Henning Solberg går for årsbeste nr han til helgen kjører Rally Japan i sin Ford Focus RS WRC. For tre år siden sto han på seierspallen etter den japanske VM-runden.
-Jeg liker fartsetappen i Japan veldig godt. De er en stor utfordring fordi det er lett å få litt for stor selvtillit i starten av løpet, men det lurer mange utfordringer underveis, sier Henning Solberg som har 6. plass både i Sverige og Mexico som sine beste resultater i år. Sammen med kartleser Ilka Minor vil han høyere på resultatlisten i Japan.
-Jeg vet at vi er gode for å være med blant de fem beste i Japan, men det er små marginer. Selv om det har vært en del stang ut for oss i det siste så er det ikke noe i veien med tempoet. Jeg kjører fort. Jeg har aldri vært raskere i rallybilen enn jeg er nå for tiden, men det har vært en del tekniske problemer, også hadde vi avkjøringen i Finland.
Henning Solberg er utrolig populær blant rallyfansen, og rundt 20 000 har vært inne på YouTube og sett Hennings spektakulære krasj i Finland i juli
-Jeg er veldig motivert foran løpet til helgen, og vi kommer til å jobbe knallhardt under gjennomkjøringen for å få perfekte noter. Notene er nøkkelen til suksess i Japan, også må vi selvfølgelig unngå tekniske problemer, mener Henning Solberg. Ford har en god statistikk i løpet, og har vunnet de to siste utgavene av Rally Japan.
Rally Japan har sin base i Sapporo, landets femte største by og hovedstad på den nordlige øya Hokkaido.
Løpet var med i VM for første gang i 2004, og ble da vunnet av Petter Solberg. Da hadde løpet base i Obihiro, og der ble løpet arrangert til og med 2007. I 2008 ble det flyttet til Sapporo. Ettersom Rally Japan ikke var med i VM i fjor, er det andre gang man kjører med Sapporo som utgangspunkt. Den enorme stadion Sapporo Dome er sentral i løpet, og der kjøres VM-seriens kanskje mest spektakulære Super Spesial-etappe, hele åtte ganger. Denne etappen innleder løpet med en startseremoni torsdag kveld, og vil være med også både fredag, lørdag og søndag. Det er ventet rundt 40 000 tilskuere hver kveld i Sapporo Dome. Rally er svært populært i Japan, og i 2008 var det totalt 540 000 som fulgte løpet.
Det er seks nye fartsetapper i løpet i forhold til 2008, og løpet går nå mer i området nord for Sapporo. Etappene er forholdsvis raske og det er for det meste god veistandard. Men mange steder er det mye løs grus.
Det er meldt mulighet for enkelte regnbyger både på lørdag og søndag, men ellers fint vær med temperaturer fra 20-25 grader på dagtid Sapporo til helgen.
Totalt skal det kjøres hele 26 fartsetapper, og de er til sammen 303,5 km.
De fem VM-løpene som har vært kjørt i Japan har hatt fire forskjellige vinnere, og det har ikke vært noe spesielt godt løp for Sebastien Loeb. Han vant riktignok i 2006. Før det tok Petter Solberg og Marcus Grönholm hver sin seier, mens de to siste løpene er vunnet av Mikko Hirvonen i Ford Focus RS WRC.
Henning Solberg ligger på en 9. plass sammenlagt i VM etter ni runder. Det er Sebastien Loeb som leder, foran Sebastien Ogier og finske Jari-Matti Latvala.
Rally Japanpå Viasat Motor
(kan endres, sjekk http://www.viasatsport.no/tv-guide/)
Fredag 10. september kl. 16.00: Dag 1. Sendes på Viasat Motor.
Lørdag 11. september kl. 17.20: Dag 2. Sendes på Viasat Motor.
Søndag 12. september kl. 16.30: Rallystudio. Direkte på Viasat Sport.
Tidsskjema Rally Japan (norsk tid)
10. VM-runde 2010
9.-12. september
Torsdag 9. september: Dag 1 Sapporo – Sapporo
Start Sapporo Dome, 11.31
SS1 SSS Sapporo 1, 1.57 km, 11.40
SS2 SSS Sapporo 2, 1.57 km, 11.52
Nattoppehold, Tsukisamo Dome,12.17
Fredag 10. september: Dag 1 (fortsetter) Sapporo – Sapporo
Service A Tsukisamo Dome (15 min), 02.00
SS3 Iwanke Long 1, 26.92 km, 03.23
SS4 Sikot 1, 27.76 km, 04.27
SS5 Koyka 1, 3.55 km, 05.15
Service B Tsukisamo Dome (30 min), 06.25
SS6 Iwanke Long 2, 26.92 km, 08.03
SS7 Sikot 2,27.76 km, 09.07
SS8 Koyka 2, 3.55 km, 09.55
SS9 SSS Sapporo 3, 1.57 km, 11.34
SS10 SSS Sapporo 4, 1.57 km, 11.46
Service C Tsukisamo Dome (45 min), 12.14
Nattoppehold Tsukisamo Dome, 12.59
Totalt km SS 1. dag: 122.74 km
Lørdag 11. september: Dag 2 Sapporo – Sapporo
Service D Tsukisamo Dome (15 min), 02.00
SS11 Nikara Short 1, 17.68 km 03.28
SS12 Kamuycep 1, 33.76 km 04.26
SS13 Kina 1, 9.55km 05.22
Service E Tsukisamo Dome (30 min), 06.26
SS14 Nikara Short 2, 17.68 km 08.09
SS15 Kamuycep 2, 33.76 km 09.07
SS16 Kina 2, 9.55 km, 10.03
SS17 SSS Sapporo 5, 1.57 km, 11.33
SS18 SSS Sapporo 6, 1.57 km, 11.45
Service F Tsukisamo Dome (45 min), 12.13
Nattoppehold Tsukisamo Dome,12.58
Totalt km SS 2. dag: 125.12 km
Søndag 12. september: Dag 3 Sapporo – Sapporo
Service G Tsukisamo Dome (15 min), 23.00
SS19 Bisan 1, 4.71 km, 00.31
SS20 Naekawa 1, 17.86 km, 01.13
SS21 Sunagawa 1, 3.70 km, 02.37
SS22 Bisan 2, 4.71 km, 10.12
SS23 Naekawa 2, 17.86 km 03.54
SS24 Sunagawa 2, 3.70 km, 04.58
SS25 SSS Sapporo 7, 1.57 km, 07.00
SS26 SSS Sapporo 8, 1.57 km, 07.12
Service H Tsukisamo Dome (10 min), 07.40
Målgang Tsukisamo Dome,08.00
Totalt km SS 3. dag: 55.68 km
Totalt km SS hele løpet: 303.54 km
Poengstilling WRC (etter 9 runder)
1. Sebastien Loeb, Frankrike 191
2. Sebastien Ogier, Frankrike 133
3. Jari-Matti Latvala, Finland 117
4. Petter Solberg, Norge 100
5. Dani Sordo, Spania 95
6. Mikko Hirvonen, Finland 86
7. Matthew Wilson, Storbritannia, 56
8. Frederico Villagra, Argentina, 26
9. Henning Solberg, Norge, 25
10. Kimi Räikkönen, Finland, 21
11. Mads Østberg, Norge, 21
Poengstilling Team
1. Citroen Total, 308
2. BP Ford Abu Dhabi, 222
3. Citroen Junior, 168
4. Stobart M-Sport Ford, 1118
5. Munchi’s Ford, 40