Informasjon om GT+

GT Racing 2016

Informasjon om ny GT klasse GT + («fri for alle»)

Som mange kjenner til har NBF fått en del gode innspill foran årets sesong og hatt samtaler med representanter for førere om innhold i reglement, arrangementene og fremtiden for norsk racing.

Overordnet har 2015 vært det beste bilsportåret i NBF historie og vi skal utvikle oss videre.

Et av temaene har vært å åpne GT klassene for biler som til nå ikke har passet direkte inn i GT 1 og 2

I årets terminliste og løpsopplegg har vi derfor åpnet for en «Fri For All» klasse benevnt GT+ som kjører sammen med GT1 og 2.  Dette betyr trening fredag vanligvis 4-5 pass, eventuelt varm up lørdag, tidstrening lørdag og 3 finaler i løpet av helgen, dvs mye kjøring i organiserte former.

GT+ er ikke gitt noen formell NM eller Norges Cup status i 2016 som må betraktes som en prøveår. Dersom det blir godt fremmøte kan førerne være med å påvirke fremtidig løpsformat og klassestatus.

Vi har en god terminliste for 2016 med start på Våler 6-8 mai, Rudskogen 10-12 juni med tema Asfalt Supercars, Rudskogen 12-14 august med tema Asfalt Classic, 26-28 august Jyllandsringen GP, 2-4 september Rudskogen Motorfestival og finaleløp 16-18 september på Våler. I tillegg er vi invitert som gjesteklasser på Kinnekulle Ring 28-31 juli.

Hvilke biler og teknisk reglement gjelder for GT+?

Som hovedregel kan alle lukkede GT biler over 1050 kg inklusive fører (vekt ved målgang) delta innenfor følgende krav:

  • Bilen skal ha Vognlisens Hastighet og fører Hastighetslisens Racing
  • Motoreffekt: Fri
  • Girkasse: Fri
  • For og bakstilling: Fri
  • Aerodynamikk: Fri men tunnel gjennom bilen er ikke tillatt
  • Bremser: Fri
  • Drivstoff : Det som kan kjøpes i pumpe eller over disk i Norge
  • Dekk/felg: Fri men dekkvarmer er ikke tillat
  • Sikkerhetsutstyr: GT 1 og 2 i Racing reglementet eller §2. «Tekniske sikkerhetsbestemmelser» under reglement for Gatebil. Sikkerhetsbelter skal ikke være eldre enn 5 år og det påbudt med «Hans»
  • Startnummer skal være godt synlig og ha 0 som siste siffer. I tillegg ber vi om at det sette et tydelig merke med GT+ ved startnr og gjerne godt synlig for og bak på bilen.

Dersom du har spørsmål vedrørende din bil eller andre forhold som gjelder løpsopplegg ta gjerne kontakt. Det gjelder også for tildeling av startnummer. Kontakt personer er Tommy og Helen på racing@bilsport.no eller på telefon 23054500.

Sist men ikke minst, vi skal ha «fair racing», vi skal holde oss på asfalten og unngå platekontakt slik at kostnadene kan holdes nede for alle parter.

Vi ønsker gamle og nye førere velkommen til en spennende ny racing sesong. Vi har det største GT feltet i de nordiske landene og vil gjerne ha flere med for å få gode og underholdene finaler.

NAF Vålerbanen               NMK Sarpsborg/Rudskogen          NBF/ RACs