Informasjon fra Rallycrosseksjonen

20.januar 2009

 
De fleste reglementene for 2009 ligger nå ute på www.bilsport.no

EM rallycross 2009 – Krav om transponder.
I det internasjonale sportsreglement for EM 2009 er det kommet krav om at hver enkelt fører skal ha personlig transponder. Se www.bilsport.no under reglement, trykknapp rallycross.
Transpondere med nødvendig tilbehør kan bestilles direkte hos
 
Seksjonen har også kjennskap til en forhandler i norden av denne type transpondere:
Motorsport & Events Timekeeping v/Ingrid og Meik Wagner
http://www.motorsport-events.se/html/transponder.html
 
NM rallycross 2010 – Krav om transponder.
Seksjonen har besluttet at det vil bli krav om personlig transponder i NM rallycross fra 2010.
 
Norges Cup Rallycross Nasjonal 2009
I forbindelse med at Norge er ønsket som arrangør av en runde i NEZ mesterskapet for 2009 har Rallycrosseksjonen i samråd ned arrangøren Indre Østfold Motorsport flyttet Norges Cup runden hos arrangøren fra 5. september til 11 – 12 og 13. september 2009. NEZ runden i Norge vil dermed bli avviklet på samme helg med Indre Østfold Motorsport som arrangør.
Tilleggsregler for arrangementet vil gi nærmere informasjon om tidsskjema for arrangementet.
 
NEZ RC Mesterskap 2009. Terminliste
18-19.Juli                     Latvia / Ropazi
25-26.juli                      Lithauen / Vilkyciai
12-13.september        Norge / Momarken
19-20.september        Danmark / Nysum
 
Mesterskapsregler finnes du på www.nez-rallycross.eu 
 
REGELENDRINGER ETTER BOKA ER TRYKKET:

§310
3.7 Kraftoverføring
Drift på fremre eller bakre aksel. Drivende aksel i følge typegodkjenning behøver således ikke beholdes. Innretning for å variere drift mellom fremre og bakre aksel er ikke tillatt. Ved konvertering fra fram- til bakhjulsdrift, får del av torpedovegg flyttes i følge skisse, dog max 120 mm fra original torpedovegg. Motoren plasseres i originalt motorrom. Ved konvertering er modifisert torpedovegg bakre grense for motorplassering.
Biler som har modifisert original torpedovegg, tunnel eller golv skal være utstyrt med tosikkerhetsringer, en foran og en bak på mellomaksel, min 6 mm tykke og minst 50 mm bred stålplate. En av ringene kan monteres i bakakselhuset.
Alle biler skal ha montert en minst 100 mm bred og 5 mm tykk stålkappe rundt clutchhuset (svinghjul og clutch må dekkes). Dette kreves ikke dersom det er montert SFI godkjent clutchhus eller annen SFI godkjent innretning for å hindre at clutch eller svinghjul kastes ut av clutchhus. (SFI godkjent: Sikkerhetsgodkjent for dragrace beskrevet i technical-regulations for dragrace Section 1A, punkt 2.1). Tunneler for kraftoverføring og fjæringsvei bygges i følge skisse 279-1. Materialet skal være av samme tykkelse og kvalitet som originalt gulv og sveises sammen. Der er tillatt å montere luke ved gearkasse. Lokket kan være av et annet materiale enn tunnelen, dog ikke plast, og skal festes med skruer evnt. nagler. Lokket kan måle max. 400 x 300 mm.
 
§309 og §310
7.1 Vinduspussere/Vindusspylertank
Vindusspylertank skal ha max. vekt på 15 kg inkludert innhold. Spylervæsketanken kan monteres i kupeen under forutsetning at den er festet som batteri.
Bilen skal være utstyrt med minst en vinduspusser.
 
§307
Q. Drivstoff
Drivstoffet skal være bensin som er i vanlig handel (ikke flybensin etc.).
(Definert i ISR Till. J art.252.9).
I klassene Supernasjonal og Rallycross nasjonal kan det benyttes E85 som drivstoff. Det anbefales montert FIA-homologert brannslukningsanlegg iht. FIA ISR tillegg J Art. 253.7 på biler som benytter E85. Bilene skal i tillegg merkes med egen oblat på venstre siderute bak. Oblaten bestilles fra NBF.
 
CROSSKART
§314
18. Bremser
Bremsene skal kun virke på bakhjulene i klasse Mini, 85, 125 og 250. Bremsene skal være effektive, ellers fritt. Håndbrems el. som hindrer at karten siger fremover på startplaten skal finnes.
I 650 klassen kan bremsene i tillegg virke på framhjulene, dette er fritt. Det skal være et hydraulisk system med 2 separate kretser, en krets for framhjul og en krets for bakhjul. Mulighet for å justere bremsekraft fordelingen mellom disse 2 kretsene skal finnes.