ADAC Rallye Deutschland er årets første VM-runde på asfalt for Mads Østberg og Jonas Andersson. Men med en god jobb lagt ned i gjennomkjøringen er duoen klar for tre dager på tyske veier.
Det har ikke blitt en optimal oppkjøring mot Tyskland, på grunn av en krasj i Tsjekkia i sommer, men Østberg, som kjører for NAF Motorsport Asker og Bærum, er likevel optimistisk før rallyet.
– Vi fikk testet på mandag og har hatt to gode dager med gjennomkjøring. Nå sitter jeg og går gjennom videoen fra disse dagene, så jeg føler vi er klare, sier Østberg.
ADAC Rallye Deutschland er et teknisk krevende løp med mange 180 graders svinger, mye opp og ned i daler og mye veideler. En etappe befinner seg på et militært område, på betongveier, mens andre går mellom vinrankene.
– Gjennomkjøringen har vært veldig god, og jeg føler vi har fått med oss den informasjonen vi trenger. Og det er nettopp der fokuset vårt har vært – å få til en bra test og en bra gjennomkjøring i forkant, sier han.
På testen mandag fikk duoen prøvd ut nye deler på bilen som fungerte bra. Likevel er ikke bilen, Ford Fiesta WRC, helt slik han ønsker den.
– Det er fortsatt litt igjen å gjøre med den, men det må vi ta underveis. Vi har ikke fått fintunet den, så jeg vet vi har mer å gå på, men jeg håper vi får gjort dette allerede på shakedown, forteller Østberg.
På asfaltløp kjøres det ikke kvalifiseringsrunder, slik at Østberg og Andersson kjører ut som nummer fire, etter sammenlagt-listen i VM. Og målet?
– Det er urealistisk å ha pallen som mål. I fjor så vi at det gikk fortere og fortere på asfalt, så jeg håper at jeg kjører like raskt som det. Derfor håper vi på en topp fem-plassering, og skal kjøre det vi kan for å nå det målet, sier Ford-føreren.
ADAC Rallye Deutschland er det niende løpet i VM og går over tre dager.