Mikkelsen kjører Rally Costa Brava

bohemia_02_470.jpgAndreas Mikkelsen (20) og hans kartleser Ola Fløene stiller i det spanske asfaltløpet Rally Costa Brava i en Skoda Fabia S2000 førstkommende helg.

Det blir andre løp på kort tid i denne bilen for den norske rallyduoen. De kjørte nylig inn til en sterk 3. plass i det tsjekkiske Bohemia Rally i den samme bilen for det italienske teamet MRT By Nocentini. Det løpet ble sterkt redusert på grunn av kraftig uvær. Derfor har Mikkelsen og Fløene valgt å avslutte årets rallysesong med siste runde i det spanske mesterskapet på solkysten like nord for Barcelona.Som opplading kjørte Andreas Mikkelsen et 4-timers løp på tyske Nürburgring i en BMW 320d på lørdag. Det endte med klasseseier sammen med Nils Tronrud og Anders Buchardt.

I dag (tirsdag) har Mikkelsen og Fløene kjørt en test i Spania, og er nå godt forberedt til helgens løp.
-Vi kjørte 100 km på veier som skal være svært like de som møter oss i løpet her. Testen gikk veldig bra. Vi har funnet frem til et bra oppsett på bilen, og jeg følte selv at jeg kjørte bedre enn noen gang i dag. Jeg hadde helt klart stort utbytte av å kjøre på Nürburgring på lørdag, sier Andreas Mikkelsen, som er årets norgesmester i gruppe N og dessuten vinner av Subaru Cup. Under dagens test var det fint vær og tørre veier. Det er meldt noe mer utrygt vært frem mot helgen Katalonia.

I Rally Costa Brava skal Mikkelsen kjøre i klassen Super 2000, som er en klasse for firehjulsdrevne rallybiler med toliters motorer uten turbo. Bilen Mikkelsen og Fløene skal kjøre i Spania har en firesylindret, 16-ventilert motor som yter 265 HK og har et dreimoment på 245 Nm. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse fra anerkjente X-track i bilen. Mikkelsen og Fløene skal kjøre for det italienske teamet MRT By Nocentini. Også i helgens løp skal den norske duoen kjøre med dekk fra koreanske Hankook som de har et tett samarbeid med.

Det er en egen internasjonal serie, Intercontinental Rally Challenge (IRC) for denne klassen som er blitt svært populær. Ærverdige Rally Monte Carlo har for eksempel valgt å være med i IRC fremfor rally-VM (WRC) neste år. Målet for Mikkelsen og Fløene er å delta i denne serien neste år.

-Vi er stadig i dialog med flere team med tanke på neste år. Deltagelsen i Spania har i så måte to formål. For det første skal Andreas og Ola få enda mer erfaring med klassen og bilen, og for det andre er det viktig å vise seg frem internasjonalt, sier Mikkelsens manager Erik Veiby. Skoda, som stiller med et rent fabrikksteam i IRC, har i hvert fall fått øynene opp Andreas Mikkelsen.

-Vi har en tett dialog med Skoda, og fabrikken stiller med en egen ingeniør for Andreas i Spania til helgen.
Rally Costa Brava har sin base i den kjente feriebyen Lloret de Mar. Løpet innledes på fredag kveld med tre fartsetapper. På lørdag kjøres ytterligere seks etapper. Totalt er de ni fartsetappene 153 km. Lengste etappe er 25,28 km lang, og kjøres som andre etappe fredag.

Andreas Mikkelsen og Ola Fløene vil ikke mangel konkurranse i Rally Costa Brava. Det er et noe annet teknisk reglement i det spanske mesterskapet enn hva vi er vant med. Blant annet er det mer motoreffekt i gruppe N-bilene på grunn av større turborestriktor enn hva man bruker i Norge og i internasjonale løp. Spanske Alberto Hevia kjørre i likhet med Mikkelsen en Skoda, og han ledet lenge den spanske IRC-runden tidligere i år, og er svært rask på asfalt.

-Målet vårt er å være med i toppen, og det har vi alle forutsetninger for å klare. Men det er klart at enkelte av gruppe N-bilene her er svært raske. Rett frem går de som WRC-biler. Ellers vet vi at Alberto Hevia er svært god. Han kjørte lenge raskere enn Skodas fabrikksfører Jan Kopecky i den spanske IRC-runden i september, så han er nok favoritt, sier Andreas Mikkelsen.

Totalt er det 65 deltagere i løpet. Parallelt kjøres også siste EM-runde i rally for historiske biler, og der kjemper norske Valter Jensen om EM-tittelen i sin Porsche 911.