Fra grus til Asfalt for Østberg

2013 Rally Finland
Etter åtte VM-runder på grus og snø, er det endelig klart for det første skikkelige VM løpet på asfalt – Rally Tyskland.

 

– Etter mange runder på grus, så blir det spennende med et ordentlig asfalt-løp, sier Mads. – Allerede i fjor tok vi mange skritt i riktig retning, og fikk gode resultater. Jeg tror også at utviklingen vi har hatt på asfalt har hatt en positive virkning på grus-løpene. I år har vi gradvis endret kjørestilen gjennom hele sesongen, og det mener jeg nå vil gi gode resultater på asfalten.

 

Rally Tyskland byr på alt fra smale veier og krappe svinger gjennom vinrankene i Moseldalen til betong-asfalten på militær-området Baumholder som er omkranset av “hinkel steins” satt opp for å hindre tanks i kjøre av veien. Endret underlag betyr også endringer på bil og kjørestil. Bilene er nå mye lavere, og med 18 tommers hjul (15 på grus) sitter de som klistret til asfalten. Bedre veigrep gir høyere fart, men også lite rom for feil. – Den største forskjellen fra grus er at på asfalt kjører du mer “clean”, og du “sladder” ikke, sier Mads. – Du har mye bedre feste på asfalten, og kjører derfor mye fortere. Samtidig er det ikke rom for småfeil. På grus kan du redde deg inn igjen med en “sladd”, på asfalt går det normalt rett av veien om man gjør en feil. Farten er mye høyere.

 

Rally Tyskland starter med Shakedown onsdag ettermiddag. Torsdag formiddag er det offisiell start i Køln, før to helt nye prøver kjøres på vei fra Køln og tilbake til Trier torsdag ettermiddag. Fredag er det vinrankene i Moseldalen som gjelder, og lørdag er det klart for Baumholder og den legendariske Panzerplatte. Løpet avsluttes med to etapper søndag.

 

– Rally Tyskland er et løp jeg liker veldig bra, og jeg har også gjort det bra der tidligere. Første gang jeg deltok var i 2010 med en S2000 bil, og tempo-messig gjorde vi det bra der allerede da. I fjor endte vi på en fjerde plass sammenlagt. Legger vi til det gode resultatet fra Finland tidligere i måneden, så tror jeg vi kan hevde oss bra, og en plass på pallen er som alltid målet.

 

Tidsplan Rally Tyskland 2013

 

Torsdag 22 august

17:53 SS1 Blankenheim 23,54km

19:58 SS2 Sauertal 14,10km

FlexiService Trier

 

Fredag 23 august

10:43 SS3 Mittelmosel 1 22,95km

11:31 SS4 Moselland 1 22,79km

12:24 SS5 Grafschaft 1 19,94km

Service Trier

16:12 SS6 Mittelmosel 2 22,95km

17:00 SS7 Moselland 2 22,79km

17:53 SS8 Grafschaft 2 19,94km

FlexiService Trier

 

Lørdag 24 august

08:03 SS9 Stein & Wein 1 26,54km

09:06 SS10 Peterberg 1 9,23km

10:29 SS11 Arena Panzerplatte 1 41,08km

Service Trier

14:25 SS12 Stein & Wein 2 26,54km

15:28 SS13 Peterberg 2 9,23km

16:51 SS14 Arena Panzerplatte 2 41,08km

FlexiService Trier

 

Søndag 25 august

09:18 SS15 Dhrontal 24,58km

11:36 SS16 Dhrontal (PowerStage) 24,58km

14:00 Podium

 

 

VM poeng 2013 (etter 8 løp)

1. Sebastien OGIER – 181

2. Jari-Matti LATVALA – 91

3. Thierry NEUVILLE – 91

4. Mikko HIRVONEN – 73

5. Dani SORDO – 69

6. Sebastien LOEB – 68

7. Mads ØSTBERG – 65

8. Evgeny NOVIKOV – 39

9. Martin PROKOP – 37

10. Nasser AL-ATTIYAH – 30

11. Anderas MIKKELSEN – 26