Norgescup for Shortcar

shortcar_500.jpgDet var duket for et skikkelig oppgjør på Vålerbanen i helgen. Da ble andre og tredje runde i Shortcar sin Norgescup gjennomført under strålende forhold.

Shortcar kjører som kjent en Norgescup hvor sjåfør og bil blir satt på prøve i tre disipliner; Racing, Bakkeløp og Rallycross.

Det er store forskjeller i krav til set-up og sjåfør på så ulike underlag og løpsformer.

Når det er duket for Racing er Shortcar’en ekstremt stiv og etter en racinghelg kjennes det på kroppen at en har kjørt med snitthastigheter opp mot 145 km/t i runde etter runde.

Første finale ble vunnet av Tommy Kongsten, mens Gaute Øren og Rune Rudberg tok de neste plassene.

«Det var spennende med ny startprosedyre og stående start. Det er mye nerver med en slik startform og når 18 biler legger av gårde inn mot første sving blir det et skikkelig bikkjeslagsmål hvor det gjelder å skaffe seg en god posisjon.»

– forteller Tommy Kongsten som vant den første finalen. Han hadde også Pole Position etter tidskvalifiseringen.

«Løpet gikk helt etter planen. Jeg hadde bestemt meg for en ting; det var å slå Gaute Øren…han har vært eplekjekk alt for lenge og trengte å bli satt på plass.»

–  forteller en smilende og  fornøyd Tommy Kongsten etter årets første seier.

Andre finale ble vunnet av Morten Ravnås, mens Gaute Øren og Frode Størseth tok andre og tredje plass.

Han sto i andre spor i denne finalen. Shortcar snur startfeltet i Racing slik at de seks beste fra første finale får snudd startrekkefølgen i finale nummer to.

Dette bidrar til enda mer spenning.

«Jeg fikk en kjempestart, og fikk Gaute Øren opp i hekken ganske fort. Men midt i løpet så jeg at han falt litt bakover og jeg kunne legge opp mitt eget løp og roe litt ned  på slutten. Alt gikk på skinner og jeg storkoste meg i bilen.» -sier en glad vinner.

I august blir det 3 nye runder i Norgescup’en hvor det skal kjøres i alle disipliner.

Løpene fra Vålerbanen sendes også på Injection på TV-kanalen Sport’n.