Monte Carlo-start i Oslo

img_2874.jpgDe utfordrende franske alper og glamorøse Monte Carlo er målet når 27 eventyrere og entusiaster legger av gårde med sine historiske rallybiler fra Oslo på onsdag klokken 11.00. De skal delta i det historiske Rally Monte Carlo.

Interessen for det historiske Rally Monte Carlo enorm. 330 deltagere starter, som man gjorde i gode gamle dager fra fem forskjellige steder i Europa, for så å møtes til dyst i de franske alper. Der står legendariske fartsetapper på programmet. Blant skal man over Col de Turini på over 1600 meters høyde.

I Norge er det KNA Oslo som står for startarrangementet, og 23 norske deltagerbiler samt to franske, en fra Danmark og en fra Monaco starter fra KNA-hotellet i Oslo onsdag formiddag.

Oslo er et av de fem startstedene. De andre er Torino, Monte Carlo, Reims og Barcelona.

I 1955 kom Norges foreløpig eneste seier i det legendariske Rally Monte Carlo. Gunnar Fadum og Per Mallings vinnerbil fra den gang, en Sunbeam, vil bli kjørt foran deltagerne fra Oslo også denne gangen, med Harald Fadum bak rattet.

affiche_2009_250.jpgKrevende løp
En som har deltatt i Rally Monte Carlo en rekke ganger er Monty Karlan. I 2004 vant han løpet som sjåfør, og i tillegg har han både 2. og 3. plass som kartleser. I år er han med som kartleser for Åsmund Kleve.

-Blant de mange deltagerne er det både de som satser seriøst og de som er med for eventyret skyld. Selv om deltagerne ikke kjører fartsetappene med tidtaking skal de holde en gjennomsnittshastighet som er rimelig tøff enkelte steder. Jeg kan love at det er på grensen til grisekjøring om man skal kjempe om seieren, sier Monty Karlan, som også fungerer som koordinator for den norske starten.

Lang ferd
Klokken 11.00 på onsdag ruller bilene gjennom startportalen utenfor Scandic Hotel KNA i Parkveien i Oslo. Fra Oslo går ferden sørover på E6 mot Sverige. Første stopp er Trollhättan, før ferden går videre til Göteborg der man tar ferje til Kiel i Tyskland. Torsdag kveld er det overnatting i Bad Homburg, mens de norske deltagerne inntar Strasbourg fredag kveld. På lørdag formiddag møter den norske kolonien de 127 deltagerne som starter fra Reims i Vesoul, og på lørdag kveld samles alle de 330 deltagerne i St. Andre les Alpes og kjører videre til Monte Carlo dit man kommer lørdag kveld.

På søndag starter etappene i alpene der man kjører på såkalt idealtid, eller etter en oppgitt gjennomsnittshastighet om man vil. Den kan være tøff nok, og i tillegg kan det være både snø og is på veiene. Først natt til onsdag i neste uke avsluttes løpet, og som seg hør og bør er det avslutning i Formel 1-traseen i Monte Carlo.

Disse starter fra Oslo

Christian Agostini/Pierre Delliere (F), Vespa 400, 1960 mod

Arild Amundsen/Ansten Hagen, Kristiansand, Saab Sonett III 1974 mod

Torstein Bergum/Sven Bergum, Fagerstrand, Ford Cortina, 1966 mod.

Christian Blanchi/Alain Pallanca (MC), Renault 8 Gordini, 1965 mod.

Thorbjørn Bye/Hans Sylvan, Gressvik, BMW 2002 TII 1974 mod.

Vidar Christensen/Svein Erik Hansen, Søgne, VW 1303 S 1973 mod.

Agnar Dalseg/Per Emil Lindøe, Skedsmokorset, Citroën SM, 1972 mod.

Hans Gaarder/Harald Faugstad, Nevlunghavn, Austin Healey, 1957 mod.

Petter Granerud/Leif Brennhovd, Nevlunghavn, Volvo 142, 1971 mod.

Erik Grøndahl/Jan Isaksen, Nærsnes, Datsun 240Z, 1971 mod.

Jon Gudesen/Trond Gjestvane, Kråkerøy, BMW 2002 TII, 1974

Jan Haugerud/Torbjørn Haugerud, Slependen, VW 1303S, 1974 mod.

Tom Hotvedt/Leif A. Neset, Vollen, Porsche 911 S, 1976 mod.

Pål Hotvedt/Olav Hauge, Lysaker, Peugeot 504, 1976 mod.

Tore Johannessen/Arne Frogner, Bekkestua, Porsche 912, 1965 mod.

Stig Johnsen/Erik Remberg, Lørenskog, Porsche 911 Carrera RS, 1973
Henning Jørstad/Tine Hallre, Oslo, Alpine Renault A110 1600 SX, 1977 mod

Peter Karlsen/Michael M. Jensen (DK), Alpine Renault A110 1600 S, 1973 mod

Åsmund Kleve/Monty Karlan, Rykkinn, Volvo 123 GT, 1967 mod.

Kjell Kristoffersen/Bjørn E. Indahl, Oslo, Mercedes Benz 300 SE, 1965 mod

Øyvind Krogh/Tore Berntsen, Oslo, Lancia Fulvia, 1972 mod.

Knut Larsen/Olav Helge, Fjellhamar, Volvo PV 544, 1961

Frode Lund/Bjørn Lie, Oslo, Austin Healey 3000, 1964 mod.

Svein Lund/Tore Fredriksen, Torp, Datsun 240 Z, 1971

Svein Marienborg/Kjell Nilsen, Oslo, Volvo 242, 1978 mod

Trond Martinsen/Tore Martinsen, Oslo, Volvo 142, 1972 mod.

Gerard Thill/Colette Montanier (F), Opel Kadett GTE, 1978 mod