En offensiv Andreas Mikkelsen kjører for en plass på seierspallen under VM-runden i Finland. – Lykkes jeg med det, så vil det være en ny milepæl i karrieren, sier 24-åringen.
Nordmannen, som kjører for Volkswagen Motorsport, kan se tilbake på mange turer på seierspallen i sin rallykarriere, men den dobbelte IRC-mesteren har aldri vært på pallen i et WRC-løp. Ikke noe ville smakt bedre enn om det skjer i Finland, som er den mest spektakulære VM-runden i rally.
– Jeg har kjørt Rally Finland fire ganger tidligere, men det begynner å bli en stund siden jeg kjørte en WRC-bil der sist. Gjennomsnittsfarten i Finland er høyere enn i noe annet rally. Jeg liker etappene og det harde grusunderlaget, sier Andreas, som onsdag kjører kvalifisering i sin Volkswagen Polo R WRC. Plasseringen her vil avgjøre startrekkefølgen når løpet starter for alvor på torsdag.
VM-runden i Finland er et av de mest populære rallyene i verden – både for førere og publikum. I de finske skoger venter bilkjøring i opp mot 200 kilometer i timen på smale skogsbilveier, og løpet er ikke minst kjent for sine mange spektakulære hopp. Løpet arrangeres for 62 gang, og hele 52 ganger er det blitt vunnet av en finne.
– Da er det godt jeg har en finsk kartleser i Mikko Markkula, smiler Andreas, vel vitende om at Mikko kjenner etappene veldig godt.
– Mikko vet nøyaktig hvor jeg kan kjøre fort, og hvordan jeg skal angripe svingene. Dette er en stor fordel, for løpet er noe ekstraordinært sammenlignet med andre VM-runde, forteller nordmannen, og kommer med et eksempel:
– Hvis vi ser på Ouninpohja, som er en av de mest berømte fartsetappene i rallysirkuset, så har etappen så mange hopp og svinger som du ikke ser komme, og da er det helt avgjørende at kartleseren leverer notene 100 prosent. Hvis ikke det skjer, kan du miste riktig inngang til hoppet eller svingen, noe som kan føre til at du rett og slett flyr av veien. Derfor er du nødt til å ha ”baller” for å lykkes i Rally Finland, poengterer han.