Mistet andreplassen med ett tiendel

M_Aasen_13_AUR
Det ble en real fight fra første meter i Aurskog Høland rally i NM-klassen for tohjulsdrevene biler. Marius Aasen (21) la seg tidlig på et høyt tempo, men måtte se seg slått med ett tiendel opp til 2. plass i klassen da den siste prøven var over. – Vi ser at vi klarer å holde et bra tempo på så korte prøver som vi har kjørt i helgen, og er veldig fornøyde med vår egen innsats, sier Marius Aasen.

 

På grunn av vær- og veiforhold måtte arrangørene kutte løpet i forkant av arrangementet og det var kun 44,5 kilometer med fart som skulle bli kjørt. Dette var fordelt på hele 11 korte fartsetapper, hvorav tre av etappene ble kjørt hele tre ganger og en prøve på kun 920 meter ble kjørt to ganger.

 

– Når prøvene er så korte, gjelder det å ha fullt fokus fra første meter. Dette rallyet har vært som et langt sprintrally. Ting har fungert bra, bortsett fra en ødelagt girkutt som har gjort at jeg har måttet clutche gjennom hele løpet. Ellers har både arrangement og vi i bilen fungert knirkefritt, og vi er veldig fornøyde med at bilen har fungert igjennom løpet, sier Marius Aasen fra NAF Asker og Bærum.

 

Et hopp og en prøve på 920 meter skulle avgjøre

Korte fartsetapper medførte jevne tider gjennom hele dagen, og ingenting var avgjort før den siste prøven. Før prøven lå Aasen som nummer to, og det ble spekulert i hvordan et hopp som arrangørene hadde bygget opp for å gjøre en publikumsprøve på 920 meter mer spennende skulle gjøres.

 

– Første gangen vi kjørte gjennom denne etappen, kjørte vi kontrollert og fint, og hoppet nesten ikke. Da satte vi en bra tid. Nå måtte vi prøve å gjøre noe annerledes, og mulig tok vi det litt for rolig, for tiden ble ikke god nok. Selv om det sto om bare få sekunder, synes jeg det ikke er riktig at man en avhengig av å risikere både bil og plassering for et hopp om man virkelig skulle sette en bra tid på denne ekstremt korte etappen. Uansett er vi fornøyde, avslutter Aasen.

 

Neste store løp for Aasen er Nesle Oil Rally Finland i Junior WRC-bilen i slutten av juli.