– Jeg burde vært nummer fire

ostberg_swe.jpgDet er duket for en thriller av en avslutning i Rally Sverige. Bare 14,8 sekunder skiller de fem beste før avsluttende dag.

Etter en fantomåpning i snødrevet i de svenske skogene har Mads Østberg (23) og kartleser Jonas Andersson (34) i M-Sport Stobart Ford World Rally team hatt en intensiv dag på jobben. Fornuftig kjøring har holdt duoen unna ulykker, men de har måttet slippe sine argeste konkurrenter farlig nære i sammendraget. Etter avslutning av dagens prøve nr. 15 ligger de nå på andreplass, bare slått av Mikko Hirvonen med 7,5 sekunder i sammendraget. Petter Solberg har kjørt godt, tatt igjen nesten hele forspranget fra gårsdagen og ligger nå 2,4 sekunder bak på en tredjeplass.

Ikke ideel startposisjon
I likhet med gårsdagen har det heller ikke i dag vært ideelt å kjøre ut som første bil i dagens første fartsprøver, noe Østberg og Andersson har gjort etter å ha ledet sammenlagt etter gårsdagens kjøring. Grunnen er at de mange konkurrerende bilene river opp den tettpakkede snøen på veien og skaper løse forhold når etappene kjøres på nytt og de beste starter først.

– Med tanke på kjøreforholdene burde jeg helst vært nummer fire i sammendraget, for det gir en betydelig fordel i morgen, mener Mads Østberg, som ikke utelukker at det har vært mye taktikk i den 15 og siste fartsprøven.

– Jeg er uansett godt fornøyd med dagens gjennomføringen. Bilen fungerer utmerket og Jonas har vært både avslappet og trygg, noe som gjør totalresultatet veldig bra. Jeg gleder meg til en tett fight videre, for i morgen er det full gass for alle, sier en tent Mads Østberg.

Tett kamp

De fem i teten er nå Hirvonen, Østberg, Petter Solberg, Latvala og Ogier, som vil starte i denne rekkefølgen i morgen. Med bare sekunder dem imellom er det fortsatt helt åpent hvem som kjører inn til seier i morgen kveld, og kan kalle seg vinneren av Rally Sverige 2011.

Dagens siste fartsprøve i Karlstad (SS16) er et publikumsshow på Färjestad travbane og vil ikke endre på startposisjonene til førerne før siste dag. Avsluttende dag har seks fartsprøver.