Mads Østberg på pallen igjen

m_ostberg_arge_12.jpgGod taktisk kjøring skaffet Mads Østberg og Jonas Andersson en tredjeplass i Rally Argentina etter at Dani Sordo måtte bryte rallyet fire kilometer før mål.

Allerede etter rallyets første dag hadde duoen nådd målet sitt i Argentina da de etter fem etapper var fjerde beste bil. Med over fire minutter ned til neste fører ønsket teamet å bruke resten av Rally Argentina til forberedelse før neste VM-runde i Hellas. En strategi både Mads Østberg og teamsjef i Adapta World Rally Team, Morten Østberg, var fornøyde med.

– Mads har gjort en kjempejobb og vi er godt fornøyde med prestasjonene i helgen. Han har kjørt fort når det har trengtes og holdt igjen på partier hvor det har vært gunstig. Å holde igjen er ikke en lett jobb, som rallyfører vil man gjerne pushe på hele tiden, men det må til, sier Morten Østberg.

Avstanden til Dani Sordo holdt seg på i overkant av ett minutt gjennom store deler av helgen og Østberg og Andersson kjørte taktisk og trygt gjennom alle løpets etapper. Dermed så det ut til at Østberg skulle ende med fjerde beste tid i mål i Argentina. Men fire kilometer før mål, på rallyets siste etappe, måtte Sordo bryte løpet på grunn av tekniske problemer og Østberg klatret opp på pallen.

– Jeg er veldig fornøyd med løpet. Vi har gjort en god jobb og fått nyttig erfaring i forkant av Rally Hellas, men det er synd for Sordo sin del og dermed klarer jeg ikke glede meg like mye over tredjeplassen. Likevel, et rally er ikke slutt før man er i mål og det tekniske er også en del av dette gamet. Dette er et resultat av løpets gang, sier Mads Østberg.

I de siste fire løpene har duoen tre pallplasseringer å se tilbake på og selv etter å ha kjørt ett rally mindre kjemper de helt i toppen.

Petter Solberg sto for en fantastisk opphenting på løpets siste dag. Petter ledet løpet fra start, men fikk ødelagt en styrearm på femte etappe. Dermed falt han ned til 11. plass og fikk 15 minutters tidstillegg. Men han kjempet seg tilbake til en 6. plass, og vant blant annet Power Stage og dermed tre bonuspoeng på søndag.

– Bilen er utrolig raskt og fantastisk å kjøre, sier Petter Solberg. – Jeg er godt fornøyd med både lørdag og søndag av løpet, men utrolig skuffet etter problemene med styrearmen på fredag. Lettet over at vi klarte å ta de ekstra poengene på Power Stage, men selvfølgelig utrolig skuffet på Dani Sordo sine vegne etter han ble nødt til å bryte.

Andreas Mikkelsen kjørte også imponerende i sin Skoda Fabia S2000 og lå så å si helt likt med Sebastien Ogier, til han måtte bryte på søndag.

-Løpet handlet ikke om annet enn å få flest mulig mil i bilen og fullføre løpet for å få mest mulig erfaring – både for egen del og ikke minst for Volkswagen Motorsport sin del.
– Jeg er veldig godt fornøyd med jobben jeg har gjort. Selvsagt er det skuffende at vi måtte bryte. Men det var ikke noe jeg fikk gjort med det, sier Andreas.

Hele veien kjørte han jevnt med teamkamerat Sebastien Ogier. Med tanke på at Ogier tok VM-bronse i fjor, var det en god bekreftelse på at 22-åringen holdt et meget høyt tempo. Før SS15 var det bare 1,3 sekunder opp til franskmannen på sjuendeplass. De to teamkameratene var suverent best av Super 2000-bilene – klassen under WRC. Bare uhell ville frata Mikkelsen VM-poeng. Og det var nettopp det som skjedde. På SS15 kom fremre støtdemper gjennom panseret.

– Jeg tok meg til mål på etappen, men dessverre var det ikke mulig å fortsette, forteller Andreas. Tilbake på serviceplassen fikk han trøst av teamledelsen som var raske med å fortelle at uhellet ikke skyldtes førerfeil. Tvert i mot fikk Andreas og Ola ros for innsatsen gjennom et tøft og vanskelig rally. De første undersøkelsene tydet på at skaden skyldes en materialtrøtthet i toppmonteringen på støtdemperen.

Volkswagen Motorsport skal som kjent inn som nytt fabrikkteam i WRC neste sesong. Årets sesong bruker de til å skaffe seg erfaring for å stå best mulig rustet til 2012-sesongen, og Andreas og Ola er valgt ut til å kjøre utvalgte WRC-runder. De skal også kjøre neste WRC-runde, som er i Hellas siste helgen i mai.

Det var Sebastien Loeb som vant løpet, fulgt av sin Citroën-kollega Mikko Hirvonen. Petter Solberg beholdt sin 2. plass i sammendraget bak Loeb. Hirvonen tok 3. plassen fra Mads Østberg, men Mads er kun to poeng bak finnen og fem bak Petter.
Sluttresultat Rally Argentina
1. S Loeb/D Elena, FRA, Citroen DS3, 5t 34min 38.8sek
2. M Hirvonen/J Lehtinen, FIN, Citroen DS3, +15,2 sek
3. M Østberg/J Andersson, NOR, Ford Fiesta RS, +3.10,4
4. M Prokop/Z Hr?za, CZE, Ford Fiesta RS +9.45,3
5. T Neuville/N Gilsoul, BEL, Citroen DS3, +11.17,6
6. P Solberg/C Patterson, NOR, Ford Fiesta RS +12.02,2
7. S Ogier/J Ingrassia, FRA, Skoda Fabia S2000, +12.25,3
8. E Novikov/D Giraudet, RUS, Ford Fiesta RS +21.20,2
9. N Al Attiyah/G Bernacchini, QAT, Citroen DS3, +28.22,6
10 O Tänak/K Sikk, EST, Ford Fiesta RS +37.19,5

VM-stillingen førere
1. S Loeb 91
2. P Solberg 73
3. M Hirvonen 70
4. M Østberg 68
5. E Novikov 43
6. J-M Latvala 28

Team
1. Citroen Total WRT 151pts
2. Ford WRT 106pts
3. M-Sport Ford WRT 81pts
4. Qatar WRT 37pts
5. Citroen Junior WRT 30pts
6. Adapta WRT 27pts