Forskjellig taktikk i Portugal

p_solberg_por_12_2.jpgFørerne i de fabrikkstea,mene til Citroën og Ford velger totalt forskjellig taktikk når det gjelder startposisjon i Rally Portugal som starter i morgen.

Under dagens kvalifisering var det Jari-Matti Latvala i Ford Fiesta WRC som var raskest og som dermed kunne velge startposisjon først. Han valgte å kjøre som nummer 17. Petter Solberg var andremann i kvalifisering, og han valgte startposisjon 16. Som tredjemann valgte Citroëns Mikko Hirvonen, og han overrasket ved å velge å kjøre først på veien. Hans teamkollega Sebastien Loeb valgte deretter andre startposisjon.

Fords førere ser det tydeligvis som en fordel å få andre til å sope unna løs grus på veiene før de kommer. Mens Citroëns førere er mer redd for støv som skal ligge og hindre sikt, og vil derfor kjøre først.

Rally Portugal starter i morgen ettermiddag, og det blir et langt løp over tre og en halv dag. Totalt skal det kjøres 22 fartsetapper på til sammen 435 km. For Petter Solberg, som endte på 3. plass i forrige runde i Mexico og som også ligger på tredjeplass sammenlagt, blir løpet viktig.

-Portugal er et fint løp, og jeg er sulten på suksess her, sier 37-åringen som var verdensmester i 2003 og som har hatt en meget god sesongåpning for sitt nye team, Ford.

-Jeg er på tredjeplass sammenlagt, og hadde en god test her i Portugal i forrige uke der vi kjørte 22 mil. Vi fikk god tid til å justere og forbedre bilen. Så selv om jeg vet at bilen er rask på grus etter erfaringene i Mexico, så håper jeg de siste justeringene vil gjøre den enda bedre, sier Petter.

Under dagens kvalifisering var det tydelig at både Petter og hans teamkollega Jari-Matti Latvala har god fart på sine biler. Latvala var raskest på den 4.96 km lange etappen. Petter Solberg var på andreplass, 1,77 sekund bak Latvala. Deretter fulgte Mikko Hirvonen, Sebastien Loeb, Ott Tänak (Ford), Evgeny Novikov (Ford) og Dani Sordo (Mini).

Mads Østberg har startposisjon 14, noe han er fornøyd med.

– Jeg ønsket et startspor så langt bak som mulig og jeg fornøyd med å kjøre ut som nummer 14. Det er veldig ulik taktikk mellom teamene, men jeg har stor tro på at vi har valgt rett, sier Østberg.
Taktikkforskjellen bunner i værmeldingen for morgendagen. Teamet til Østberg går ut ifra en værmelding som tilsier ingen nedbør, men noe vind. Derfor er en startposisjon langt bak et godt valg.

– Dette er et løp med mye løs sand og grus over et hardt og godt feste. Med mindre det begynner å regne i morgen, er plasseringen vår god. Fordi det kjøres sent i morgen kveld må vi kjøre med mye lys og er det mye støv på veiene oppleves det som tykk tåke. Men med noe vind kan vi slippe støvet, forteller Østberg.
Skulle derimot vinden bli av mindre stryke enn antatt har Østberg muligheter for å bedre situasjonen.
– Det er småting vi kan gjøre, som å bruke så lave lys som mulig. Men vi må bare ta det som det kommer, sier han.
 

m_ostberg_portugal.jpg

Rally Portugal starter opp med fire etapper i morgen (torsdag). Den første en super spesial i Lisboa på ettermiddagen, mens det kjøres tre etapper i mørket sent på kvelden.
Startrekkefølge første dag:
1 Mikko Hirvonen (Citroen)
2 Sebastien Loeb (Citroen)
3 Ott Tanak (M-Sport)
4 Dani Sordo (Prodrive)
5 Jari Ketomaa (Autotek)
6 Thierry Neuville (Citroen Junior)
7 Armindo Aruajo (MINI Portugal)
8 Martin Prokop (Czech)
9 Nasser Al-Attiyah (Qatar WRT)
10 Daniel Oliveira (Brazil WRT)
11 Peter van Merksteijn Jr (Van Merksteijn)
12 Dennis Kuipers (M-Sport)
13 Patrik Sandell (Prodrive)
14 Mads Ostberg (Adapta)
15 Evgeny Novikov (M-Sport)
16 Petter Solberg (Ford)
17 Jari-Matti Latvala (Ford)
VM-stilling, førere
1. S Loeb, 66
2. M Hirvonen , 50
3. P Solberg, 47
4. M Østberg , 28
5. J-M Latvala 26
6. E Novikov, 21

Team
1. Citroen Total WRT 108
2. Ford WRT 70
3. M-Sport Ford WRT 38
4. Mini WRT 26
5. Qatar WRT 16
6. Adapta WRT 12

Tidsskjema Rally Portugal
4. VM-runde 2012
(Lokal tid. 1 time etter Norge)

Onsdag 28 mars, kvalifisering

Vale do Judeu, 4.96 km kl. 10.40

Torsdag 29. mars: Dag 1 Lisboa – Faro

Start Lisboa Imperio, kl 14.55
SS1 SSS Lisboa, 3.27 km, kl. 15.00
SS2 Gomes Aires, 10.19 km, kl. 20.19
SS3 Santa Clara 14.29km 20.49
SS4 Ourique, 11.10 km, kl. 21.25
Service A Algarve Stadion (flexi 45 min), kl. 22.30
Kveldsopphold Algarve Stadion, kl. 23.15

Totalt km SS 1. dag, 38.85 km

Fredag 30. mars: Dag 2: Faro – Faro

Service B Algarve Stadium (15 min), 11.00
SS5 Tavira 1, 25.01 km, kl. 12.01
SS6 Alcarias 1, 25.15 km, kl. 12.36
SS7 S. Brás de Alportel 1, 16.18 km, kl. 13.28
Service C Algarve Stadium (30 min), kl. 14.40
SS8 Tavira 2, 25.01 km, kl. 15.56
SS9 Alcarias 2, 25.15 km, kl. 16.31
SS10 S. Brás de Alportel 2, 16.18 km, kl. 17.23
Service D Algarve Stadion (flexi 45 min), kl. 18.20
Kveldsopphold Algarve Stadion, kl. 19.05

Totalt km SS 2.dag 132.68 km

Lørdag 31. mars: Dag 3: Faro – Faro

Service E Algarve Stadion (15 min), 08.30
SS11 Almodôvar 1, 26.22 km, 09.49
SS12 Vascão 1, 25.29 km, kl. 10.43
SS13 Loulé 1, 22.57 km, kl. 11.33
Service F Algarve Stadion, (30 min), 13.05
SS14 Almodôvar 2, 26.22 km, kl. 14.39
SS15 Vascão 2, 25.29 km, kl. 15.33
SS16 Loulé 2, 22.57 km, 16.23
Service G Algarve Stadion (flexi 45 min), 17.40
Kveldsoppehold Algarve Stadium, kl. 18.25

Totalt km SS 3. dag: 148.16 km

Søndag 1. april: Dag 4: Faro – FaroService H Algarve Stadion (15 min), kl. 06.55
SS17 Silves 1, 21.42 km, kl. 07.59
SS18 Santana da Serra 1, 31.04 km, kl. 08.52
SS19 Sambro 1, 5.08 km, kl. 09.42
Service I Algarve Stadion (30 min), kl. 10.39
SS20 Silves 2, 21.42 km, kl. 12.23
SS21 Santana da Serra 2, 31.04 km, kl. 13.16
SS22 Sambro 2, 5.08km, kl. 14.10
Målgang Algarve Stadion, kl. 15.30

Totalt km SS 4. dag: 115.08 km
Totalt km SS hele løpet: 434.77 km