Ford-sjef Malcolm Wilson med norske utfordrere

ford_oslo_2_500.jpgTeamsjef for Ford World Rally, Malcolm Wilson, skrøt uhemmet av både Petter Solberg og Mads Østberg da han gjestet Oslo i dag. Wilson har tro på norsk Ford-suksess når det skal kjøres VM-løp i Norge og Sverige neste uke.

Petter Solberg er tilbake som fabrikksfører hos Ford, der han startet sin profesjonelle rallykarriere i 1999. Etter tredjeplassen i Rally Monte Carlo er han nå en av favorittene i Rally Sweden som kjøres neste uke.
-Petter var svært rask i Rally Monte Carlo, og jeg ble imponert over både farten han hadde på enkeltetapper og at han endte på 3. plass totalt. Han har tross alt ikke kjørt mye i vår bil ennå. I Rally Sweden kan alt skje. Han kan gjerne komme til å stå på toppen av pallen, sier Fords teamsjef Malcolm Wilson.
Petter selv gleder seg veldig til å kjøre i Norge og Sverige, og er optimist.
-Jeg har ikke hatt den følelsen i en rallybil som jeg hadde i Monte Carlo siden jeg vant i Sverige i 2005. Forden passer meg perfekt, og den er superrask. Nå skal vi ha en test til helgen, og jeg er spent på hvordan det er å kjøre bilen på norsk/svenske vinterforhold. Resultatene Ford har hatt i Rally Norway og Rally Sweden tidligere lover godt, sier Petter Solberg.
Ford har tradisjonelt hatt stor suksess i vinterløpene i Norge og Sverige, og Wilson har helt klart store forhåpninger til sine to fabrikksførere Jari-Matti Latvala og Petter Solberg. Men han avskriver heller ikke Mads Østberg.
-Mads viste i fjor at det er mulig for en privatfører å hevde seg helt i toppen. Han kan klare det i år også. Det kommer an på hva som skjer under løpet. Han har mye erfaring på snø og is, og han har tempoet, sier Wilson.

I fjor endte Østberg på en andreplass, kun 6,5 sekunder bak Mikko Hirvonen, og skal han forbedre seg i år kan det kun bli seier.
-Jeg kan nok ikke love seier og tenker ikke på det når vi starter neste uke, men jeg har alle forutsetninger. Jeg kommer godt forberedt. Vi har kjørt to løp i Norge allerede i vinter og vi kjører Rally Finnskog på lørdag, sier Østberg.

Han har fått med seg nabo og kamerat Eyvind Brynildsen i Adapta-teamet denne gangen, og for Brynildsen blir det WRC-debut.
-Jeg har kjørt mange VM-runder, men aldri i en WRC-bil så det blir spennende. Vi kjørte Rally Elverum i en gruppe N-bil på lørdag, og vi skal ha en test i WRC-bilen i dag (torsdag), også kjører vi Rally Finnskog på lørdag med WRC-bilen. Det blir spennende, og jeg gleder meg, sier Brynildsen.

En hel dag i Norge
En hel dagen av årets Rally Sweden vil bli kjørt i Norge. Fredag 10. februar krysser deltagerne grensen. Løpets andre fartsetappe, Mitandersfors, starter i Sverige og har innkomst i Norge. Når den kommer in i Norge skal det kjøres på deler av den kjente Varaldskogen-etappen fra Rally Finnskog. På svensk side går etappen like utenfor husveggen på Petter Solbergs herregård. Etappen er totalt 27,07 km og det aller meste av etappen ligger på norsk jord.
SS3 og SS6 Opaker
Opaker-etappen ble en suksess under Rally Norway. Etappen har en sving ute på jordet ved Opaker Gård der det er fine publikumsmuligheter. Etappen er 20,17 km lang, og stater ved vei 210 på vestsiden av Glomma sør/vest for Kirkenær. Det kjøres på ganske smal e skogsveier enkelte steder, men det er også raske partier.

SS4 og SS7 Kirkenær
Etappen langs flomvollen mellom vei 20 og Glomma i Kirkenær med en kjempesuksess i Rally Norway. I 2007 var det 25 000 tilskuere på plass, og så mange har aldri tidligere eller senere vært samlet på Kirkenær. Veien det kjøres på faktisk bygd kun for rally, og var ganske gjengrodd før årets løp. Men en iherdig innsats av lokalbefolkningen gjorde at veien igejn ble klar for rally. Etappen er 7,1 km lang.

SS5 og SS8 Finnskogen
Også en klassiker fra Rally Norway, og KNA Kongsvinger har ansvaret for denne etappen. Ligger mellom Kirkenær og Svullrya. Kjøres fra nord mot sør, og starter ved Skasenden tett inntil vei 201. Etappen er 20,97 km lang. Det er fint for publikum i sørspissen av Frysjøen.

Service på Kongsvinger
Etter at Finnskogen er kjørt første gang er det remote service på Rådhusplassen i Kongsvinger sentrum. Det er en kjent rallyplass der start og mål i Rally Finnskog har vært mange ganger. På en remote service er det ikke mye man har mulighet til å gjøre. Kun små justeringer og reparasjoner samt dekkbytte.

Norske deltagere
Petter Solberg (NOR)/Chris Patterson (GBR), Ford Fiesta WRC
Mads Østberg (NOR)/Jonas Andersson (SWE), Ford Fiesta WRC
Henning Solberg (NOR)/Ilka Minor (AUT), Ford Fiesta WRC
Eyvind Brynildsen (NOR)/Cato Menkerud (NOR), Ford Fiesta WRC
Andreas Mikkelsen (NOR)/Ola Fløene (NOR), Skoda Fabia S2000
Marius Aasen (NOR)/Veronica Engan (NOR), Ford Fiesta S2000
Pontus Tidemand (SWE)/Jørgen Nordhagen (NOR), Skoda Fabia S2000
Anders Grøndal (NOR)/Trond Svendsen (NOR), Subaru Impreza (Gr. N)
Jim Roger Haugom (NOR)/Stig Rune Skjærmoen (NOR), Subaru Impreza (Gr.N)
Stein-Erik Brynildsen (NOR)/Vemund Leivestad (NOR), Mitsubishi Lancer Evo IX (Gr.N)
Frank Tore Larsen (NOR)/Torstein Eriksen (NOR), Ford Fiesta R2
Steve Røkland (NOR)/Kim Hjalmarsen (NOR), Ford Fiesta R2

TIDSSKJEMA FREDAG 10 FEBRUAR
SS 2 MITANDERSFORS kl. 08:04
SS 3 OPAKER 1 kl. 09:28
SS 4 KIRKENÆR 1 kl. 10:03
SS 5 FINNSKOGEN 1, kl. 10:38
REMOTE SEVICE KONGSVINGER kl. 11:44
SS 6 OPAKER 2, kl. 12:48
SS 7 KIRKENÆR 2, kl. 13:23
SS 8 FINSSKOGEN 2, kl. 13:58
SS 9 TORSBY, kl. 16:05
SS 10 KARLSTAD SUPER SPECIAL STAGE 2, kl. 19:20