Mikkelsen endte på 4. plass

mikkelsen131.jpgAndreas Mikkelsen vant tre fartsetapper og endte på 4. plass under Prime Yalta Rally i sin Skoda Fabia S2000 UK Motorsport. Andreas var bare 57,3 sekunder bak vinneren, finnen Juho Hänninen, selv om han tapte rundt to minutter på en punktering, to snurringer og en krasj i et tre!

For sin fantastiske innstilling, hvor han aldri ga opp til tross for uhellene, og for sine kreative reparasjoner av sin Fabia S2000 etter krasjen, ble Andreas tildelt Colin McRae IRC Flat Out Trophy. Juryen besto av Jimmy McRae, Gilbert Roy (Eurosport) og Jean-Pierre Nicolas (IRC).
Det var en imponerende oppvisning Andreas sto for på Krimhalvøya i Ukraina. Han satte syv topp-tre-tider i løpet av de 14 fartsetappene, noe som er mer enn godkjent i kamp med noen av verdens fremste rallyførere på asfalt. Med Ola Fløene i høyrestolen ble det langt fra et problemfritt rally. Den 21-år gamle FIA Institute Young Driver Excellence Academy-føreren falt fredag fra fjerde- til åttendeplass etter å ha tapt nesten 90 sekunder etter en punktering på SS4. Han begynte umiddelbart sin kamp for å klatre på resultatlisten igjen, og vant likegodt den påfølgende etappen selv om bremsene sviktet på slutten. Kjølesystemet var blitt skadet etter punkteringen, og det kostet ham rundt 15 sekunder.
Selv med bremseproblemer og en fullfartssnurring på SS8 var Andreas raskere på samtlige etapper som ble kjørt for andre gang på ettermiddagen, og var med det tilbake på fjerdeplass ved dagens slutt.
På dagens avsluttende etapper, viste Andreas allerede fra start at de som ønsket å henge med han, måtte stå i ramma. Han åpnet dagen med å vinne SS9 og SS11, og halverte med det forspranget Kopecký hadde til gode. Kun 12,9 sekunder skilte de to Skoda-førerne etter at differansen var 25,6 sekunder etter de to første dagene. Han koste seg og var i ferd med å gjennomføre en nærmest perfekt SS12 og ny etappeseier, da han dro baklengs av veien tre svinger før mål, og tapte rundt 20 sekunder. Likevel satte han sjettetid på etappen – og 1,2 sekunder raskere enn han hadde vært på den samme strekningen på morgenen. Andreas kan takke sine kreative evner for at han tok seg videre. På transportetappen måtte han ty til nødreperasjoner på sin Skoda Fabia S2000. Han bandt slepetauet til en lyktestolpe for å få trukket ut karroseriet av høyre bakhjul!
Etter uhellet var Kopecký plutselig 22,3 sekunder foran nordmannen, og med bare to etapper igjen, og med en snurring på SS13, var i realiteten kampen om tredjeplassen over. Men fjerdeplassen er likevel en fantastisk prestasjon, ikke minst i lys av problemene han har hatt. Resultatet er også årsbeste i IRC for Andreas.
– Prestasjonsmessig har det vært veldig bra, og hele teamet har gjort en fantastisk jobb. For meg er det en stor ære å bli tildelt Colin McRae IRC Flat Out Trophy. McRae er en stor legende i rallysporten, og definitivt en fører jeg ser opp til. Så denne prisen setter jeg høyt, sier Andreas.
Før løpet spådde Andreas at det ville bli et vanskelig rally, og mye kunne skje. Dessverre ble han et offer for nettopp sin egen spådom.
– Vi var litt uheldig med punkteringen andre dag, og også på den siste dagen da vi dro av veien. Det var ekstra surt siden vi hadde en veldig god fight med Kopecký om tredjeplassen. Jeg følte at vi var i ferd med å levere en perfekt etappe, men to hundre meter fra målstreken – i siste høyre svingen – det var mye mer grus enn vi hadde forventet og bilen skled ut. Vi traff et lite tre og tapte rundt tjue sekunder. På den nest siste etappe hadde vi en snurring, sier han.
Han håper snart han kan innta en pallplass – ikke bare for sin egen del, men for hele teamet sin del.
– Jeg føler virkelig at hele laget fortjener en pallplass. De gjør en utrolig jobb, så forhåpentligvis vil marginene være på min side slik at jeg kan innta pallen. For jeg føler at det ikke er noen tvil om at vi har farten som kreves for å være med å slåss der oppe. Jevnt over har vi holdt et meget høyt tempo, poengterer han.
Andreas gleder seg over den fantastiske innsatsen til Skoda. For det ble et fantastisk rally for bilprodusenten. Hänninen, som stakk av med seieren, overtok også ledelsen i Intercontinental Rally Challenge (IRC), og ble den første føreren som har vunnet sju runder i IRC. Finnens lagkamerat i Skoda Motorsport, Jan Kopecký, ble nummer tre, og dermed ble det en svært god dag for Škoda som kunne juble over at tre Fabia S2000 endte blant de fire beste. Škoda leder nå fabrikksmesterskapet, mens Hänninen og Kopecký er på 1. og 2. blant førermesterskapet.

Den neste runden av IRC er Geko Ypres Rally i Belgia (23.-25. juni).

Sluttstilling
1. Juho Hänninen/Mikko Markkula (Škoda Fabia S2000)….2.27.06,6secs
2. Bryan Bouffier/Xavier Panseri (Peugeot 207 S2000)….+11,7
3. Jan Kopecký/Petr Starý (Škoda Fabia S2000)….+38,7
4. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (Škoda Fabia S2000)….+57,3
5. Guy Wilks/Phil Pugh (Peugeot 207 S2000)….+4.00,4
6. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Peugeot 207 S2000)….+5.01,5
7. Toni Gardemeister/Tapio Suominen (Škoda Fabia S2000)….+7.59,3
8. Karl Kruuda/Martin Järveoja (Škoda Fabia S2000)….+10.01,3
9. Patrik Sandell/Staffan Parmander (Škoda Fabia S2000)….+18.08,9
10. Jean-Michael Raoux/Laurent Magat (Renault Clio R3)….+21.42,9

Førermesterskapet (etter fire runder)
1. Hänninen….58 poeng
2. Kopecký….55
3. Bouffier….49
4. Neuville….48
5. Loix….45
6. Wilks….35
7. Mikkelsen….28
8. Magalhaes….14