Historisk motorhelg på Rudskogen

Det blir historisk sus over Rudskogen Motorsenter denne helgen, når Asfalt Classic arrangeres 10. – 12. august.

RACING: Helgens Asfalt Classic på Rudskogen Motorsenter blir en reise gjennom tiden med historiske racerbiler fra 60-tallet og helt frem til helt nybygde Lamborghini Hurcan ST. Årets tredje NM-runde arrangeres på motorsentret i Østfold og det blir NM-runder i Historisk Racing samt i GT-klassene. I tillegg blir det NEZ-mesterskap i Radical med deltagere fra Norge, Sverige og Finland. Shortcar og Formel Basic har også tellende runder under Asfalt Classic og arrangementet får også besøk av en gjesteklasse fra Danmark, Youngtimer Trophy. Porsche Klubb Norge kjører løp denne helgen både i Porsche PCN Racing og i 944 Cup.

Fokus på klassiske racerbiler
Men det er de klassiske racerbilene som er i fokus og som får mye oppmerksomhet denne helgen. Det blir utstilling i depotet med vakre biler, og det skal også bli kjørt en defilering rundt banen med biler som ikke kjører løp, men det er på banen det skal avgjøres, og det er mange historiske racerbiler som skal kjøre. Per nå er det påmeldt totalt 41 historiske racerbiler. I klasse 8 E er det Leidulf Nilsen som leder med sin vakre knallrøde Ford Mustang Shelby. I klasse 9 B er det Atle Ramberg med sin Ford Escort 1300 som leder, og nettopp Ford Escort har blitt en populær bil i historisk racing. Totalt skal 12 Escorter i aksjon i forskjellige klasser, så her blir det fantastisk racing.
Hele poengstillingen i Historisk Racing kan du se her: https://bilsport.no/poengstilling/

Det har blitt mange flotte Ford Escort i Historisk Racing og her ser vi Mathias Havdal i sin Ford Escort RS 1600
Det er ventet flere tøffe dueller under helgens Asfalt Classic. Her ser vi Aiman Timraz i Ford Escort og Hans Peter Havdal i Porsche 911 Carrera RSR som også leder NM-klasse 10B
Joakim Ottersen har kjørt svært raskt med sin Opel Vectra DTM på Rudskogen og under Racing NM i juni kjørte han ned sin egen banerekord.

Duell om banerekord?
GT-klassene kjører også NM-runder under arrangementet og i NM-klasse 1 GT+ og GT1 er det knyttet stor spenning til duellen mellom Kai Roger Bakken i sin Lotus Esprit og Joakim Ottersen i sin Opel DTM. De kjører for første gang mot hverandre i år, etter at begge har stått over hver sin NM-runde denne sesongen.
– Jeg er veldig spent, og ser frem til duellen med Bakken. Jeg tror han skal bli vanskelig å komme forbi, men vi skal gjøre vårt beste, sier han. Ottersen senket som kjent sin egen banerekord tidligere denne sesongen til 1.21.684. Kai Roger Bakken tror ikke det er mulig å henge på Ottersen hele veien, men han skal gjøre et forsøk.
– Vi er klare, og håper vi kan være med å gi Ottersen noe kamp selv om han som regel drar i fra med sin DTM bil. Vår bil har ikke mulighet til å komme ned i de tidene han setter, forteller Bakken. Selv håper Bakken han kan slå sin egen rekord fra Gatebil fra tidligere som er 1.23.6. Men det er rekordstor deltagelse i GT+ og på startstrek står også to rå Lamborghini Huracan ST med sjåførene Trond Garberg og Alfred Bakken. De har heller ikke tenkt at Ottersen og Bakken skal komme enkelt til det.

 

I GT2 og GT3 er det også svært jevnt i årets NM, og NM-klasse 2 ledes av Per Støldal med sin Audi TT RS tett fulgt av Olav Rygge også han i Audi TT RS som jakter fem poeng bak. Beste GT2 bil er Jarl Nilsen som innehar tredjeplassen i klasse 2. Nilsen kjører Dodge Viper.

 

Avgjort NM?
I GT4 har det ikke vært spesielt spennende denne sesongen. Her har Alf Marius Loe Sandberg med sin Toyota Altezza vært overlegen. Han står med full pott etter seks kjørte NM-løp, og har så godt som avgjort NM-klasse 4. Han leder klassen med 54 poeng til Tom Heitmann i Audi A5. Men Heitmann har bare sju poeng ledelse til tredjeplassen Vegard Svenby, så kampen om sølvet er ikke avgjort. Skulle Loe Sandberg få problemer å bryte et par løp så kan det bli spenning.
–    Vi har kjørt taktisk denne sesongen, og tenkt at vi ikke trenger å kjøre fortere enn vi må. Det gjør at vi ikke tar noen sjanser, og dermed også ikke sliter bilen mer enn nødvendig, sier Alf Marius Loe Sandberg.


Heidi Frydenhaug ligger på andreplass i NM-klasse 5 før helgens runde på Rudskogen. Hun er ikke mange
poengene bak Trond Brekke og håper å ta inn de 15 poengene han har i sammendraget.

Derimot er det langt mer spennende i NM-klasse 5 for GT5. Dette er også årets største GT-klasse og på Rudskogen er det per dags dato påmeldt 12 biler, men fortsatt mangler NM-lederen på påmeldingslista. Det er nemlig Trond Brekke som leder NM i klasse 5, men det har ikke lykkes Racing NM å komme i kontakt med han før helgen. Brekke med sin Ford Fiesta leder NM med 15 poeng foran Heidi Frydenhaug i BMW. På tredjeplass finner vi Gunnar Fadum i Peugeot 206 kun ni poeng bak Frydenhaug.
Vi oppfordrer alle til å ta turen og oppleve racing både nåtidens, men ikke minst også de historiske racingklassene. Billetter selges i porten på lørdag og søndag og koster 100NOK. Dette blir en opplevelse for hele familien og barn under 12 år slipper gratis inn.