Det kan dukke opp noen gamle FIA GT1-biler i år, som tidligere gikk i det nå nedlagte mesterskapet «Nordic Supercar», forteller Hermansen.

Dermed kan man få oppleve superheftige biler som Dodge Viper GT1 i Norge igjen, men det vil nok fortsatt bli jevnt ettersom en litt eldre FIA GT1-bil ikke er mye raskere enn en mer moderne FIA GT3-bil.

Den norske GT2-klassen er for «gatebiler» som er tatt ut av samlebåndet, for så å ha blitt bygd om til racerbiler, som for eksempel Frode Alhaugs Chevrolet Corvette og Jarl Nilsens Dodge Viper.

-Vi håper også det kommer noen utenlandske førere fra det nye mesterskapet Swedish GT i noen av løpene, sier Hermansen.

I løpet av kort tid vil kalenderen og regelverk bli lagt ut på www.racingnm.no