Isachsens tredje strake

s_isachsen_swe.jpgIngen ser ut til å kunne stoppe Sverre Isachsen i årets Europamesterskap i rallycross. Til tross for lungebetennelse vant han årets femte EM-runde i svenske Höljes i overlegen stil.

Rett før helgen hadde Sverre Isachsen (39) fra Hokksund over 40 i feber, og klarte nesten ikke å snakke på grunn av jevnlige hostekuler. Likevel har han vært helt overlegen i Höljes denne helgen, og leder nå EM i rallycross med god margin.

-Jeg skjønner nesten ikke at det er mulig. For bare noen dager siden vurderte jeg å droppe hele EM-runden, men jeg bestemte meg for å kjøre. Forventningene var imidlertid lave, men nå som helgen er over står jeg bokført med raskeste tid på tidskjøringen, i første og andre omgang og seier i A-finalen. Bedre kan det ikke gjøres, jubler en glad Sverre Isachsen.

Nå er halvparten av løpene i årets Europamesterskap kjørt, og det er slik at man kan stryke det dårligste resultatet. Sverre startet sesongen med to andreplasser, og har siden vunnet tre løp. Dermed kan han stryke en andreplass, mens erkerivalen Michael Jernberg har hatt flere svake plasseringer i det siste løpene. Dermed leder den norske Ford-føreren EM med god margin etter halvkjørt mesterskap.

-Men jeg kan ikke slappe av. Allerede til helgen er det en ny EM-runde i Finland, og det er fortsatt fem løp igjen. Men jeg må innrømme at det ser bra ut, sier Isachsen.

Helgens EM-runde i Finland går på en bane i Kouvola som Sverre aldri har kjørt på tidligere, men det gjelder for de fleste førerne i EM. Og rett etter Finland reiser han rett til Los Angeles for å teste den Subaru’en som han skal kjøre med i X-Games den 31. juli. Da blir han teamkamerat med Travis Pastrana og Dave Mirra i det første rallycrossløpet som skal kjøres i USA noensinne.

-Bortsett fra sykdommen må jeg si at liver smiler til meg om dagen. Jeg dominerer til tider EM-rundene, og snart skal jeg være med i gigantiske X-Games. Det kan ikke bli bedre, avslutter Sverre Isachsen.

Frode Holte imponerte med sin nye Volvo C30, og kjørte inn til karrierebeste da han ble nummer tre i Divisjon 1, mens Lars Øyvind Enerberg fortsetter suksessen i Divisjon 2 med sin andre strake seier.

Sørlendingen Frode Holte har ikke kjørt en eneste meter med EM-løp hittil i år. Årsak: han har ikke hatt noen bil klar.
– Jeg har ikke stresset med å låne en bil til min ble ferdig. Jeg ville fokusere på å få min hundre prosent klar, og har derfor ikke kjørt noen andre løp. Det har uansett tatt lengre tid enn planlagt å få i stand bilen, men nå tyder det på at bilen fungerer, sier en svært fornøyd Frode Holte.
Han innrømmer at han var spent i forkant av EM-runden. Om bilen ville holde eller ikke, gjorde at Volvo-føreren ikke hadde altfor høye forventninger til løpet.
– Når du har ny bil og ikke kjørt løp på et halvt år, er det liten grunn til å ha store forventninger. Jeg skulle bare kjøre for å bli kjent med bilen, og ta resultatene deretter, sier Holte.
At han åpnet ballet med en andretid på tidskvalifiseringen på lørdag, gjorde ikke saken noe lettere. Da var det bare å følge opp. Etter to tellende sjuendetider innledningsvis, ble det bare B-finale for sørlendingen, som likevel ikke viste noe respekt. I B-finalen klinket han til og kjørte seg opp til A-finalen. Topp 6 var nådd.
– Hva skal en si? Det var ikke akkurat A-finale jeg hadde forventet, men slik ble det. Helt vanvittig. Det fremdeles mange småting å gjøre, men på sikt kommer jeg å bilen til å passe som hånd i hanske. Det så jo veldig lovende ut nå i helgen, sier Frode Holte.

Unggutt til topps
Divisjon 2-klassen tar seg stadig mer og mer opp, men denne helgen hadde klassen en overvekt av norske førere. Likevel skulle Lars Øyvind Enerberg sette de fleste på plass, da han kjørte inn til sin andre seier på rad i EM-sirkuset.
– Det er noe spesielt å kjøre her på Høljes. Det er mye folk, bra trøkk og krevende bane. Da er det ekstra moro å vinne, sier den blide totningen.
Nå har han klatret opp til andreplass i sammendraget, men vet ikke om han har penger nok til å kjempe om en eventuell EM-tittel.
– Hadde jeg hatt 100.000 kroner, kunne jeg kjørt de fire siste. Men per i dag, er det bare Finland jeg har råd til. Så er det slutt. Men sesongen har vært veldig, veldig artig så langt, fortsetter Enerberg.

Helveteshelga
Sjøl om flere nordmenn skulle gjøre det godt i helgen, var det noen det likevel gikk verre for. Ludvig Hunsbedt har slitt mot bilen i hele helgen, og har fortsatt ikke funnet feilen. Med tre svake tider i de innledende omgangene, ble det kun D-finale på den rutinerte kvindølingen.
Likevel klarte han å kjøre seg opp i feltet, og kunne like gjerne havnet i B-finale.
– Typiske Høljes-finaler. Tett fight uten å se hvem som kan ta seieren. Jeg fikk troen på B-finale, sjøl om bilen har vært umulig å stole på denne helgen, sier Hunsbedt.
Hans Ford Focus har stoppet regelmessig, og ikke gitt Hunsbedt den effekten han trenger for å være i toppen.
– Det som irriterer meg mest, er at vi fortsatt ikke har funnet feilen. Vi måtte bare kjøre å håpe på det beste. Nå må vi plukke alt fra hverandre å sette det sammen på nytt, for jeg klarer ikke å finne ut spesifikt hva som er feil.
Med en haltende bil i C-finalen, ble det en tett og hardt fight med Samuel Peu, Mats Lysen og Henning Solberg. Førstnevnte dro det lenste strået, og havnet i B-finale.

Resultater div. 1:
1. Sverre Isachsen (N), Ford Focus ST T16 4×4
2. Kenneth Hansen (S), Citroën C4 T16 4×4
3. Frode Holte (N), Volvo C30 T16 4×4
4. Andréas Eriksson (S), Ford Fiesta Mk7 T16 4×4
5. Michael Jernberg (S), Škoda Fabia Mk2/5J T16 4×4
6. Tanner Foust (USA), Ford Fiesta Mk7 T16 4×4
11) Morten Bermingrud, Citroen.
12) Ludvig Hunsbedt Ford.
13) Mats Lysen, Ford.
15) Henning Solberg, Ford.
16) Guttorm Lindefjell, Skoda.

Sammenlagtstilling:
1. Sverre Isachsen (N) 77
2. Michael Jernberg (S) 69
3. Kenneth Hansen (S) 64

Divisjon 1A
1) Timur Timerzyanov, Renault.
2) Ildar Rakhmatullin, Renault.
3) Eduard Leganov, Volkswagen.

4) Daniel Holten, Citroen.
8) Rune Jøranli, Opel.
12) Alexander Hvaal, Citroen.
13) Trond Marthinsen, Volkswgen.

Divisjon 2
1) Lars Øyvind Enerberg, Ford.
2) Ole Håbjørg, BMW.
3) Derek Tohill, Ford.
4) Per Magne Røyrås, Peugeot.
5) Olav Fredriksen, Peugeot.
6) Ole Kristian Nøttveit, Citroen.
8) Even Hvaal, Mazda.
11) Lars Otto Holt, Ford.