Etterlengtet NM-seier til Eyvind Brynildsen i Rally Sørland

E_Brynildsen_13_sorland
Det ble mye dramatikk i årets Rally Sørland. Løpet startet med tre fartsetapper på fredag kveld, og det var veteranen fra Stavanger, Trond Sveinsvoll med kartleser Otto Øverstad som kjørte inn til ledelse etter første dag med sin Subaru Impreza. Eyvind Brynildsen og Maria Andersson, KNA Varna, fikk en heller dårlig start.

På grunn av for stor hastighet på gjennomkjøringa før løpet, ble de tildelt hele 1,50 min. i tidsstraff før løpet startet. De hentet imidlertid inn hele tidstillegget og mere til før de passerte målrampa i Mandal som vinnere i sin Mitsubishi Evo lørdag ettermiddag.

 

De største utfordrerne i NM-klassen for firehjulsdrevne biler over 2000 ccm fikk problemer, en etter en. Både NM-leder Sveinung Bieltvedt med kartleser Roger Eilertsen, NAF Øvre Østfold og NM-toer Anders Grøndal med kartleser Trond Svendsen, NAF M.sport Asker&Bærum, tapte tid etter å ha fått skader på bilene på de førte prøvene, begge teamene i Subaru Impreza. Bieltvedt, som var raskest på åpningsetappen, mistet over fire minutter på grunn av en knust felg på den påfølgende prøva.

 

Lørdag morgen hadde Sveinsvoll en ledelse på henholdsvis 1,04 min. og 1,17 min. på Grøndal og Brynildsen, men etter den sjette fartsprøva var både Grøndal og Brynildsen forbi Sveinsvoll. Dermed så det lyst ut for Grøndal, som hadde muligheten til å ta viktige NM-poeng. Men på den syvende prøva gikk det skikkelig galt under de særdeles vanskelige værforholdene. Grøndal tapte over fire minutter etter en avkjøring, men fortsatte løpet selv om bilen fungerte langt fra perfekt. Dermed kunne Eyvind Brynildsen og Maria Andersson fra KNA Varna sikre totalseieren.

– Bortsett fra tidstillegget vi fikk har alt fungert perfekt i helga. Dette har vært en god dag i løpsbilen og det er positivt med tanke på videre løp framover, inkludert de resterende NM-løpene, sa Eyvind Brynildsen etter målgang.

Trond Sveinsvoll og Otto Haverstad ble nummer to, 27,1 sekund bak Brynildsen, mens Sveinung Bieltvedt og Roger Eilertsen tross problemene fikk med seg en tredjeplass og viktige NM-poeng.

– Det var synd vi knuste felgen fredag, uten uhellet skulle vi gitt Brynildsen kamp til mål, sa NM-lederen. Anders Grøndal og Trond Svendsen er nok skuffet over 4. plassen i klassen.

 

Full NM-pott til Petter Kristiansen tross svensk dominans i klassen for tohjulsdrevne biler inntil 2000 ccm

P_Kristiansen_13_sorland

I klassen for tohjulsdrevne biler var det Steve Røkland fra NMK Gardermoen som kom best i gang på fredag. Sammen med kartleser Martin Holmdahl fra MK Ran, var han nummer to totalt. Nærmest fulgte Pontus Tidemand/Ola Fløene drøyt 20 sekunder bak i sin Ford Fiesta R2. De hadde i likhet med Brynhildsen med seg ei tidsstraff før løpsstart. Tiedemand er svensk og konkurrerer dermed ikke om NM-poeng, han kjører for å få trening før neste VM-runde for juniorer, han vant for øvrig forrige runde som nylig ble kjørt i Portugal. Tiedemand viste sin styrke gjennom jevn og god kjøring gjennom hele dagen, og tok snart over ledelsen i klassen. Røkland beholdt andreplassen inntil den nest siste fartsprøva. Der kjørte han ut og ble stående uplassert. Steve Røkland lå på en andreplass i NM etter de tre første rundene, 5 poeng bak Anders Kjær. Anders Kjær og kartleser Veronica Engan i Renault Twingo R2, hadde dermed en mulighet til å øke ledelsen i NM, men Kjær var også blant de som fikk tidstillegg etter å ha holdt litt for høy hastighet under gjennomkjøringen på fredag. 1,20 min. ble for mye å ta inn, men i og med at både Pontus Tiedemand på første og Fredrik Åhlin på andreplass er svensker, teller ikke de med i NM-sammendraget. Dermed får Kjær med seg viktige poeng etter helga. Det gjør også Petter Kristiansen og kartleser Ole Kristian Brennum fra NMK Sør-Gudbrandsdal. De kjører en Skoda Fabia R2. Med tredjeplass og beste norske fører får Petter full poengpott i NM. Marius Aasen som lå på 3.plass i NM før helga, slet med tekniske problemer fredag. Han måtte bryte, men kunne restarte etter at hans Ford Fiesta var fikset i dag. Dermed fikk han med seg et tidstillegg på fem minutter som gjorde det umulig for unggutten å hevde seg i teten sammen med kartleser Marlene Engan.

 

Volvo tok over for BMW i nasjonale klasser 2WD

T_K_Lien_13_sorland

BMW M3-fører og NM-leder Jan Egil Halland og kartleser Anders Nygård fra NMK Nore og Uvdal måtte bryte tidlig i Rally Sørland, dermed lå veien åpen for Søren Snartemo fra NMK Konsmo, også han i BMW M3. Han lå i ledelse helt til han og kartleser Arne-Ingar Stulenfra NMK Hadeland måtte kaste inn håndkledet med tekniske problemer på den femte prøva. Dermed tok Tom Kristian og Hege Turvoll Lien fra NMK Modum & Sigdal over ledelsen i klassen. Denne beholdt de helt til mål og kjørte dermed inn til årete første NM-seier i sin Volvo 940 Evo. Andreplass ble det på Mads Peder og Lars Marius Hvambsahl fra KNA Kongsberg, også de i en Volvo, riktignok en 240. De var 11,3 sekunder bak Lien. Om ikke det er nok, kjørte en annen Volvo-fører, Stein Svardal med kartleser Roy Kristiansen inn til tredjeplass, begge NMK Konsmo. Dermed tok både Lien og Hvambsahl med seg viktige NM-poeng videre inn i barmarksesongen.

– Vi har gjennomført et godt løp og er meget fornøyde, sa Lien til rallyradioen etter mål. Som vinner av klassen og full poengpott forventes det at turen tilbake til Sigdal går lett.

 

Nasjonal klasse 4WD

Det var Anders Persson Andersen fra NAF Hadeland som ledet NM i den nasjonale klassen for firehjulsdrevne biler før løpet i Mandal. Han stilte til start i sin Mazda 323 GTR sammen med Magne Råstad fra NMK Hadeland, men i helga måtte han se seg slått av både Marius Dahl/Tor Audun Eriksen fra NMK Modum&Sigdal i Mitsubishi Evo og Ole Gunnar Skogli/Andreas Jahren fra NMK Nore og Uvdal i Subaru WRX. Dahl og Skogli har knivet tett gjennom hele løpet og vekslet på å ligge i ledelse i

klassen. I mål var Dahl som var 7 sekunder foran Skogli, og de endte imidlertid meget sterkt plassert på henholdsvis 5. og 6.plass på løpets totalliste. Anders Persson Andersen hadde tapt mye gjennom dagen og lå et godt stykke bak de to raskeste i mål.

 

Norgescup

Løpet inngår også i årets Norgescup i klassen for Volvo original. Ole Morten Tangen og Vilde Fjulsrud fra NMK Modum&Sigdal vant klassen foran Jan Kåre Eigebrekk og Kurt Valand fra NMK Konsmo. Tangen var om lag 3 minutter foran Eigebrekk i mål. Kjell Ivar Erland og Frank Mydland ble nummer tre. I og med at ingen av de som ligger best an i Norgescupen deltok i Rally Sørland, vil poengene føre Tangen godt oppover i sammendraget.

 

NRK1 sender en halv time fra løpet klokken 23.20 på søndag kveld.

Neste NM-runde er Aurskog Høland Rally 8. juni.

10 på topp – Rally Sørland 2013 (uoffisiell)

1.Eyvind Brynildsen/Mara Andersson, KNA Varna, Mitsubishi Evo IX

2. Trond Sveinsvoll/Otto Øverstad, KNA Stavanger, Subaru Impreza Sti +0,27.1

3. Pontus Tidemand/Ola Fløene, NMK Hamar, Ford Fiesta R2 + 1,57.7

4. Sveinung Bieltvedt/oger Eilertsen, NAF Øvre Østfold, Subaru Impreza Sti + 2,10.3

5. Marius Dahl/Tor Audun Eriksen, NMK Modum & Sigdal, Mitsubishi Evo VI + 2,30.6

6. Ole Gunnar Skogli/Andreas Jahren, NMK Nore og Uvdal, Subaru WRX Sti + 2,37.9

7. Fredrik Åhlin, Wärmlands KC/Morten Erik Abrahamsen, NMK Larvik, Ford Fiesta R2 + 3,09.4

8. Petter Kristiansen/Ole Kristian Brennum, NMK Sør-Gudbrandsdal, Skoda Fabia R2 + 3,15.7

9. Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen, NMK Modum&Sigdal, Ford Fiesta R2 + 3,20.6

10. Anders Kjær, NMK Larvik/Veronika Engan, NAF M.sp. Asker&Bærum, Renault Twingo R2 + 3,25.8

 

For mer informasjon/resultater:

 

 

 

NM-stilling 2013, 4 av 7 runder

Tohjulsdrevne biler inntil 2000 ccm

1. Anders Kjær, NMK Larvik, Renault Twingo R2, 94

2. Steve Røkland, NMK Gardermoen, Ford Fiesta R2, 71

3. Petter Kristiansen, NMK Sør-Gudbrandsdal, Skoda Fabia R2, 63

4. Marius Aasen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 62

5. Frank Tore Larsen, NMK Modum & Sigdal, Ford Fiesta R2, 57

6. Petter Rolfsen, NMK Modum & Sigdal, Renault Twingo R2, 50

7. Sindre Furuseth, NMK Gardermoen, Ford Fiesta ST, 35

8. Thor Gunnar Hagen, NMK Modum & Sigdal, Ford Fiesta R2, 19

 

Firehjulsdrevne biler over 2000 ccm

1. Sveinung Bieltvedt, NAF Øvre Østfold, Subaru Impreza, 87

2. Anders Grøndal, NAF Msp. Asker & Bærum, Subaru Impreza, 70

3. Eyvind Brynildsen, KNA Varna, Mitsubishi Lancer, 50

4. Geir Helge Frøslid, NMK Fluberg, Subaru Impreza, 45

5. Erik M. Offerdal, KNA Varna, Subaru Impreza, 31

6. Peder Økseter, NAF Sør-Østerdal, Subaru Impreza, 29

7. Thomas Kvam, NAF Msp. Grenland, Ford Fiesta S2000, 26

8. Andreas Mikkelsen, KNA Kongsvinger, Skoda Fabia S2000, 24

 

 

Nasjonale klasser 2WD

1. Jan Egil Halland, NMK Nore & Uvdal, BMW M3, 83

2. Jan Kåre Wilsberg, KNA Kongsvinger, Volvo 940, 80

3. Tom Kristian Lien, NMK Modum & Sigdal, Volvo 940, 58

4. Mats Peder Hvambsahl, KNA Kongsberg, Volvo 240, 56

5. Søren Snartemo, NMK Konsmo, BMW M34, 41

6. Assar Granum, NMK Modum & Sigdal, Volvo, 30

7. Edvall M. Stenberg, NMK Hadeland, Ford Escort, 28

8. Geir Ingar Mythe, NMK Gol, Volvo 240, 24

 

Nasjonal klasse 4WD

1. Anders Persson Andersen, NMK Hadeland, Mazda 323 4WD, 82

2.Vidar Kristensen, KNA Eiker, Mitsubishi Lancer, 60

3. Ole Gunnar Skogli, NMK Nore & Uvdal, Subaru Impreza, 53

3. Marius Dahl, NMK Modum & Sigdal, Mitsubishi, 53

5. Even Moan, NMK Hadeland, Ford Escort RS Cosworth, 33

6. Svein Roger Andersen, NAF Øvre Østfold, Mitsubishi Lancer, 18

7. Stein-Erik Brynildsen, NMK Gardermoen, Mitsubishi Lancer, 15

8. Kåre E. Ekeland, NMK Konsmo, Subaru Impreza, 12