Forrykende sesongstart i racing NM

Med knallvær hele helgen, dog noe kaldt så fort sola forsvant, kunne vi ikke bedt om en bedre åpningsrunde til Racing NM-sesongen 2023. Nesten 180 deltagere fylte startfeltet, med GT4 og GT5 som de desidert største i år igjen – dette bekrefter at interessen er høy, og at innstegsklassene til GT ikke er uoverkommelig. I år møter vi flere nye fjes, og andre har tatt steget opp til høyere klasse. Vi liker å se at sjåførene utvikler seg og ikke hviler på laurbærene!

Det var action i de fleste klasser. Utforkjøringer, tekniske problemer og rett og slett tett kniving om plassering helt frem til målflagg. Publikum stilte sterke på tribunen gjennom helgen, og besøkende tok turen med sommerbilene parkert utenfor Vålerbanen hotell. Det er godt å se økende interesse for racing, og at folk tar med familiene sine ut for å oppleve vår lidenskap på kloss hold.

Vi kan dessverre ikke oppsummere hver eneste klasse, da hadde denne pressemeldingen blitt veldig lang, men her er noen høydepunkter.

GT+ i fyr og flamme

Joakim Ottersen i sin Opel Vectra DTM stakk av med seieren i tre av tre løp. Hovedutfordrerne Kai Roger Bakken og Jan Øivind Ruud hadde ikke helt hellet på sin side denne helgen. Fun fact: Opelen til Ottersen har halvparten av effekten til begge!

I årets første løp på lørdag snek Joakim seg forbi både Kai og Jan Øivind helt på tampen av de tolv rundene. I løp 2 på søndag totalhavarerte dessverre Ruud Chevy-motoren i sin Stealth og måtte bryte. Bakken lå godt ann mot slutten av løpet, men mistet venstre forhjul, nav og bremseskive i én del, rett før siste sving. Hjulet til Bakken tok fart over jordvollen og ut i det tørre skogsgresset – som tok fyr! Heldigvis var Rescue-teamet raskt på plass for å få slukket flammene.

Dette blir veldig spennende i neste runde.

 

Ny utfordrer i GT3 og bare tideler mellom teten i GT4

18 år gamle Marius Solberg Hansen stilte med en Audi RS3 LMS bygd etter TCR-reglementet. Med sin to-liter turboladede fire-sylindrede motor dominerte Hansen GT3 klassen med to førsteplasser og en andreplass bak Oliver Andersen, med sin hissige BMW E36. Oliver ser også ut til å virkelig ha fått fart på sin gamle BMW.

I GT4 var det ikke mye som skilte de beste rundetidene. Mats Sølvberg stakk av med den øverste pallplassen i løp 1, med Anna Skjærbekk og Glenn Haug på slep. I runde to stod fjorårets GT4-vinner Glenn Haug i sin VW Scirocco på øverste nivå med Skjærbekk bak seg. I helgens 3. løp stod det ikke mer enn 15-tideler mellom de fire førstes beste rundetidene i de 12 rundene. Glenn Haug i sin VW Scirocco og Anna Skjærbekk i BMW E36 M3 knivet til siste sekund under dette løpet. Etter 12 runder lå Haug et knapt halvsekund bak Skjærbekk, som stakk av med seieren.

 

Mye kan skje på fem runder

Ingenting er avgjort, og poengtabellen kan snus på hodet allerede under neste runde på Rudskogen. Ikke alle fikk sesongstarten de ønsket, men mulighetene for å ta igjen det tapte er der og helgens vinnere kan ikke slappe av helt enda.

Alle resultater fra helgens NM-runde finner dere på denne linken

Gratulerer til alle vinnere som ikke har blitt nevnt, dere er ikke glemt! Bruk momentet videre til å holde resten bak dere, for de er ikke mindre sultne for revansj neste runde. Rudskogen er mindre teknisk med store høydeforskjeller og høyere fart – her er fallhøyden stor, så dette blir spennende.

 

Alle er velkomne

Vi oppfordrer alle interesserte til å ta turen til Rudskogen og runde to av årets Racing NM-sesong.

Pris for inngang er 200kr og barn under 16 år kommer gratis inn. Om du ikke har mulighet til å oppleve løpene i person kan du følge med livestreamen helt gratis på Facebook-sidene til Racing NM og Injection.no, takket være TV Media.

Tidsskjema og all informasjon om neste NM-runde finner du på www.racingnm.no

Sees vi på Rudskogen 10-11 juni?