NM-runder i baneracing på Rudskogen

historisk.jpgFørstkommende helg samles norgeseliten i baneracing på Rudskogen Motorpark i Østfold. Da kjøres det både NM-runder og norgescup i baneracing for biler på banen i Rakkestad.
Det er i klassene Seven Racing, GT historisk racing og shortcar det er NM-runder til helgen. Disse skal kjøre to finaler på Rudskogen.

Også i Norgescupen kjøres det to runder i helgen. Dette gjelder klassene GT, Standard Production, Formel Basic og Seven Racing Jr. I tillegg kjøres to runder av Subaru Cup, der både rally og racingløp inngår.
GT-klassen, som er inndelt i fire underklasser, har hatt stor tilvekst denne sesongen. Rundt 50 biler har vært med i løpene til nå i år, og det er spektakulære biler som inngår i GT-klassene. Det er mange tusen hestekrefter som skal slippes løs på asfalten på Rudskogen. Det florerer det av publikumsfavoritter. En rekke Porsche, BMW, Dodge Viper, Jaguar S-Type, Opel Astra DTM, Chevrolet Corvette og Subaru Impreza for å nevne noen av muskelmaskinene.

I toppen i NM-striden er det interessant nok far og sønn Steffen og Christer A. Gislerud som kjemper i toppen. Pappa Steffen i en BMW og Christer i en Porsche 993.

Klassen Seven Racing har lenge vært svært populær i norsk racing, og nærmere 30 førere har tatt NM-poeng så langt i år. I denne klassen er det kjørt fire NM-runder så langt i år, og det er den femte og sjette som kjøres i Østfold til helgen.

Mesterskapet i klassen ledes av fjorårets norgesmester Torbjørn Lunden Bjerke fra KNA Nordvest. han har kjørt inn 60 poeng så langt i år. På andreplass følger fjorårets sølvvinner, Daniel Bjørk Nordgaard fra NAF Trøndelag. Han har 54 poeng. På en tredjeplass følger Oskar André Sandberg fra KNA Varna med 44 poeng. Det er svært i jevnt i klassen. Bak Sandberg er det kun ett poeng til unge Marius Johann Nakken fra NAF Motorsport Ålesund. Kun ett poeng bak ham igjen ligger Morten Øgård fra KNA Varna med sine 42 poeng.
I klassen for historiske racingbiler er det også store startfelt i år. Her skal også femte og sjette NM-runde kjøres til helgen, og 29 biler er anmeldt til løpene. Så langt er det Atle Ramberg fra KNA Varna som leder mesterskapet med sin Ford Escort. han har sanket 120 poeng så langt. Nærmest ham ligger Edwin Solheim fra NSK med sin Morris Mini Cooper og 110 poeng. På en tredjeplass ligger Egil Alver fra NAF Fredrikstad med Austin Mini Cooper. Han har 103 poeng.

Også den forholdsvis nye klassen i norsk bilsport, Shortcar, har NM-runder på Rudskogen til helgen. Dette er en klasse som er utviklet i Norge. Bilene har et sterkt, men lett rørchassis. Det benyttes 4-takts motorsykkelmotor som skal ha en maksimal effekt på 208 HK. Vekten er 480 kg, og bilene gjør unna 0-100 km/t på 2,6 sekunder. Klassen kjører et norgesmesterskap der både rallycross, bakkeløp og baneracing inngår.

Så langt i år er det kjørt to NM-runder i baneracing og en runde i rallycross i Shortcar. Det er Julius Slatlem fra NAF Nordre Vestfold som leder mesterskapet med 72 poeng. På andreplass ligger Ole Jørgen Aannestad fra NMK Gardermoen med 61 poeng. Tommy Kongsten, fra NAF Nordre Vestfold, er på tredjeplass med 58 poeng.

Historisk Racing kjører begge sine finaler på lørdag. De andre NM-klassene kjører begge sine finaler på søndag.

Alt om arrangementet på Rudskogen og NM i racing generelt finnes på websiden:
www.racingnm.no
Rudskogen Motorsenter ligger langs riksvei 111 mellom Sarpsborg og Rakkestad. Avstand fra Rakkestad 10 km, fra Sarpsborg 20 km, fra Oslo 85 km

Banen er 1.901 meter lang, høydeforskjell 25 meter, lengste rettstrekning: 550 meter, 6 høyre- og 4 venstresivinger.

Tidsskjema