Dramatisk rulling for Veiby

Ole Christian Veiby imponerte stort i Rally Finland, men måtte bryte etter en skikkelig rulling. – Det så nok veldig dramatisk ut, for vi rullet seks, sju ganger, forteller han.

 

Unggutten fra Kongsvinger kom til VM-runden i Finland proppfull av selvtillit etter å ha vunnet Rally Polen. Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen åpnet de der de slapp i Polen, og var raskeste R5-bilen – som er nivået under WRC.

– Vi begynte veldig bra, og fant raskt flyten og holdt et høyt tempo uten å ta noen stor risiko. Selv om vi var raskest, følte jeg at vi hadde enda mer å gå på, forteller 21-åringen.

I sin Skoda Fabia R5 imponerte han i de finske skoger helt til det ble bråstopp rundt 3,5 kilometer ut på SS15.

– Vi kom akkurat litt for fort inn i en sving og hektet i en stein slik at bilen vippet rundt. Jeg tror vi rullet seks, sju ganger og bilen tok salto i lufta. Dette er den verste rullingen jeg har opplevd, men ikke den mest brutale krasjen jeg har hatt, sier han.

Finland er kjent for å være ett av de raskeste løpene i VM. Derfor går det som regel skikkelig galt når uhellet først er ute.

– Selv om det så veldig dramatisk ut, så ble verken Stig Rune eller jeg skadet. Det sier litt sikkerheten i rallybilene, understreker han.

Den voldsomme krasjen ødelegger ikke noe av selvtilliten.

– Nei, absolutt ikke. Dette er en del av rallysporten og skjer alle en gang i blant, sier Ole, som kunne glede seg over at Esapekka Lappi, teamkamerat i Even Management, ble totalvinner av Rally Finland. Den unge finnen vant sin første VM-runde i karrieren, og det i sitt fjerde løp i en WRC-bil.

– Det er bare helt rått, og veldig inspirerende for meg. Med seieren viser Lappi at det er mulig å komme rett fra WRC2 og prestere i WRC. Også Teemu Suninen kjørte veldig bra og endte tilslutt på fjerdeplass etter å ha kjempet om andreplassen lenge. Suninen kjørte jeg jevnt med så sent som i Sverige i vinter. Da slo han meg med bare noen få sekunder etter at jeg hadde hatt et par snurringer. Det forteller meg at det siste steget til WRC ikke er så stort som jeg kanskje hadde trodd, sier han