NM i Autoslalåm på Varna-banen

KNA Varna hadde den glede til å arrangere årets Norgesmesterskap i Autoslalåm på Varna Kart Ring på lørdag.

 

Banen ble fylt av kjegler, og ivrige førere, som koste seg i fint vær. Dette ble et svært spennende NM med flest deltakere i et NM arrangement siden første NM i 1997. Det var 47 deltakere som stilte til start, og det til en av de lengste løypene i NMs historie, med 1850m lang løype, 82 kombinasjoner med 26 forskjellige kjøreøvelser. Løypen var krevende for mange viste det seg, da det ble hele 85 riv og 23 feilkjøringer, men alle storkoste seg og mange sa det var en kjempemorsom og krevende løype.

Vi inviterte til 3 klasser utenom NM, der klasse 4 ble gjort om til en Åpen klasse for de deltakere som vanligvis kjører i klasse 1, 2, 4 eller 6 som ville delta i løpet utenom NM. Det var 9 deltakere som stilte opp med stor variasjon med biler. Her var det Herman Sagfossen som trakk det lengste strået og vant klassen med Porsche Cayman, andreplass gikk til lokale Jan-Terje Larsen med sin Porsche 911 GT3, mens Magne Lunde slo til med en sterk tredjeplass med sin klasse 4 VW 1303S.

Mange nye ivrige stilte opp i nybegynnerklassen, de aller fleste kjørte for første gang på løpet i juni og ble med igjen for å kjøre en litt mer krevende NM løype, her ser vi svært god progresjon fra første gang. Denne gangen var det Nils Christopher Hofgaard (bildet under) med sin tøffe BMW Z3 Coupé som endelig det klaffet for og tok serien, foran Lasse Vea som har spleiset en Ford Puma sammen med Martin Ellegård og kjørte til en god andreplass. På tredjeplass var en svært fornøyd Martin Brynildsen med denne gangen en Mazda MX5 istedenfor Toyota IQ. I ledsagerklassen hadde vi Johannes Holst-Hagedal som kjørte svært godt og storkoste seg med å endelig få fullført et løp etter en svært uheldig brutt løp forrige gang. Vi satser på å se alle som stilte opp på mange flere løp fremover.

 

Men nå til NM klassene, og vi starter med Standardbilklassen, klasse 1. Her var det 12 deltakere som stilte til start, og ingen av deltakerne har vært Norgesmester i Autoslalåm før, så her kommer det til å bli en ny Norgesmester uansett. Det var en svært spennende 1. omgang , da det var under halvparten av klassen som fullførte, da hele 7 deltakere klarte å kjøre feil. I 2. omgang og 3. omgang gikk det bedre og alle deltakerne kjørte riktig for en gangs skyld. Nå fikk vi se hvem som var gira for å ta seieren i dag. Vi kan starte med fjerdeplass som gikk til dagens speaker, Geir Åge Lia. Det var tett kamp mellom andre- og tredjeplass, men Robin Bekkestad med sin Ford Fiesta Sport klarte å slå nykommeren, men 4 ganger Norgesmester i Gokart, Martin Ellegård, som viste han virkelig kunne kjøre med en Ford Puma som ble skaffet rett før NM sammen med Lasse Vea, dette blir en skummel konkurrent neste år. Men i år var det ingen som klarte å være i nærheten av en gul Fiat Barchetta (bildet under) som ble mestret av Graham Ford, som er årets Norgesmester i klasse 1 Standardbiler.

Før NM hadde startet, var det stor usikkerhet hvem som var favoritt for klasse 2, modifiserte- og sportsbiler. For 6 dager før hadde vi vært på løp i Kongsberg, der det skilte kun 4,9 sekunder fra 1. til 10. plass på sluttresultatet. Aldri har det vært så jevnt før, og vi hadde med også noen andre som også kunne blande seg inn. Blant annet tidligere Norgesmester, Harald Molvik hadde klart å få lånt seg bil, og ikke hvilken som helst bil, en Opel Speedster (bildet over) fra Jan Petter Haugland, og Marius Lindh med sin drøye 700hk Porsche 911 GT2RS hadde nettopp fått nye Michelin Cup 2 R kun for anledningen.

 

Så her var det veldig åpent hvem som skulle klare det.  Det var veldig tett konkurranse i alle omganger, noen satsa litt for mye og fikk endel riv, mens andre safet inn. Det var Ola Skei Bekken med sin gromme Porsche 911 GT2 som endte med en sterk femteplass. Fjerdeplass gikk til fjorårets Norgesmester i klasse 1, Aleksander Pettersen med sin nybygde Opel Corsa A. Den tidligere Norgesmesteren John B. Roligheten kjørte inn til en tredjeplass med Porsche 911 GT3, som kanskje safet litt for mye i 3. omgang, for andreplass gikk også til en tidligere Norgesmester, Bjørnar Embre etter endelig å få E30 med den nye motoren til å gå ordentlig. Men det holdt ikke til å ta seieren, for Jan Petter Haugland var helt i sin egen klasse og sikra sin første Norgesmestertittel i klasse 2, modifiserte- og sportsbiler, med sin ganske originale Opel Speedster (bildet under).

Dette blir nok et NM som sent vil bli glemt, her var det masse tøff og underholdene kjøring, tøff konkurranse, og ingenting var avgjort før siste omgang var endt. Vi vil først og fremst takke alle funksjonærer som stilte opp på denne dagen, og ikke minst alle deltakere og andre som kom innom denne dagen.

Komplette resultatlister finnes her