Mikkelsen fra øy til øy

a_mikkelsen_mai_11.jpgMens elskverdige pirater trålet Middelhavet på jakt etter skatter, hopper Andreas Mikkelsen fra den ene Middelhavs-øya til den andre på jakt etter IRC-poeng. Sist helg var han på Sardinia for å delta i det italienske grusmesterskapet, og denne helgen er det tredje runde i Intercontinental Rally Challenge (IRC) – Tour de Corse – som gjelder.

I sin Skoda UK Motorsport Fabia S2000 kjører han for å sanke flest mulig IRC-poeng.

Under forrige helgs Rally Costa Smeralda, ledet Andreas Mikkelsen i en Skoda Rally Team Italia Fabia S2000 da han på SS4 måtte bryte etter at motoren ble skadet av en stein.

Andreas vil kjøre en tilnærmet identisk Skoda Fabia S2000 under asfaltrallyet Tour de Corse, som er et løp gjennomsyret av rallyhistorie og kjent for sine utfordrende smale, svingete og vanskelige veier. Korsika er en pittoresk øy som 21-åringen kjenner godt fra før. Han deltok i Tour de Corse både i 2007 og 2008. Det er heller ikke mer enn 10 uker siden nordmannen vant Ronde De La Giraglia på Korsika, som Skoda UK Motorsport gjennomførte som en test med tanke på blant annet helgens konkurranse. Men denne helgen er det helt ukjente rallyveier som venter ham.

– Jeg stortrives med å kjøre rally på Korsika. Selv om dette blir mitt fjerde løp på øya, tror jeg ikke at jeg har kjørt noen av etappene før. Så sånn sett vil det være som et nytt rally for meg. Da jeg kjørte Tour de Corse i 2007 og 2008 var etappene lagt til bare en liten del av øya, og Ronde De La Giraglia var så langt nord som du kan komme på Korsika, så det vil bli spennende å kjøre rally på deler av øya som jeg aldri har vært før, sier Andreas.

Andreas kjørte inn til sjetteplass under forrige runde av IRC på Gran Canaria. Teamet har lagt opp til samme strategi som sist, og målet er dermed å gjennomføre et problemfritt rally og få med seg flest mulig poeng hjem fra Korsika.

– Korsika er mer teknisk og vanskelig enn hva vi opplevde på Gran Canaria. Festet endres veldig underveis, og veiene er mye smalere og mer svingete. Det kommer til å bli et veldig tøft løp for alle, men jeg er trygg på at Skodaen er en bil som passer veldig bra for slike forhold. Vi har god tro på at vi skal få med oss poeng også denne gangen, legger han til.
Det er imidlertid ikke bare Andreas som kjørt fort med bil i det siste. Hans innsats bak rattet har helt klart smittet over på kartleser Ola Fløene og gitt han inspirasjon. Ola gikk nylig til topps blant 138 deltakere under et stort bilcrosstevne på Dokka.

Som alltid under IRC-løp, kan Tour de Corse skilte med solid deltakelse. De fremste teamene og noen av verdens beste førere vil være med å kjempe om seieren. Blant dem finner vi totalt seks Skoda Fabia S2000-biler. I tillegg til Andreas vil Jan Kopecký (Skoda Motorsport), Freddy Loix (BFO Skoda Rally Team), Toni Gardemeister (TGS World Wide), Patrik Sandell (Skoda Sverige) og Jean-François Succi (privat team) kjempe for Skodas ære.

Tour de Corse bryter med rallytradisjoner ved å ha tre ulike serviceområder fordelt på tre dager. Arrangementet starter i Calvi torsdag 12. mai klokken 13.00. Dette vil være den korteste løpsdagen med kun en fartsetappe på 27.53 kilometer, som skal kjøres to ganger. Dette er for øvrig løpets lengste etappe. Deretter følger to lange dager, som begynner når teamene forlater Calvi klokken 07.00 fredag 13. mai og setter kursen sørover, via seks etapper (totalt 126,7 kilometer) og service i Corte. Natten tilbringer de i Ajaccio, hvor de ankommer nesten 14 timer senere, klokken 20.45. Lørdag 14. mai er tredje og siste dag, og starter klokken 08.15. Dagen består av tre lange etapper som gjennomføres to ganger (totalt 138,44 kilometer). Etter mer enn 13 timer på farten, avsluttes arrangementet i Ajaccio klokken 21.30.