Etter at Andreas Mikkelsen (20) og hans kartleser Ola Fløene (40) rullet tidlig med sin Ford Fiesta S2000 i Rally Sardinia, ble andre dag av løpet en positiv test for fremtiden.
-Etter at vi måtte bryte allerede på løpets første fartsetappe, var vi jo ute av det hele rent sportslig sett. Vi startet igjen i dag og presterte tider blant de beste, men viktigst av alt var at vi fikk gjort mye testing, spesielt når det gjelder dekk, forteller Andreas Mikkelsen.
Den norske 20-åringen, som regnes som et av verdens aller største rallytalenter, har ingen grunn til å være beskjeden etter dagens kjøring. På alle de seks fartsetappene på grusveiene på Sardinia var han blant de fire raskeste på. Men det hjalp lite når han altså måtte bryte etter en avkjøring og rulling på løpets åpningsetappe.
-Det var rett og slett en førertabbe der jeg ikke har andre å skylde på enn meg selv. Vi var på et parti med veldig mange svinger som kom raskt på hverandre og jeg klarte rett og slett å misoppfatte en note fra Ola. Dermed kjørte vi ut og rullet. Det gikk ikke veldig fort der det skjedde og bilen var på hjula igjen, men vi klarte ikke å få den på veien. Dermed hadde vi ingen mulighet til å fortsette løpet.
Det var altså ikke noen store skader på Mikkelsens Ford Fiesta S2000, så det var ingen problem med å starte på dagens avslutningsetapper. Da ble det testing med tanke fremtidige løp, og spesielt i forhold til dekk. Mikkelsen har en unik avtale med den koreanske dekkprodusenten Hankook som lager dekk nærmest skreddersydd til Mikkelsen.
-Det er ganske fantastisk. Vi kom frem til tre konkrete endringer som vi ønsker på dekkene, og til neste grusløp i Portugal i midten av juli vil få nye dekk som er produsert etter de tilbakemeldingene vi ga i dag, kan Mikkelsen fortelle. Med tanke på at han var nummer tre på en etappe og fire på de fem andre i dag lover det godt.
-Dekkene vi brukte i dag fungerte nærmest perfekt, men det er små marginer i denne sporten, så når vi har mulighet til å jobbe så tett med dekkprodusentene er det klart vi benytter oss av det. Hankook er jo også interessert i at dekke skal være helt optimale. Også bilen fungerte perfekt, og vi fikk testet ut forskjellige innstillinger også på den, så det har vært en nyttig dag for oss. Jeg gleder meg til fortsettelsen, oppsummerer Andreas Mikkelsen.
Rally Sardinia var sesongens første løp for Mikkelsen og Fløene i Intercontinental Rally Challenge (IRC). IRC er en løpsserie på siden av VM som er skreddersydd for klassen S2000. Man kjører ikke WRC-biler i IRC, men allikevel har serien fått høy prestisje og blitt svært populær. Serien har bred TV-dekning på blant annet Eurosport.
Rally Sardinia var årets femte IRC-runde og hadde sin base i Olbia. Startseremonien var i Cagliari fredag kveld. Løpet inneholdt totalt 12 fartsetapper på grus, og disse var til sammen 218 km. Første fartsetappe ble kjørt lørdag morgen. Det ble kjørt seks etapper lørdag og like mange på søndag.
Neste løp i IRC-serien for Andresa Mikkelsen og Ola Fløene asfaltløpet Ypres Rally i Belgia, 24.-26. juni.
Resultat Rally Sardinia
1 Juho Hanninen/Mikko Markkula (Skoda Fabia S2000) 2t 31m 28.6s
2 Paolo Andreucci/Anna Andreucci (Peugeot 207 S2000) +35.6s
3 Jan Kopecky/Petr Stary (Skoda Fabia S2000) +38.2s
4 Thierry Neuville/Nicolas Klinger (Peugeot 207 S2000) +5m 58.6s
5 Bruno Magalhaes/Carlos Magalhaes (Peugeot 207 S2000) +9m 55.8s
6 Teemu Arminen/Tuomo Nikkola (Subaru Impreza WRX) +10m 12.3s
Stillingen i IRC etter 5 runder
1 Juho Hanninen (Finland) 42p
2 Jan Kopecky (Tsjekkia) 31
3 Guy Wilks (Storbritannia) 25
4 Bruno Magalhaes (Portugal) 17
5 Kris Meeke (Storbritannia) 15
6 Mikko Hirvonen (Finland) 10
7 Paolo Andreucci (Italia) 8