Krognes endelig i ny bil

Krognes_13_Sept
Etter flere måneder med venting var det endelig klart for en etterlengtet debut med LMS Engineerings nyinnkjøpte Audi TTRS på Nürburgring Nordschleife for Ole Christian Krognes, og det en det med seier .

 

 

Dette er bilen som Krognes skulle debutert med i VLN serien i mars i år, men satsingen ble satt på vent på ubestemt tid etter problemer med deleleveranser. Etter å ha ferdigstilt bilen i sommer kjørte i midlertidig Krognes og hans teamkompis Ullrich Andree inn til en suveren førsteplass etter fire timers kjøring, i klassen for to-liters turbomotorer.

 

«Dette er et fantastisk resultat for både meg og mine teamkompiser i LMS Engineering. Ikke bare vant vi klassen, men vi havnet på en sjetteplass av i alt 177 påmeldte team, samt at vi ledet hele feltet totalt i en periode i starten av løpet. Telefonen har ikke stått stille et eneste øyeblikk i dag, og gratulasjonene har strømmet på fra alle kanter siden vi fullførte på lørdag»

 

Etter å ha kjørt inn til beste tid i kvalifiseringen under vanskelige forhold med mye regn, var det Krognes som startet løpet for LMS Engineering. Racing talentet kunne knapt fått en bedre løps-debut med den nye bilen, da han tok ledelsen totalt i løpet etter fem kjørte runder – og det foran langt kraftigere GT3 biler med over 500 hestekrefter.

 

«Løpet startet på forholdsvis tørr bane, men i påvente av mer regn valgte teamet å montere intermediate-dekk, som har litt mindre mønster enn fullblods regndekk. Da regnet også kom etter nærmere en halvtime på den 25 kilometer lange banen, kjente jeg at jeg hadde mye fart inne – men da jeg fikk vite over radioen at vi var raskest av alle totalt sett trodde jeg nesten de tullet med meg. Da jeg kom inn til vårt første pit-stop etter ni runder så jeg i midlertidig på resultatlistene at vi fortsatt ledet med godt og vel halvminuttet på andremann totalt, noe som var ufattelig gøy»

 

Teamet var i midlertidig noe mer uheldig med strategien da Ullrich Andree ble sendt ut på den samme dekktypen som Krognes hadde kjørt på. Regnet uteble nemlig fullstendig i løpet av de neste åtte rundene, og teamet tapte mye tid i kampen om en totalseier – till tross for at Ullrich kjørte svært fort under de gjeldende forholdene. Teamet ledet i midlertidig fortsatt klassen med godt over minuttet på Raeder Motorsport og Møller Bil Motorsport, som var to og tre i klassen. Ved det siste pit-stoppet tok Krognes igjen plass i Audien, denne gang med mønsterløse slicks-dekk.

 

«I de resterende åtte rundene ble hovedfokuset kun å trygge klasseseieren, ettersom alt håp for en topp-tre plassering totalt var ute. Da det også kom noe regn midtveis i passet, ble jeg bedt om å ta det ekstra med ro over radioen. Vi økte i midlertidig ledelsen til bilene bak oss i klassen, og jeg fikk god flyt til tross for at jeg kjørte med forholdsvis lav risiko gjennom disse rundene»

 

En rekke ulykker oppstod som følge av de plutselige regnskyllene, og løpet ble derfor rødflagget noe før opprinnelig målgang. Seieren var dermed et faktum, og teamet ble stående som beste Audi team med en sjette plass totalt, samt en suveren klasseseier.

 

«Dette kan ikke beskrives som noe annet enn en sensasjonell helg for oss. Til tider matchet vi tidene til fabrikksteam fra både Porsche og Audi som har nærmere 200 hestekrefter mer enn oss, og det under tunge regnforhold. I tillegg gjorde LMS Engineering en god jobb strategisk, og de skal ha sin del av æren for at vi havnet så høyt oppe på sammenlagtlisten etter endte fire timer. Vi har definitivt blitt lagt merke til, og Audi Sport hadde flere mennesker innom pit-boxen vår etter at vi overtok ledelsen totalt tidlig i løpet. Slikt motiverer, og vi ser frem til vårt neste løp med denne bilen» – avslutter Krognes.

 

Det neste løpet i VLN serien går av stabelen i slutten av september, men Krognes og LMS Engineering stiller først til start i midten av oktober – da det nest siste løpet i årets sesong kjøres i gang på Nürburgring Nordschleife.