NM-runder i bakkeløp på Varna-banen

A_Grondal_14_vikersund
Førstkommende helg kjøres to NM-runder i bakkeløp for biler ved Varna Kart Ring i Våler i Østfold. Det er tredje og fjerde NM-runde som kjøres i den 1600 meter lange traseen ved KNA Varnas gokartbane.

Traseen det skal kjøres i er 1 600 meter lang og går fra fylkesveien og inn til gokartbanen. Banedekket består av både grus og asfalt, så det blir utfordrende konkurranser for deltagerne.

 

Det er 7. gang den driftige gokart-klubben KNA Varna arrangerer NM-runder i bakkeløp. Traseen det skal kjøres var nybygd som innfartsvei til den populære gokartbanen for noen år siden.

 

Det er fem forskjellige klasser som har NM-status i bakkeløp. Det er de tre supernasjonal-klassene, en klasse for tohjulsdrevne rallybiler, og en klasse for firehjulsdrevne biler. Det skal også kjøres to runder i norgescup for rallycross nasjonal. Der er det to klasser, inntil 2 400 ccm og over 2 400 ccm.

I supernasjonal inntil 1600 ccm er det Asgeir Taraldsen fra NMK Melhus som leder mesterskapet etter de to første rundene. Han har kjørt inn 45 poeng med sin Renault Clio. På andre plass ligger de siste to års mester, Trond W. Marthinsen fra NMK Larvik i Citroën Saxo. Marthinsen står med 41 poeng. På en tredjeplass ligger unge Martin Kjær, også han fra NMK Larvik. Kjær har tatt 36 poeng med sin Honda Civic.

 

I supernasjonal 1600-2000 er det Steinar Stokke fra NMK Bergen som har tatt føringen med sin Mazda. Han har kjørt inn 49 poeng på de to første rundene. På en andreplass ligger Fredrik R. Magnussen fra NMK Hønefoss som står med 44 poeng i sin Ford Fiesta. På en tredjeplass følger Fredrik Ågedal fra NMK Konsmo. Fjorårets vinner av NMKs landsfinale i bilcross for junior har 38 poeng.

 

I supernasjonal over 2000 ccm er det igjen Stian Haugan fra KNA Telemark som dominerer med sin Citroën Xsara. De tre siste års mester leder også etter de to første rundene i år. Han har 52 poeng. Nærmest følger Olav Fredriksen fra KNA Eiker i Volvo 240 med 43 poeng. På en tredjeplass ligger Hans-Jøran Østreng fra NMK Trøgstad i sin BMW. Fjorårets fjerdemann har så langt 40 poeng.

 

I klassen for tohjulsdrevne rallybiler er det Cato Brynildsen fra NMK Gardermoen som topper med sin BMW. Han har vunnet denne klassen de tre siste årene, og har vært suveren også så langt i år. Han har 56 poeng. Nærmest følger Tom Kristian Lien fra NMK Modum & Sigdal som har tatt 44 poeng ed sin Volvo 940. På en delt tredjeplass følger Jarle Lippert fra NAF Motorsport Asker & Bærum i BMW og Elling Helleberg fra NMK Kongsberg i Volvo 241. Begge har 38 poeng.

I klassen for de firehjulsdrevne bilene har Anders Grøndal fra NAF Motorsport Asker & Bærum tatt ledelsen i sin Subaru. Han kjemper om sin sjette strake NM-tittel i denne klassen, og har så langt 51 poeng. På andreplass følger Morten Bermingrud fra KNA Eiker i Citroën C4 med 49 poeng. De to har vunnet hver sin runde så langt. På tredjeplass ligger Tommy Herregården fra NAF Motorsport Grenland i en Ford med 40 poeng.

 

I norgescupen for rallycross nasjonal inntil 2400 ccm var det Bjørn Modalen fra NMK Hønefoss som leder foran helgens to løp med sin Volvo S40
I klassen over 2400 ccm er det Kjetil Grøterud fra NMK Modum & SIgdal som er i tet med sin Volvo PV.

Det kjøres en runde på lørdag og en ny på søndag på Varna. Det kjøres tre omganger i en NM-runde, og den føreren som oppnår best tid i en av omgangene i sin klasse er vinner.

 

 

 

Poengstilling i NM bakkeløp finnes her:

http://bilsport.no/poengstilling/

 

Arrangør :

KNA Varna
Nettside: www.varna.no

 

Arena :

Løpet kjøres i veitraseen fra fv115 og inn til Varna Kart Ring samt delvis i depotet og på kartbanen.
Beliggenhet:                      
Fra E6, Moss:
Ta av ved Mosseporten og følg fylkesvei 120 mot Elvestad i ca. 5 km,
deretter mot Skiptvet, fv 115 i ca. 12 km.

Fra E18, Askim:
Ta av mot Skiptvet, fv 115. Følg fv 115 til Svinndal.
Derfra videre mot Moss i ca. 12 kilometer.

Banen ligger på Skjønnerødtoppen.

 

Traseen:
Bakkens lengde er 1 600 meter, bredde ca. 5 meter. Banedekket er ca. 50% grus og 50% asfalt. Høydeforskjell er 28 meter.

Tidsplan:

Lørdag 24. mai:

Kl. 12.00 start 1. omgang. Deretter kjøres det fortløpende

Søndag 25. mai:

Kl. 11.00 start 1. omgang. Deretter kjøres det fortløpende