En smak av fremtiden

Sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, fikk i forrige uke mulighet til å teste Porsches nye konseptbil Mission R, en elektrisk racerbil med over 1000 hestekrefter. Her kan du lese hans egne ord fra testen:

Det var nesten så jeg måtte klype meg i armen da telefonen fra Porsche kom tidligere i høst; «du har sikkert hørt om Mission R? Vi har bestemt at noen få utvalgte journalister skal få teste bilen i Los Angeles i november, og du er den eneste fra Skandinavia som er kvalifisert. Vil du være med?»

Om jeg ville være med? Ja, selvsagt ville jeg det.

Jeg fikk altså dette tilbudet fordi kravet til journalister som skulle få kjøre bilen var såpass høye. Ikke bare måtte journalistene ha racinglisens, men de måtte også ha betydelig løpsefaring og jeg var visstnok den eneste fra Skandinavia som kunne huke av alle boksene. For i tillegg til å jobbe som sportssjef i Norges Bilsportforbund er jeg også journalist som Formel 1-kommentator for Viaplay, og jeg var tidligere biltester for flere magasiner i mer enn ti år. I tillegg har jeg vært bilsportutøver siden jeg var 12 år gammel, og har de siste femten årene kjørt semiprofesjonelt i det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring for Møller Bil Motorsport. Dessuten har jeg i mange år vært opptatt av hvordan motorsport kan brukes til å utvikle teknologi som gjør at vi alle kan forurense mindre, så for meg var dette en unik mulighet til å få teste ut litt av min filosofi i praksis.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

1088 hestekrefter
Elektriske løpsbiler er fortsatt noe ganske nytt, og det må tas noen forholdsregler som man slipper om man kjører en bensindrevet racerbil. Derfor måtte jeg ha et digitalt kurs sammen med Porsche før avreise for å lære mer om bilen. Det er spesielt Porsches 900 volt-teknologi som gjør denne bilen litt spesiell. Takket være denne teknologien tar det kun 15 minutter å lade 75% av batteriet, men det gjør også at man for all del må unngå å få støt i seg. For å oppsummere kurset med Porsche; lyser lampa grønt inne i bilen (som den med 99,99 prosent sikkerhet kommer til å gjøre hele tiden) så er alt helt greit. Lyser det rødt, stopp bilen, sitt stille og vent på hjelp!

Porsche Mission R er altså noe så sjeldent som en elektrisk racerbil. Mye av teknologien når det gjelder elmotorene (den har to stykker) og batteriet (plassert bak føreren for best mulig vektfordeling) kommer fra hybridbilen Porsche brukte til å vinne 24-timersløpet på Le Mans. Understell, bremser, ratt og mye annet kommer fra GTE-bilen Porsche bruker på Le Mans (og som Dennis Olsen har kjørt), mens selve karosseriet er helt nyutviklet, og likner ikke på noe du finner på gata i dag. Karosseriet er bygget med mer bærekraftige materialer enn på andre racerbiler, med såkalt Natural Fibre Reinforced Plastic.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I kvalifiseringsmodus yter bilen 1088 hestekrefter, mens den har 680 hestekrefter i løpsmodus. Med 680 hestekrefter går bilen i tretti minutter, omtrent like lenge som et løp i Porsche Supercup. Bilens vekt er 1500 kg, 0-100 går unna på under 2,5 sekunder og toppfarten er på 300 km/t.

0-100 på under 2,5 sekunder
Vi snakker altså om en meget potent racerbil, som ifølge Porsche går vesentlig raskere enn en Supercup-Porsche, spesielt i kvalifiseringsmodus. Selv har jeg erfaring med mange raske racerbiler; en Formel 1-bil fra 1996 (med en F3000-motor), en WRC-bil, en rallycross Supercar, en GT2-Porsche fra Le Mans, en GT3-Lamborghini og mye annet. Så hvor rask kan en elbil være, liksom?

Svaret fikk jeg umiddelbart. Og det satte meg helt ut.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jeg benyttet nemlig anledningen til å teste ut 0-100 med en gang, og det er det villeste jeg har opplevd bak et ratt noensinne. Jeg har kun fått et liknende sug i magen en gang tidligere, og det var da jeg kjørte verdens raskeste berg- og dalbane i Abu Dhabi. 0-100 på under 2,5 sekunder tok nesten pusten fra meg. Aldri hadde jeg trodd at en bil kunne akselerere så fort!

Banen vi kjørte på i Los Angeles, Porsche Experience Center, er ingen ordentlig racerbane, så det gjaldt å ta det litt med ro. Banen er trang, svingete, langsom og har dårlig med avkjøringssoner. Likevel fikk jeg kjent på bilen, og den slår alt jeg har prøvd tidligere når det kommer til effekt. Bilen har firehjulstrekk, og var overraskende lettkjørt, selv om den manglet både ABS og traction control. Mission R gjorde akkurat som jeg ville, og de 1500 kiloene tenkte jeg ikke på i det hele tatt. Lyden inne i bilen var også overraskende høy. Jeg slapp jo å gire, men lyden var så høy at jeg plutselig glemte at jeg kjørte en elbil. Følelsen var veldig lik som i racerbil med en vanlig bensinmotor.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lyden utvendig er også høy, men det er en annen lyd enn det vi kjenner fra tidligere. Det er en elektrisk lyd, men jeg ble fortalt at da de testet denne bilen samtidig som noen biler fra Porsche Supercup, var det elbilen man hørte mest. Og det tviler jeg ikke på, for også lyden utenfra er høy, så det at billøp med elbiler blir lydløst stemmer ikke i det hele tatt. Det blir bare en annen lyd enn det man er vant til.

Er dette fremtiden?
Så blir spørsmålet om elektriske biler er fremtiden også for motorsport? Svaret på det tror jeg er både ja og nei.

Det som er hevet over enhver tvil er at vi alle må forurense mindre for å unngå at den globale oppvarmingen overstiger 1,5 grader, som igjen vil føre til katastrofale klimaendringer. Dette er vitenskapen og verdenssamfunnet helt enige om.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Så kan man selvsagt argumentere med at utslippene fra bilsport er som en dråpe i havet å regne, men dette dreier seg om mer enn kun CO2-utslippet fra racerbiler. Dette dreier seg også om signaleffekt og teknologiutvikling.

Motorsport er kjent som et forskningslaboratorium som utvikler teknologi som etter hvert havner på vanlige biler. At motorsport nå brukes for å utvikle teknologi som gjør at vanlige biler vil forurense mindre gjør motorsporten viktigere og mer relevant enn noen gang tidligere. Det er derfor jeg litt tabloid sier at motorsport er verdens mest miljøvennlige idrett – fordi det er den eneste idretten som utvikler teknologi som gjør at verdens utslipp går ned.

I tillegg til rene elektriske biler, jobbes det også med annen fremtidsrettet teknologi i bilsport. Formel 1, for eksempel, skal innføre et såkalt bærekraftig syntetisk drivstoff i 2026. Et av forslagene her er å fange CO2 i atmosfæren og lage et flytende drivstoff av dette som kan brukes på F1-bilene – og i teorien alle verdens biler som fortsatt har forbrenningsmotorer – noe som vil være 92% av alle verdens biler i 2030, ifølge Formel 1.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Samtidig vet vi at elektrifisering av bilparken har kommet for å bli. Det er bare å se på Norge, hvor de fleste nye biler som selges i dag er elbiler. Da er det helt naturlig at noen bilsportmesterskap også kjøres med elektriske biler, og med elektriske biler i bilsport vil også utviklingen av elmotorer og batterier kunne gå fortere.

Elektrisk motorsport er jo allerede i gang, med mesterskap som Formel E, Extreme E og ETCR. Elbilene er også på full fart inn i rallycross, men foreløpig er teknologien ganske dyr. Porsche sier Mission R bare er en konseptbil, men at de i løpet av få år kommer til å introdusere en merkescup med elektriske biler som skal være omtrent på samme kostnadsnivå med racerbilene Porsche selger i dag. Mitt tips er at Porsche Supercup kommer til å bli elektrisk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Utviklingen går også fort, så regn med at kostnadene vil gå ned, samtidig som både rekkevidden og effekt vil gå opp. Men akkurat når det gjelder effekten tror jeg ikke det er så stort behov for å øke denne. Porsche Mission R er den kraftigste racerbilen jeg noen gang har kjørt, og Volkswagen I.D.R. er en av de raskeste racerbilene på planeten. Så med elektriske racerbiler vil det bare gå fortere enn før. Så til alle bilsportutøvere der ute; det er bare å glede seg!

Men hva med tilskuerne da? «Jeg gidder ikke se billøp med elektriske biler», leser jeg innimellom. Vel, det kommer til å bli annerledes. Lyden er en annen, men den kommer til å bli like høy. Og hva er egentlig viktigst? At man hører brummingen fra bensinmotorer eller at bilsporten blir mer miljøvennlig og mer viktig enn noen gang fordi vår idrett er med på å få ned verdens utslipp?

Foran Saudi Arabia Grand Prix kan du se et innslag om Porsche Mission R på Viaplay. Det kommer også en artikkel på elbil24.no, og det ligger noen bilder ute på min Instagram-profil @atlegulbrandsen.