Etterlengtet NM‐pott

 Bieltvedt_600PM

Numedalsrally som er kjent for å være fjelleventyret i norsk rally, ble i årets utgave ikke bare vakkert, men også vilt. Det ble også full poengpott for Sveinunbg Bieltvedt og kartleser Roger Eilertsen.

Med storm i kastene ble det denne gangen ekstra viktig å holde seg på veien. For Sveinung Bieltvedt og kartleser Roger Eilertsen holdt det imidlertid ikke bare å holde seg på veien, de måtte vinne. Med stang ut i de to foregående NM‐rundene, var de avhengig av klasseseier for å kunne henge med i kampen om den gjeveste NM‐medaljen.

Løpet startet oppskriftsmessig for gutta fra NAF Øvre Østfold, som etter to etapper og 30 av løpets 95 kilometerunnagjort, stod øverst på resultatlista. Bak seg hadde de nærmeste utfordrer til NM‐medaljen, Anders Grøndal, og fabrikksfører Esapekka Lappi fra Finland. Sistnevnte var på forhånd utpekt som favoritt til totalseieren, ikke bare på grunn av sin erfaring som fabrikksjåfør, men også fordi han deltar med en S2000‐bil. En bil som normalt er overlegengruppe‐N‐bilene som kjemper øverst i den norske rallyklassen.

Ledelsen var imidlertid ingen stor hvilepute. Med 2,3 sekunder ned til Anders og 4,6 sekunder til Esapekka, var løpet på ingen måte avgjort. Inn til andre service, etter tre nye etapper, hadde Sveinung styrket ledelsen til Anders med ytterligere 10 sekunder, men Esapekka hadde sneket seg forbi og ledet nå løpet med sju sekunder. Alt i alt var Kråkstad‐gutten fornøyd med statusen så langt.

– Det er alltid spennende når vi kan måle oss mot utenlandske konkurrenter, og Esapekka Lappi er absolutt en interessant målestokk i så måte. På forhånd hadde vi satt oss som mål å ligge i underkant av sekundet bak han, men nå er vi helt nede i 0,19 sekunder etter 8 mil med fartsetapper, og det må vi si oss godt fornøyd med legger Sveinung til før han legger ut på løpets to siste prøver.

Løpets nest siste etappe, Bjerkeflåta, gikk i lavlandet og bar til tider preg av en vår i anmarsj. Vegbanen som lå i skyggen hadde sterk issåle og med det godt feste for de skarpe pigghjulene, mens områder hvor sola fikk tak, ble isen råtten og kunne by på overraskelser for førerne. Sveinung var en av de som, etter noen ubehagelige overraskelser over vekslende føreforhold, mistet rytmen på prøven og måtte se noen sekunder gå tapt før siste etappe. Nå skilte det kun 8 sekunder til nærmeste NM‐konkurrent før den 25 kilometer lange Smådøla‐ettappa skulle kjøres for andre gang. 8 sekunder kan være et godt forsprang på en middels lang etappe, men på en sporete Smådøla‐etappe, var det kun et lite forsprang. Spenningen for Sveinung og Roger ble imidlertid avbrutt litt over midtveis på fjelletappen, da de passerer Trond Svendsen, Anders Grøndal sin kartleser, i det han plasserer ut varseltrekanten. Et ødelagt hjul hadde revet i filler ledningsnettet med det resultat at bilen ikke var kjørbar. Vel vitende om at dagens NM‐pott var sikret dersom de kom seg helskinnet til mål, slakket Sveinung automatisk av på tempoet for å sikre verdifulle poeng. Over målrampa i Rødberg sentrum, kunne de rulle over som nye NM‐ledere, og med en andreplass totalt, kun slått av Esapekka Lappi med 28 sekunder.

– Endelig er det vår tur igjen! Vi har jobbet hardt for dette, og var helt avhengig av et godt resultat her i dag. At vi holdt Anders bak oss hele dagen, som viste en veldig god figur i den svenske VM‐runden, og henger så godt på Esapekka er vi kjempefornøyde med. Det viser at det er et høyt nivå i NM, det har faktisk aldri blitt kjørt så fort over Smådøla med en gruppe N‐bil noensinne, avslutter en strålende fornøyd Sveinung.

Med 14 poeng ledelse kan teamet ta en velfortjent vinterferie fra rallysirkuset, før det braker løs igjen i heiene rundt Mandal med Rally Sørland siste helgen i april.