Andreas Mikkelsen ledet IRC-runden på Gran Canaria med 3,6 sekunder før siste fartsetappe. Men med en motor som gikk på kun tre sylindre, forstod Skoda-føreren at han var sjanseløs til å holde en jagende Jan Kopecky bak seg. Andreplass i asfaltløpet på ferieøya er likevel et godt resultat å ta med seg i sammendraget.
– Jeg var så nær ved å ta min første seier på asfalt, og da er det utrolig skuffende at det ender på denne måten. Dessverre var det ikke noe vi kunne gjøre når vi fikk motortrøbbel, sier Andreas.
Sammen med kartleser Ola Fløene kom han til Gran Canaria etter å ha blitt historisk med tre strake seire i IRC. De øynet håp om å ta sin fjerde strake seier, og mulighetene for å lykkes var store. Gjennom hele løpet fulgte Andreas Mikkelsen og tsjekkeren Jan Kopecky hverandre som skygger. Etter SS6 på fredag ledet Andreas med fem sekunder – og det var den største differansen mellom de to Skoda-førerne i løpet av helga. Det sier litt om sekundstriden de to førerne imellom.
– Det var en fantastisk duell. Noen steder kjørte jeg helt på grensen, men andre steder kunne jeg ha hentet ut noen sekunder til. Spesielt fredag fant jeg aldri den helt gode rytmen, sier Andreas.
Dessverre skjønte nordmennene mot slutten av den nest siste fartsetappen at drømmen om å vinne sitt første asfaltløp i IRC var i ferd med å bli knust. Han merket at motorkraften ble borte, og med motortrøbbel ville det bli vanskelig å holde Kopecky bak seg. Selv om de ledet med 3,6 sekunder før den siste fartsetappen, måtte de innse at kun et uhell ville hindre Skoda-kollegaen fra å vinne. Motoren gikk på bare tre sylindre, og Skoda UK Motorsport-føreren hadde ikke mulighet til å holde samme tempo som tsjekkeren, som til slutt vant med 28,3 sekunders margin.
– Jeg merket det allerede mot slutten av den nest siste fartsetappen, men dessverre var det ikke noe vi kunne få gjort. Selv om det er bittert å miste seieren på denne måten, er jeg fornøyd med kjøringen og 2. plass er et godt resultat, sier den regjerende IRC-mesteren, som har innledet årets sesong med én seier og én andreplass etter de to første rundene.
Rally Islas Canarias El Corte Inglés – top 10
1. Jan Kopecký/Pavel Dresler (ŠKODA Fabia S2000)….2t 21min 46.5sek
2. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (ŠKODA Fabia S2000)….+28.3sek
3. Luis Monzón/Jose C. Deniz (Peugeot 207 S2000)….+3mins 13.6secs
4. Sepp Wiegand/Timo Gottschalk (ŠKODA Fabia S2000)….+4 32.0
5. Jonathan Perez/Enrique Velasco (Peugeot 207 S2000)….+7 00.3
6. Joan Vinyes/Jordi Mercader (Suzuki Swift S1600)….+9.003
7. Gorka Antxustegi/Gabriel Suárez (Suzuki Swift)….+9.18,9
8. Angel Marrero/Victor Marrero (Honda Civic Type R)….11.27,4
9. János Puskádi/Barna Godor (ŠKODA Fabia S2000)….+12.03,3
10. Rashid Al Ketbi/ Khalid Al Kendi (ŠKODA Fabia S2000)….+14mins 43.2secs
IRC etter 2 runder
Førere
1. Andreas Mikkelsen….43pts
2. Jan Kopecký…25pts
3. Sepp Wiegand….24pts
4. Juho Hänninen….18pts
5. Bryan Bouffier….15pts
6. Luis Monzón…15pts
Produsenter
1. ŠKODA….86pts
2. Peugeot….42pts
3. Honda….18pts
4. M-Sport….16pts