Mikkelsen tilbake i VM og Skoda

livery-skoda-s2000-mikkelsen-side-kopi.jpgAndreas Mikkelsen (21) og kartleser Ola Fløene gjør en avstikker til rally-VM fra sitt opprinnelige program i IRC-serien når de til helgen starter i Rally Frankrike med en Skoda Fabia S2000.

-Vi har ikke kjørt VM-runde siden Sverige i februar, så det kjennes godt å være tilbake i dette miljøet igjen. Det er også spesielt morsomt at vi er hele seks norske deltagere her. Vi har jo drevet litt for oss selv som norske deltagere i IRC tidligere i år, men nå skal det bli skikkelig norsk konkurranse, sier Andreas Mikkelsen.

Mikkelsen vil konkurrere mot både Henning Solberg, Mads Østberg og Eyvind Brynildsen i S2000-klassen i Frankrike.
Mikkelsen og Fløene kjører normalt en Ford Fiesta S2000, men da de ønsket å legge inn en VM-runde i sitt program hadde ikke Ford-teamet M-Sport kapasitet til å gi dem service. Derfor vil de stille til start i en Skoda Fabia S2000, som blir drevet av det anerkjente Skoda Rally Team Italia. Bilen testet de i Frankrike på mandag.

-Vi fikk ikke kjørt mer enn 28 km, men jeg føler at vi har det meste under kontroll. Vi skal kjøre på andre dekk enn vi er vant til her, så vi skulle gjerne testet litt mer. Men vi får justere kjøringen underveis, og vi får jo også en følelse under shake down på torsdag, sier Andreas Mikkelsen. I hans forrige VM-runde i Sverige ble det andreplass i S2000-klassen bak hjemmeføreren Per-Gunnar Andersson.

Skoda Fabia er ingen ukjent bil for Mikkelsen og Fløene. I fjor høst kjørte de inn til seier i det spanske Costa Smeralda Rally i en slik bil.

I dag har Mikkelsen og Fløene vært gjennom de fleste av fartsetappene i Frankrike, og dermed fått en smak av løpet som er helt nytt for alle. Etter at det franske VM-løpet har vært arrangert på Korsika siden 1973 er det nå flyttet til Alsace-regionen med Strasbourg som base.

mikkelsen_asorene_5-3.jpg
-Veiene vi har vært gjennom til nå ser helt greie ut. Jeg tror nok det vil bli dratt en del grus og søle inn i veien etter hvert, så det vil helt klart være en fordel å starte så tidlig som mulig for å få best mulig feste. Ellers er det i grunnen alle slags typer underlag. Det er bra asfalt, hullete og humpete asfalt, raske partier på brede veier og langsomme partier på smale veier, kan Mikkelsen fortelle. Alle slags typer vær kan det også bli i løpsområdet, og det skifter fort mellom sol og regn.

Det er ikke planer om at Mikkelsen og Fløene skal kjøre ytterligere VM-runder i år. De har to løp i IRC-serien igjen, i Skottland og på Kypros.

-Vi jobber langsiktig med å utvikle Andreas og Ola, og grunnen til at vi stiller i Frankrike er at vi ønsker å teste dem mot VM-førerne. På den måten får vi også en pekepinn på nivået mellom førerne i VM og IRC. Det er også et helt nytt løp, slik at alle stiller med samme forutsetninger. Det vil også være viktig for Andreas og Ola å få erfaring fra løpet med tanke på fremtiden, for målet er helt klart at de skal kjøre full VM-serie fra neste år. Om vi får det til vet vi ikke ennå, forteller Mikkelsens manager Erik Veiby.

Rally Frankrike innledes med startseremoni i Strasbourg torsdag kveld. På fredag, lørdag og søndag skal deltagerne gjennom 20 fartsetapper, før målgang foran Europaparlamentet i Strasbourg søndag ettermiddag. Løpet er ikke ulikt Rally Tyskland, og rent geografisk er det heller ikke stor avstand mellom de to asfaltløpene. Også i Frankrike skal man kjøre mellom vinranker på smale veier med mange hårnålsvinger.

Rally Frankrike på Viasat Motor
(kan endres, sjekk http://www.viasatsport.no/tv-guide/)
Torsdag 30. september kl. 23.30 Forhåndsprogram
Fredag 1. oktober kl. 22.30: Dag 1. Sendes på Viasat Motor.
Lørdag 2. oktober kl. 23.30: Dag 2. Sendes på Viasat Motor.
Søndag 3. oktober kl. 20.45: Rallystudio. Direkte på Viasat Sport.