NM-åpning i baneracing på Vålerbanen

12gt3andrefalkenhaug.jpg
Over 140 racerbiler vil fylle Vålerbanen i Hedmark i helgen når årets Norgesmesterskap og norgescup i baneracing innledes. KNA Vålerbanen står som arrangør av åpningsløpet.

 

Det er i klassene Seven Racing, GT, Historisk Racing og Shortcar det er NM-runde til helgen. NM-klassene kjører to finaler, med unntak av GT-klassene som skal kjøre tre finaler.

Også i Norgescupen kjøres det to runder i helgen. Dette gjelder klassene Formel Basic og Seven Racing junior.

GT-klassen, som i år er inndelt i fem underklasser, har også i år tilvekst av nye og spennende biler. Ny klasse er GT4B som er ment som en nybegynnerklasse der man for en rimelig penge kan få en inngangsport til racing. Ikke mindre enn 50 biler totalt kommer til start i GT1, GT2, GT3, GT4 og GT4B på Vålerbanen. Her er det snakk om tusenvis av hestekrefter som skal slippes løs. Med så mange deltagere og så mange topptrimmede biler, vil det uten tvil bli knallhardt å hevde seg i disse klassene. At det vil bli publikumsvennlig er det heller ikke tvil om når en rekke modeller av Ferrari, Porsche, Chevrolet Corvette og Camaro, Audi, Subaru, Nissan, Jaguar, Lotus, Dodge Viper, BMW og Ginetta ruller ut på asfalten på Vålerbanen.I to svært interessante og spennende Ferrari 458 Challenge stiller Gisle Valen og Wiggo Dalmo i GT2-klassen. I GT1 stiller evigunge Jan Hroar Bjørklund i en Audi A4 som kommer fra det tyske DTM-mesterskapet.

 

I fjor var det Haavard Lien fra Norsk Sportsvogn Klubb som ble mester i GT1-klassen med sin Chevrolet Corvette. Roger Hermansen fra KNA Telemark tok sølvet, og Hermansen stiller med ny Porsche 997 GT3 RSR Evo i år. Joakim Ottersen fra KNA Oslo tok bronse i fjor med sin Jaguar V8. I GT1 stiller Jan-Hroar Bjørklund fra NMK Drammen i en svært spennende Audi A4 som har gått i det tyske DTM-mesterskapet tidligere. Bilen er en fabrikksbygd racerbil fra Audi og vil være svært konkurransedyktig.

 

I GT2 er det 14 påmeldte førere til helgen, og her vil det bli knallhard kamp i år. I spissen stiller Frode Alhaug fra arrangørklubben KNA Vålerbanen som tok NM-gullet i fjor med sin Chevrolet Corvette. Per Arne Lunde fra NAF Motorsport Asker & Bærum tok sølv i fjor og stiller også i år med en Porsche 997. Bronsevinner i fjor, Rune Ydstebø fra Amcar, stiller med ny Chevrolet Corvette i år. I tillegg kommer altså Gisle Valen og Wiggo Dalmo i hver sin nye Ferrari 458 Challenge i denne klassen.

 

GT3 er det 12 deltagere til helgen, og blant dem fjorårets mester, Andre Falkenhaug fra KNA Varna. I år som i fjor kjører han en Ginetta G50. En bil som viste seg svært konkurransedyktig i fjor. Også fjorårets bronsevinner, Aleksander T. Schjerpen fra KNA Vålerbanen, stiller i Ginetta G50 også i år.

 

I GT4 er det ganske så åpent i kampen om NM-poeng foran årets sesong. Så langt ser det ikke ut til at noen av medaljevinnerne fra i fjor stiller til start. Men det er hele 14 førere på startlisten, så kampen vil bli hard også i år.

 

I rekrutteringsklassen GT4B er det så langt to førere påmeldt til helgens løp.

NM premiär på Vålerbanen

 

Klassen Seven Racing har i mange år vært populær i norsk racing, og 11 førere stiller til start i NM-åpningen. Fjorårets mester, Kevin A. Aabol har tatt steget videre til formel Renault i Sverige, så han kommer ikke til start. Men mesteren fra 2011-sesongen, Oskar André Sandberg fra KNA Varna, stiller også i år. Fjorårets sølvvinner, Ådne Halstenrud fra NMK Modum & Sigdal, er også på plass.

 

Racing for historiske biler er etter hvert blitt svært populært, og ikke mindre enn 42 historiske biler totalt kommer til start i de forskjellige klassene. Ikke bare i Norge er historisk racing i vinden, og på Vålerbanen stiller blant andre den tidligere verdensmesteren i rally, Stig Blomqvist i en Ford Galaxie. Det er to NM-klasser for historisk

 

Også i år er det NM for historiske racingbiler. Her kjøres det med biler fra 50-, 60- og 70-tallet. Denne klassen har hatt stor vekst siden den fikk NM-status for to år siden, og rundt 30 førere stiller til start på Vålerbanen. Det er to forskjellige NM-klasser i historisk racing, og bilens alder og motorvolum er blant elementene som avgjør i hvilken klasse man havner.

 

Klassen Shortcar har både racing og rallycross i sitt mesterskap. Løpene på Vålerbanen i helgen er andre og tredje NM-runde. Et rallycross-løp er allerede avholdt. 28 førere er påmeldt. Dette er en klasse som er utviklet i Norge. Bilene har et sterkt, men lett rørchassis. Det benyttes 4-takts motorsykkelmotor som skal ha en maksimal effekt på 208 HK. Vekten er 480 kg, og bilene gjør unna 0-100 km/t på 2,6 sekunder. Det er garantert underholdene å se et felt med 28 biler av denne størrelsen og med slik fart som de holder rundt en bane.
Fjorårets mester, Sivert Johansen fra NAF Nordre Vestfold, stiller for å forsvare sin tittel. Sølvvinner i fjor, Tommy Kongsten fra NAF Nordre Vestfold og bronsevinner Gaute Øren fra NMK Gardermoen, stiller også i år,

I tillegg til NM-løpene er det også de to første løpene i Norgescup for klassene, Formel Basic og Seven Racing Jr.

 

Det er fri trening på Vålerbanen på fredag ettermiddag. Tidskvalifisering kjøres lørdag formiddag, og første runde med finaler på lørdag ettermiddag. På søndag kjøres andre og tredje runde med finaler.