Jubler for M-Sport-avtale

a_mikkelsen_jubel_460.jpgAndreas Mikkelsen (20) jubler etter at det er klart han kommer til å kjøre sju løp i årets IRC-serie med en Ford Fiesta S2000 drevet av Fords VM-team M-Sport.

Ford fikk en knallstart med sin nye Ford Fiesta S2000 da Mikko Hirvonen kjørte inn til seier i Monte Carlo Rally. Nå tar den norske duoen over bilen, og debuterer i den svenske VM-runden i midten av februar. Deretter står sju løp i IRC-serien på programmet.

– Vi har jobbet målbevisst med å få Andreas og Ola i en konkurransedyktig bil og et vinnerteam i IRC-serien i år. Alt vi gjorde i fjor gjorde vi med dette som mål. Nå har vi valgt Ford og svært anerkjente M-Sport, og med tanke på resultatet til Mikko Hirvonen i Rally Monte Carlo mener vi at vi nå har en pakke som er så bra den overhodet kan bli, sier Mikkelsens manager Erik Veiby.

Veiby legger ikke skjul på at man har store ambisjoner for årets sesong.
-Vi har mål om at Andreas og Ola skal kjempe om seier i Rally Sweden i første omgang. Deretter har vi ambisjoner om at de skal være med helt i toppen av årets IRC-serie.

-Dette kommer til å bli en spennende sesong for Andreas. Han har allerede bevist at han har både farten og stabiliteten som skal til for å prestere, og den nye Ford Fiesta S2000 har vist sitt potensial gjennom seieren i Monte Carlo. Sammen bør dette være en veldig god pakke, og jeg vil følge Andreas sin innsats med stor interesse denne sesongen, sier sjefen for M-Sport team, Malcolm Wilson.
-Jeg gleder meg veldig til årets sesong. Vi har høye ambisjoner, og med den pakken vi nå har disposisjon skal vi også prestere. Målet er helt klart å kjempe om seier i S-WRC-klassen allerede i Sverige. I IRC mener jeg også vi er gode nok for pallplasseringer i alle de sju løpene vi skal kjøre, sier Andreas Mikkelsen.
Intercontinental Rally Challenge (IRC) er en løpsserie på siden av VM som er skreddersydd for klassen S2000. Man kjører ikke WRC-biler i IRC, men allikevel har serien fått høy prestisje og blitt svært populær. Ærverdige Rally Monte Carlo har for eksempel valgt å være med i IRC fremfor rally-VM (WRC) i år, og serien har bred TV-dekning på blant annet Eurosport.

-Det totalt 12 løp i serien, men det er de sju beste resultatene for hver førere som teller i sammendraget. Vi har foreløpig sju løp på vår terminliste, og det vil si at vi må lykkes i alle sju dersom vi skal være med i kampen om sammenlagtseier, sier Andreas Mikkelsen.
Super 2000 er rallybiler med toliters motorer uten turbo. Bilen Mikkelsen og Fløene skal kjøre i år, en Ford Fiesta S2000, er utviklet av britiske M-Sport i nært samarbeid med Ford. Bilen er firehjulsdreven, og har en firesylindret Ford Duratec motor som yter 280 HK, med elektronikk-styring fra Cosworth. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse i bilen som er utviklet av X-track i samarbeid med M-sport.

Super 2000-bilene er basis for det som fra neste år blir WRC-biler. Da vil bilene ha en 1600 ccm turbo-motorer, men ellers være slik som dagens S2000.

Andreas Mikkelsen og Ola Fløene skal kjøre følgende sju løp i Intercontinental Rally Challenge

4.-6. juni, Rally Sardinia, Italia (grus)
24.-26. juni, Ypres Rally, Belgia (asfalt)
27.-29. august, Barum Rally, Tsjekkia (asfalt)
9.-11. september, Rally Principe de Asturias, Spania (asfalt)
23.-25. september, Rally Sanremo, Italia (asphalt/grus)
14.-16. oktober, Rally Skottland, Storbritannia (grus)
4.-6. november, Kypros Rally, Kypros, (asfalt/grus)