Mats Lysen bytter til Renault Clio

mats_lysen_renault-2.jpgRallycross-talentet Mats Lysen (19) bytter bil til en Renault Clio foran årets EM-sesong i rallycross. Etter fjorårets læresesong i rallycrossens keiserklasse vil han gå for flere topplasseringer i år.

Mats Lysen ble tidenes yngste Europamester i rallycross da han vant klassen divisjon 1A som 17-åring i 2009. I fjor tok hans steget over i divisjon 1 med en Ford Fiesta med 550 hestekrefter under panseret. Nå er han klar for sin andre sesong i klassen som nå har betegnelsen SuperCars, og da skal Kongsvinger-gutten kjøre en Renault Clio. EM-serien innledes i England i Påsken.

-Dette blir veldig spennende. Jeg testet bilen i siste EM-runde i Tsjekkia i fjor og det endte med 5. plass. Motoren har et bedre moment, som gjør den mer kjørbar, og dessuten er hele bilen mer stabil enn hva Forden var, sier Mats Lysen som var på seierspallen en gang under fjorårets sesong. Nå sikter han seg inn på flere pallplasseringer.

-Jeg lærte mye i min første sesong i divisjon 1, og dette er et steg videre i karrieren. Jeg var vel ikke helt fornøyd med fjorårs-sesongen. Den var litt ujevn. Det ble to A-finaler med 3. og 5. plass som mine to beste plasseringer og 9. plass sammenlagt i EM så veldig misfornøyd kan jeg ikke være. Det er en beinhard konkurranse, og den blir ikke mindre i år, sier Mats Lysen.
Lysen inngår nå et tett samarbeid med svenske Helmia Motorsport og Stig-Olov Walfridson. Walfridson skal også kjøre en identisk Renault Clio i årets EM-serie som innledes i England i Påskehelgen.

Høydepunktet for Lysen i år blir den norske EM-runden på Lånkebanen i Trøndelag siste helgen i juni.

-Det er veldig viktig at Norge er tilbake på EM-kalenderen, så løpet på Lånke blir absolutt årets høydepunkt.

Sist det var EM-runde i Norge var i 2008 da den ble kjørt på Momarken i Østfold.
Bilene i klassen som nå heter SuperCars er firehjulsdrevne kruttpakker. De har turbodrevne motorer på 2 liter med dreimoment på rundt 850 Nm og 560 HK under panseret. De bruker under 2,5 sekunder fra 0-100 km/t. Norske Sverre Isachsen har vært Europamester i klassen de to siste årene.

Mats Lysen, som kjører for KNA Solør Motorsport, er en av tre utøvere på elitenivå i Bilsportforbundets talentutviklingsprosjekt og en del av forbundets Junior Team Norway.

Rallycross EM 2011
24.-25. april – Lydden Hill Race Circuit – Wootton – ENGLAND
14.-15. mai – Pista Automóvel de Montalegre – Montalegre – PORTUGAL
21.-22.5. – Circuit des Ducs – Essay – FRANKRIKE
25.-26. juni – Lånke Motorsenter – Stjørdal – NORGE
2.-3. juli – Höljesbanan – Höljes – SVERIGE
6.-7. august – Duivelsbergcircuit – Maasmechelen – BELGIA
13.-14.august – Eurocircuit – Valkenswaard – NEDERLAND
03.-4. september – PS Racing Center – Greinbach – ØSTERRIKE
10.-11.september – Tor S?omczyn – S?omczyn – POLEN
01.-2.oktober – Autodrom ?eská Lípa – Sosnová – TSJEKKIA

Sluttstilling EM Div. 1, 2010
1. Sverre Isachsen, NOR, 141
2. Kenneth Hansen, SWE, 124
3. Liam Doran, GB, 121
4. Michael Jernberg, SWE, 121
5. Stig-Olov Walfridsson, SWE, 91
6. Andreas Eriksson, SWE, 72
7. Frode Holte, NOR, 69
8. Ludvig Hunsbedt, NOR, 64
9. Mats Lysen, NOR, 64
10. Jos Kuypers, NL, 59