Eyvind Brynildsen på tysk asfalt

bulgaria_3_500.jpgEyvind Brynildsen og Cato Menkerud fra KNA Varna er klare for ny VM-runde i rally med sin Skoda Fabia S2000. Torsdag kveld ruller de over start i Tysklands eldste by, Trier, og foran dem ligger et knallhardt og langt løp.

Rally Tyskland, som er et rent asfaltløp, blir årets femte VM-runde for Brynildsen og Menkerud. Løpet teller med i verdensmesterskapet for S2000-biler (SWRC), og blir dermed svært viktig for den norske Skoda-duoen om de skal holde seg inne i tetkampen.

-Alle løp er viktige, men det er klart at vi trenger en topplassering her i Tyskland for å henge med i kampen om edelt metall. Følelsen er god. Jeg har en fordel av at jeg har kjørt dette spesielle og vanskelige løpet tidligere, sier Eyvind Brynildsen som også hadde svært godt utbytte av en test på mandag denne uken.

-Vi fikk kjørt 65 km og det fungerte veldig bra. Vi kjørte på asfalt sist i Bulgaria også, så vi stiller godt forberedt.

Rally Bulgaria tidlig i juli talte ikke med i VM for Brynildsens del, men han valgte å kjøre løpet som forberedelse til Rally Tyskland.

Rally Tyskland kjøres nær grensen til Luxembourg, og basen for løpet er i Trier. Løpet inneholder VM-seriens lengste fartsetappe i år på hele 48 km. Den skal kjøres to ganger på lørdag. Totalt skal det kjøres 19 fartsetapper på drøye 400 km til sammen.
-Vi kommer ikke til å mangle på utfordringer her i Tyskland. Det er et langt og krevende løp med mye forskjellige forhold underveis. Mange smale trange veier med en rekke hårnålsvinger mellom vinrankene i Moseldalen. Noen veier som har en mer normal karakter, og i tillegg går mye av løpet inne på et militært område der det er veldig spesielt underlag. Man skal ikke gjøre store feil før det kan få alvorlige konsekvenser. Det er mye betongkanter langs veiene som man fort kan sladde borti og slå av hjul, kan Brynildsen fortelle.

Som nevnt kjører Eyvind Brynildsen og Cato Menkerud i klassen for Super 2000-biler. Dette er en voksende klasse for firehjulsdrevne rallybiler med toliters motorer uten turbo. Klassen har VM-status for første gang i år, under betegnelsen S-WRC. Eyvind Brynildsen ligger på en 6. plass i dette mesterskapet etter å ha kjørt VM-løpene i Sverige, Mexico, Jordan og Portugal så langt. Så langt er andreplass i Jordan sesongens beste resultat for Brynildsen og Menkerud.

Bilen Brynildsen og Menkerud kjører er en Skoda Fabia S2000. Den har en firesylindret, 16-ventilert motor som yter 270 HK og har et dreimoment på 245 Nm. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse fra anerkjente X-track i bilen.

Det er 14 førere med S2000-biler i Rally Tyskland og av disse er det ni som kjører om VM-poeng. Brynildsen får blant annet konkurranse fra Henning Solberg og Mads Østberg i denne klassen.

-Det blir selvfølgelig en liten kamp i kampen å kjøre mot Mads og Henning, men ingen av dem deltar i VM så jeg må nok tenke mer taktisk og på VM-poeng enn på dem.

Rally Tyskland innledes med startseremoni i Trier torsdag kveld. På fredag starter man kjøringen på fartsetappene. Det er tre forskjellige etapper som alle kjøres to ganger på fredag. Lørdag blir en lang og knallhard dag. Da kjøres fire forskjellige etapper to ganger og blant andre etappen Arena Panzerplatte som er 48 km. På søndag avsluttes det hele med fire etapper i Moseldalen og en publikumsetappe i Trier.

Les også: 
Henning og Mads i Fiesta S2000

Motivasjonen er på topp

Poengstilling S-WRC
1. Xevi Pons, Spania, 86
2. Per-Gunnar Andersson, Sverige, 68
3. Martin Prokop, Tsjekkia, 60
4. Jari Ketomaa, Finland, 58
5. Patrik Sandell, Sverige, 49
6. Eyvind Brynildsen, Norge, 42
7. Michal Kosciuszko, Polen, 40
8. Nasser Al-Attiyah, Qatar, 34

Les også: