Andreas Mikkelsen rekker ikke å hvile på laurbærene som rykende fersk IRC-mester for andre året på rad. Til helgen kjører Volkswagen Motorsport-føreren årets siste VM-runde i Spania.
– Det er en god følelse å reise til Spania som IRC-mester, sier den 23 år gamle nordmannen.
– Sist jeg kjørte i Spania var i 2008, men da var det på grus, mens i år er det både asfalt og grus. Dette vil også bli mitt første løp sammen med min nye kartleser Mikko Markkula, og jeg ser frem til nye utfordringer sammen med han. Samtidig vil jeg takke Ola (Fløene) for et fantastisk samarbeid gjennom over seks år. Målet for helgen er å finne en fin rytme. Men vi ønsker selvfølgelig å jage i hælene på teamkollega Sebastien Ogier, slik vi har gjort i de siste løpene, sier Andreas, som for siste gang kjører en Skoda S2000 for Volkswagen Motorsport. Løpet i Spania runder av årets WRC-sesong, og når sirkuset drar i gang igjen på nyåret, så er Volkswagen et offisielt WRC-team og stiller til start med sin nye Polo R WRC under åpningen i Monte Carlo om bare 66 dager.
– Volkswagen Motorsport har hatt et begivenhetsrikt og lærerikt år. Resultatene har noen ganger vært helt enestående, og har vist hvordan hele teamet har utviklet seg, sier Jost Capito, direktør for Volkswagen Motorsport.
Han håper selvfølgelig at de skal fortsette på den samme veien i Spania, og målet er enda en klasseseier.
– Vi har vunnet S2000-klassen elleve ganger denne sesongen, og fullfører vi dusinet så vil det være enda en bekreftelse på vårt gode arbeid. Etter å ha blitt nummer en og to i klassen, og seks og sju totalt på Sardinia, har førerne våre ikke bare vist at de holder et høyt tempo, men de er også i stand til å ta bilene til mål på en intelligent, rask og sikker måte, legger Capito til.
Han er fullt klar over at de gode resultatene i år fører til høye forventninger i 2013.
– Likevel bør en ikke forvente for mye allerede fra start. Testkjøring og konkurranser er to forskjellige ting. Men det vi kan si med god samvittighet, er at vi har gjort alt vi kan og har forberedt oss på en optimal måte for å ta fatt på et WRC-eventyr.