Fire norske i Rally Portugal

henning_kypr.jpgFire norske førere deltar i kommende helgs fjerde VM-runde i rally. Petter og Henning Solberg, Mads Østberg og Eyvind Brynildsen er på plass i Rally Portugal.

Rally Portugal er sesongens første skikkelige grusrally. Etter asfalt på Irland, snø i Norge og en blanding av asfalt og grus på Kypros, er det 100 % grusveier som venter førerne. Ofte veier der man kommer ned på fjell, og som kan være svært tøffe mot dekkene.

Henning Solberg ser frem til starten i Rally Portugal for å revansjere fadesen fra Kypros. Som kjent endte det før det egentlig startet på Kypros for Henning Solberg og Cato Menkerud da de krasjet med en liten lastebil på vei fra start til første fartsetappe. Deres Ford Focus WRC fikk for store skader til at de kunne fortsette. Duoen startet imidlertid dagen etter og fullførte løpet.

-Jeg kan nesten ikke vente på å komme i gang. Etter det som skjedde på Kypros føles det som om Portugal blir årets første grusløp for oss, og jeg har fullt fokus på å gjøre det bra her og forhåpentligvis kjempe om en plass blant de fem beste, sier Henning Solberg.

Henning leverte mange gode etappetider på Kypros, og har en god følelse foran årets fjerde VM-runde.
-Jeg var fornøyd med våre tider på Kypros, vi hadde en fin progresjon og bilen føltes bedre og bedre. Forhåpentligvis kan vi gjøre nytte av disse forbedringene også i Portugal. Jeg vet at veiene i Portugal er en del raskere og det er vanskelig å finne de rette linjene. Men jeg liker utfordringer, sier Henning videre.
Henning Solberg ligger på en 4. plass sammenlagt i VM, til tross for at det ikke ble poeng på Kypros.
Henning kjørte Rally Portugal for første gang i 2000 sammen med Runar Pedersen i en Ford Escort WRC. De brøt løpet den gangen. Året etter startet han med en Toyota Corolla WRC sammen med Ola Fløene. Da ble det også brutt løp. I 2007 kjørte Henning og Cato Menkerud inn til 11. plass med Ford Focus WRC. Samme år endte for øvrig Andreas Mikkelsen og Ola Fløene på en 10. plass i Ford Focus WRC.

petter_s_kypros_09.jpgPetter Solberg og Phil Mills er klare for sitt tredje VM-løp med sin Citroën Xsara WRC. De imponerte stort med 3. plass i Rally Kypros, og med 6. Plass i debuten i Rally Norway har de respektable ni poeng på to runder og en 5. plass sammenlagt i VM.
– Portugal er et krevende rally, og det blir spennende og se om vi også her kan sette noen raske tider. Det gikk fort på Kypros, og med enda flere kilometer bak rattet tror jeg dette blir bra. Det er mange nye etapper i Portugal i år, så det blir spennende å se på gjennomkjøringen tirsdag og onsdag hvordan etappene er, sier Petter.

Sist Rally Portugal ble kjørt, i 2007, endte Petter på en 2. plass bak Sebastien Loeb. Petter kjørte løpet allerede i sitt første år som Ford-fører i 1999. Da kjørte han in til en 11. plass i en Focus WRC. I 2000 vant Petter en av etappene i Rally Portugal, men måtte bryte med sin Ford Focus. I 2001 deltok han med Subaru Impreza WRC og måtte igjen bryte løpet.

mads.jpgMads Østberg og Ole Kristian Unnerud startet i Portugal i 2007, men brøt etter første dag. Nå er de tilbake med ny bil og med service fra Prodrive. Mads leder årets NM, men hadde ikke den ønskede suksessen i Rally Norway. Han står uten VM-poeng så langt.
Selv om teamet fortsatt ikke er helt i mål, føler Mads Østberg at de etter en test i England og i Spania er kommet et stykke på vei.

– Vi hadde en veldig god testdag i Spania. Jeg er fornøyd med det endelige oppsettet. Jeg hadde en god følelse i bilen og føler at den fungerer bedre på grus, forteller Mads, som føler at han og Grönholm hadde godt utbytte av å bruke hverandre som sparingspartnere. Resultatet av testen er at de to Subaru-føreren i utgangspunktet vil benytte seg av nesten identisk oppsett på støtdemperne på de utfordrende veiene i Portugal. Differensialinnstillingene er imidlertid litt forskjellige.

– Dette skyldes at vi har forskjellig kjørestil. Marcus kjører smalere enn meg, forklarer østfoldingen.

Selv om Mads forteller at det fortsatt er mulig å hente ut enda mer av bilen, sikter han seg inn mot en poengplass. Det vil være en god revansj etter Rally Norway.

– Jeg håper vi hever oss noen hakk og da er poengplass innen rekkevidde. Jeg stiller i hvert fall til start med en god følelse, og ser frem til å komme i gang med grussesongen, sier han.

e_brynildsen.jpgDen fjerde norske deltageren i Portugal er Eyvind Brynildsen som kjører sin andre VM-runde for sesongen i Production-VM. Han ligger på en 3. plass i mesterskapet etter sin andreplass i Rally Norway.

-Det blir et knallhardt løp til helgen. Det er mange sterke førere, spesielt portugisere. I tillegg Patrik Sandell, som vant både Rally Norway og Kypros Rally i vår klasse. Men jeg har som mål å være med blant de fem beste, Jeg ledet faktisk en stund her i 2007, så det er ikke umulig å hevde seg helt i toppen, mener Brynildsen som kjører for teamet Ralliart New Zealand. For å spare penger har han ikke kjørt noen test foran løpet. Han kommer fra sterke resultater på norsk snø og is. I tillegg til andreplassen i Rally Norway, har han vunnet de to siste NM-rundene som er kjørt.

-Det er en kostbar sport, og vi må forsøke å spare der vi kan. Derfor valgte vi å stå over testing før løpet her i Portugal. Det betyr ganske mange tusenlapper om hele teamet fra New Zealand måtte kommet hit tre-fire dager tidligere for å få gjennomført en test. Men jeg fikk kjørt litt på grus hjemme i Norge før den siste snøen kom, og jeg har kjørt mye i hele vinter så farten sitter i kroppen, mener Eyvind. Etter å ha vunnet to av tre NM-runder leder han norgesmesterskapet i rally for sin klasse etter vinterens løp.

I VM for Production Car, som klassen offisielt heter, er det seks løp som teller for den enkelte fører. De kan velge disse seks ut fra åtte runder, og først når alle har valgt sine seks løp, blir det offentliggjort hvilke førere som kjører hvilke løp. Brynildsen har valgt å kjøre Rally Norway, Rally Portugal, Rally Argentina, Rally Sardinia, Rally Australia og Wales Rally.
Svenske Patrik Sandell har fått en knallstart på sesongen I denne klassen. Med sin Skoda Fabia S2000 vant han både Rally Norway og Kypros Rally. På en 2. plass i VM ligger hjemmefavoritten i Portugal, Armindo Araujo, som tok 4. plass i Norge og andreplass på Kypros.

Rally Portugal har sin base i Faro, en by med rundt 42 000 innbyggere som er en slags hovedstad I Algarve-regionen. Basen er på Algarve Stadion like utenfor Faro. Den ble bygget til fotball-EM i 2004, og der er løpets serviceplass. En super Spesial-etappe som både innleder og avslutter løpet er også inne på Algarve stadion. Traseen ellers er endret mye i forhold til forrige gang det var VM-runde i Portugal, i 2007. Mer enn halvparten er nytt.

Løpet innledes som nevnt med en super spesial-etappe på torsdag kveld. Fartsetappene kjøres i Serra do Caldeirao-fjellene, nord for Faro. På fredag kjøres tre etapper to ganger med service mellom. Det samme på lørdag. Mens det først er to etapper som kjøres to ganger hver før det hele avsluttes med super spesial-etappe på søndag.
Lengste etappe er SS9 og 12 på lørdag. Denne er 27,18 km.

Rally Portugal på TV
NRK sender fra Rally Portugal som følger:

Fredag NRK2 kl. 21.35: Fra fredagens etapper
Lørdag NRK2 kl. 21.35: Fra lørdagens etapper
Søndag NRK2 kl. 20.05: Fra søndagens etapper

Eurosport sender som følger:
Fredag kl. 23.45: Fra fredagens etapper
Lørdag kl. 23.30: Fra lørdagens etapper
Søndag kl. 23.00: Fra søndagens etapper

portugal.jpg

Tidsskjema Rally Portugal
4. VM-runde 2009, 2.-5. April
Torsdag 2. april: Dag 1 Faro – Faro

Start Faro 17.45
SS1 Estádio Algarve 1, 2.21 km, 17.50
Etappemå, Faro, 18.00

Fredag 3. april: Dag 1 (fortsetter) Faro – Faro
Service A Algarve Stadion (15 min.), 10.10
SS2 Ourique 1, 23.42 km, 11.20
SS3 Silves 1, 21.54 km, 12.17
SS4 Malhão 1, 22.04 km, 13.00
Service B Algarve Stadium (30 min), 14.35
SS5 Ourique 2, 23.42 km, 16.00
SS6 Silves 2, 21.54 km, 22.04 km, 17.40
Service C Algarve Stadium (45 min), 19.00
Etappemål Faro, 19.45
Totalt km SS 1. Dag: 136.21km

Lørdag 4. april: Dag 2 Faro – Faro
Service D Algarve Stadion (15 min), 09.40
SS8 Santa Clara 1, 22.61 km, 10.55
SS9 Almodovar 1, 27.18 km, 11.30
SS10 Vascão 1, 22.80 km, 12.40
Service E Algarve Stadion (30 min), 14.20
SS11 Santa Clara 2, 22.61 km, 15.50
SS12 Almodovar 2 , 27.18 km, 16.25
SS13 Vascão 2, 22.80 km, 17.35
Service F Algarve Stadion (45 min), 19.00
Etappemål Faro, 19.45
Totalt km SS 2. dag: 145.18 km

Søndag, 5. april: Dag 3 Faro – Faro
Service G Algarve Stadion (15 min), 07.50
SS14 Loulé 1, 22.65 km, 08.50
SS15 S. Brás Alportel 1, 16.23 km, 09.45
Service H Algarve Stadion (30 min), 11.01
SS16 Loulé 2, 22.65 km, 11.16
SS17 S. Brás Alportel 2, 16.23 km, 13.11
Service I Algarve Stadion (10 min), 14.15
SS18 Estádio Algarve 2, 2.21 km, 15.00
Målgang Faro, 15.10
Totalt km SS 3. dag: 79.97 km
Totalt km SS hele løpet: 361.36 km

VM-stillingen
Førere PWRC

1. Patrik Sandell, Sverige, 20
2. Armindo Arujo, Portugal, 13
3. Eyvind Brynildsen, Norge, 8
4. Andis Neiksans, Latvia, 8
5. Martin Prokop, Tsjekkia, 6
6. Nasser Al-Attitha, Quatar, 6

Førere WRC
1. Sebastien Loeb, Frankrike, 30 poeng
2. Mikko Hirvonen, Finland, 22
3. Dani Sordo, Spania, 17
4. Henning Solberg, Norge, 10
5. Petter Solberg, Norge, 9
6. Matthew Wilson, Storbritannia, 8
7. Jari-Matti Latvala, Finland, 6
8. Chris Atkinson, Australia, 4
9. Sebastien Ogier, Frankrike 3
10. Conrad Rautenbach, Zimbabwe, 3

Team
1. Citroen Total 48 poeng
2. BP Ford Abu Dhabi 32
3. Stobart VK M-Sport Ford 22
4. Citroen Junior 11
5. Munchi’s Ford 3

Rally Portugals Internettside

Live resultater