Fjerdeplass til Emil Antonsen i EM-åpningen

WSK Euro Zuera 240313
Emil Antonsen (19) kjørte inn til 4. plass i KZ2 under helgens EM-runde i Wackersdorf i Tyskland. Løpet var årets første EM-runde, og Emil beviste at han kan blande seg helt inn i tetsjiktet.

– Europamesterskapet er selvsagt viktig, og det er noe helt spesielt å kjøre et løp med så stor prestisje, forteller Emil før avreise. Det var 105 påmeldte deltagere i KZ2-klassen som Emil deltar i, her det 6 gir og på denne banen en toppfart på ca 150 kilometer i timen.

Onsdag, torsdag og fredag var det trening på banen, og Emil og teamet hans DR Racing Kart viste seg frem fra den beste siden. Emil var blant de 5 raskeste alle dagene, og det hele så meget lyst ut før tidkjøringen skulle kjøres på fredagen. Emil har tidligere slitt med å hente ut det aller beste på tidkjøring, men denne gangen klaffet alt. De 100 førerne var delt inn i 4 grupper på tidkjøring, og Emil var raskest i sin gruppe og nummer 3 totalt. Ett helt tusendel bak andreplassen! Dette ga nest beste startspor i to av heatene, og beste startspor i fire av heatene. – Vanvittig moro å endelig få det til å tidkjøring, jeg satset alt jeg hadde nå. Det er deilig å se at all jobbingen vi har lagt ned i vinter viser seg å fungere, kan en strålende fornøyd Antonsen fortelle.

Når det er så mange påmeldte blir førerne delt inn i syv grupper, slik at alle førerne kan kjøre mot hverandre. Dette gjør at det skulle kjøres seks innledende heat på den 1222 meter lange banen i Tyskland, noe Emil mente var en fordel for han. – Det skal kjøres mange heat på de samme dekkene, min styrke er å spare på dekkene mens jeg kjører. Jeg kommer ikke til å satse hardt i heatene, jeg skal komme meg til mål og spare dekk, sier Emil.

Fra fremste rekke i alle heatene kjørte nittenåringen fra Stokke formidabelt, og viste nok engang at han har farten, talentet og kreftene til å henge med de beste førerne i Europa. De seks heatene endte med følgende resultater: 6,5,2,1,4,1. Når alle førerne hadde kjørt og poengene fra heatene ble slått sammen var det klart at Emil var nummer 4 totalt. Nå ble de 68 beste førerne delt i to prefinaler, hvor de 17 beste fra hver prefinale gikk videre til finalen. Emil startet som nummer 2 i sin prefinale, og fullførte som nummer 4 som holdt til et sjuende startspor i finalen. – Målet før jeg dro hit var å kvalifisere meg til en finale, den biten er i boks nå, nå er målet å komme imål blant de fem beste, fortalte Emil før start.

Starten i finalen gikk, og Emil hentet seg raskt oppover i feltet. Nå var all dekksparingen ferdig, nå var det raskeste fører fra start til mål. Emil var oppe på en fjerdeplass etter noen få runder, og luken oppover til de tre i tet var for lang til at det gikk å hente de inn. Emil kjørte over mål til en sensasjonell fjerdeplass, og har nå et meget godt utgangspunkt før andre og siste runde av EM i Belgia om 6 uker. – Jeg er kjempe glad etter å ha blitt nummer fire, vi har vært med å preget løpet fra første trening på onsdag. Nå skal jeg jobbe knallhardt for å forberede meg til den andre runden, jeg har lyst til å komme på pallen totalt, forteller Emil.