Molly Pettit med sesongbeste

M_Pettit_16_06
I helgen ble 3. runde i Danish Supertourisme Turbo serien kjørt på Padborg Park sammen med Danmark´s største bilfestival – DHB(Danmark Hurtigste Bil). I over 30 grader strømmet tusenvis til det populære arrangement, men slike forhold gjør det svært krevende for både bil og sjåfør.

 

Ekstrem varme

Med over 30 grader i skyggen og et racing løp som skal avvikles, krever det mye av både menneske og maskin. Turbo motorer trenger mye kjøling og de aller fleste slet mye med for høye vann temperaturer. Når ute temperaturen er så høy kan man regne med det dobbelte inne i bilen. Og når man i tillegg skal ha på seg langarmet brannsikkert undertøy, brannsikker dress, balaklava, sokker, hjelm og hansker så blir det ganske ekstremt.

 

-Etter første heat på søndag merket jeg at kroppen fikk en reaksjon til varmen. Jeg hadde ikke drukket nok og følte meg veldig dårlig i noen minutter etter at vi kom inn. Jeg har puls på rundt 170 mens jeg kjører og et løp er på ca 17-18 minutter. Tre løp på rad byr på en ganske heftig treningsøkt forteller Molly.

 

  1. plass i løp 2

I serien Danish Supertourisme Turbo så er alle bilene identiske bortsett fra utseende som er rent kosmetisk. Det blir veldig tett på kvalifiseringen og de fleste er innenfor 1-1,5 sekund fra bestetiden. Molly kvalifiserte til slutt på en 15. plass av totalt 19.

 

-Du skal ut å sette en super god runde. Det synes jeg er krevende. Det er lett å overkjøre og du har et lite vindu der du har det beste grepet i dekkene. Jeg jobber mye med å bli bedre på dette og det krever mye mentalt. Innen sesongslutt så har jeg et mål om å klare å kvalifisere meg innen topp 8. Det kan gjøre store utslag da de snur de 8 beste i de 2 første løpene, forklarer Molly optimistisk. Molly ble nr. 13. i løp 1 og nr 9. i løp 2. En god forbedring og teamkamerat Jesper Egebart vant det andre løpet.

 

Sesongbeste etter katastrofe start

I finaleløpet er det stående start. Der skal bilen settes i 1. gir og når lysene slukker skal du funnet det riktige turtallet i det du raskt slipper clutchen. Dessverre så ble Molly stående etter en mislykket start. Hun var bakerst og måtte kjøre seg opp. Så begynte det, 19, 16, 11, 9 også i mål som nr. 7 etter å ha vært nr. 19! Det ble brutt løp for noen men 17 biler kom til mål.

-En helt utrolig følelse å komme til mål som 7. totalt og 2. i klassen. Det er lett å tenke at det er umulig etter en sånn start, men jeg hadde ingenting å tape og hadde rett og slett en god dag på banen!

 

Til helgen 10-12. juni kommer serien til Norge for å kjøre på Rudskogen, men dessverre får ikke Molly deltatt fordi hun er på jobb med WRC i Sardinia. Bilen blir i Norge for å vises frem på Gulskogendagene i Drammen og på Gatebil-treffet på Rudskogen 8-10. juli.