-Jeg vurderer dette som mitt beste løp hittil i karrieren,» sier Mads etter å ha kjørt inn til en 7. plass i Rally Finland med sin Subaru Impreza WRC 2006-modell.
Det er ikke selve plasseringen Mads da henviser til, han har bedre plassering fra VM tidligere. Men måten det skjedde på gjør at Mads vurderer løpet som han gjør.
Etter er bra start, hvor Mads hadde funnet et raskt og komfortabelt tempo, fikk han en punktering på SS5, måtte skifte hjul og tapte nesten 3 minutter.
-Vi hoppet blindt over et krøn. Jeg så i lufta at steinen lå der, kunne ikke gjøre noe som helst, og landet rett på den. Felgen sprakk og vi måtte stoppe opp å bytte hjul inne på prøven – det var skikkelig uflaks.
Etter uhellet falt gutta fra 7. til 25. plass på resultatlistene. Opphentingen startet umiddelbart: Mads og Jonas fortsatte i samme tempo på SS6, uten å la punkteringen ødelegge verken fokus eller motivasjon.
Etter siste prøve fredag, SS11, da Mads hadde kjørt seg opp på 11. plass, gjorde vi en beregning i teamet som viste at det var helt realistisk å kunne kjøre opp på 7. plass i løpet av lørdag. 6. plassen ville bli vanskelig, det var langt opp, men vi lagde en strategi og en beregning for det også.
Avstanden til Matthew Wilson, som lå på 6., var 1 minutt og 55 sekunder lørdag morgen. Lørdagen startet med veldig bra tider, og 6. plassen viste seg faktisk å være innenfor det mulige. Mads tok inn omtrent det han skulle på fartsetappe etter fartsetappe. Matthew ble etter hvert oppmerksom på «angrepet» bakfra, og satt opp tempoet. Det samme gjorde Mads. Det gikk dessverre ikke helt inn, men manglet 7 sekunder ved løpets slutt. Det var uansett en fantastisk opphenting Mads og Jonas sto for, og utrolig spennende mens det pågikk.
Generelt sier teamet seg veldig godt fornøyd med det som har skjedd i Finland. Subaruen Mads kjørte er en veldig fin bil, men den er tross alt fra 06, og er fire generasjoner tilbake sammenliknet med konkurrentene. Differensen til beste bil lå «spikret» i området 0,7 til 0,8 sek pr. km gjennom hele løpet. På de to siste prøvene hvor Mads skrudde opp enda et hakk i forsøket på å ta Wilson ble avstanden redusert til 0,5 og 0,4 sek pr. km til beste bil. Det var fortsatt tøffe fighter om plasseringene helt i toppen, og ingen kjørte på «safern». Det har skjedd en utvikling på 4 år fra 2006 til 2010, og mange mente faktisk at Subaruen heller ikke var konkurransedyktig mot Ford og Citroen selv i 2006. Sett i det perspektivet er tidene og jevnheten på det Mads gjorde i Rally Finland på et veldig høyt nivå. Det er også den entydige tilbakemeldingen vi har fått fra «fagkompetansen» både innen den internasjonale motorpresse og fra teamene.